Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya diskar i lacie bigdisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-19 18:47

Hejs

Jag har lånat ett lacie bigdisk chassie av en vän.. Satte i två st 120gb identiska diskar, tog bort bygeln på båda (båda står alltså på master single drive) kopplade in i chassiet och anslöt chassiet till min dator..

diskarna snurrar igång givetvis när dom får ström, men varken osx eller xp ser dom..

är det någon som vet ifall det kan bero på att jag inte använder original firewire (varför det nu skulle ha betydelse), inte original strömadapter.. eller om dom ska vara byglade på annat sätt.. jag TYCKER att datorn borde se interfacet även om diskarna är byglade fel.. men den dyker inte upp i skivverktyget ens..

mvh
kenny

  • Medlem
  • 2006-05-19 19:06

hmm

frågan är om stömdosan jag fått tag i är för klen.. den är egentligen till en cdläsare..

är det någon som har en bigdisk som kan kolla hur mycket ström deras nätdel ger så jag kan jämföra? vill inte gå och köpa en om det inte funkar sen heller..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-19 19:12

Båda kan inte stå som master eftersom det bara finns ett interface. Antingen en master och en slave eller båda som cable-select. Några andra alternativ finns inte.

  • Medlem
  • 2006-05-19 19:13

hmm.. cable select bör väl lösa problemet då, eftersom raidkontrollern bör ta hand om det själv då?

  • Medlem
  • 2006-05-19 19:40

svaret var master + slave ja.. nu funkar disken.. dock så stannar bara den ena när man monterar av den.. otroligt störande faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 19:49

Du måste ha rätt strömadapter också, även om den passar rent fysiskt så kanske den lämnar fel Volt. Det fanns en annan tråd om det för ett tag sedan.

  • Medlem
  • 2006-05-19 22:08

ja jag såg den tråden.. var därför jag funderade på det..
men det funkar nu iaf.. dock så tjänar jag inte ett skit på det eftersom den kör på firewire400.. så jag får ut mer hastighet om jag kör två olika diskar istället för denna raiden.. och då slipper jag den potentiella faran i att tappa allt om en disk går åt skogen..

1
Bevaka tråden