Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan jag begära för min iBook G4?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det kommit en ersättare till iBook G4 tycker jag att det är dags att byta. Detta gör jag dock inte bara för att det kommit en ny utan också för att jag haft min iBook G4 i snart 2 år. Vad tycker ni att jag kan begära för den?

Specs:
iBook G4 1,2 Ghz
1280 MB RAM
60 GB HDD
Tangentbord - ENG
CD-RW/DVD-combo
OS X Panther Originalskivor
OS X Tiger Originalskiva
Mycket bra skick - inga döda pixlar, inga "mörka" handavtryck

Ingen garanti, långsam processor + med allt annat som är nytt och bättre på Macbook. 4000-6000:- kanske?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-18 20:18

Jag har för närvarande 7000 kr i bud för min PowerBook 12" med 1.5 Ghz, 1.25 Gb, 80 Gb HD. Så jag skulle nog tro 4000-5000 kr för iBooken.

jag är själv på jakt efter en beg. bärbar ibook/powerbook, så jag kan ju dela med mig av hur jag tänker...

först och främst, billigaste nyköps-alternativet är macbooken.
den kan jag få för styvt 10000kr (student) och är i runda slängar dubbelt så snabb som värsta g4-baserade *booken för vad jag har tänkt att använda den till.
jag skulle förstås kunna köpa en sån, men jag känner att jag inte behöver en så kraftig maskin och samtidigt inte så sugen på att 'betala för mer än vad jag får'.
alltså måste en begagnad maskin (g4 alltså) vara en bra bit billigare än 10000.
man kan givetvis värdera de andra komponenterna på olika sätt också, men för min del är cpu och skärm viktigast, så jag utgår från det som jag vill betala för, så får andra (säljaren) göra sin bedömning på egna premisser.
om batterierna är kassa drar jag av vad ett nytt sådant kostar i min värdering, jag köper ju en bärbar för att använda som bärbar och inte som bordsunderlägg!

summa summarum så skulle min värdering hamna ungefär i närheten av föreslagna priser.

btw, om maskinen finns i gbg-området kan jag kanske vara intresserad...?

Senast redigerat 2006-05-19 18:57
  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 18:28

Jag fick 12000 för min PB 12" 1,5 ghz, 512 ram och 80 hd för ungefär två månader sedan. Det var amerikanskt tangentbord och ingen originalkartong, men det hade iofs garanti till september 08!
Jag är ritkigt nöjd med vad jag fick för den:)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 18:30

Ja, det förstår jag att du är! Säljer med samma config på Tradera just nu och är bara uppe i 7600 kr. Nog tusan är den värd mer än så, trotts MacBookarna?

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28785550

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 22:43
Ursprungligen av Snooze:

Ja, det förstår jag att du är! Säljer med samma config på Tradera just nu och är bara uppe i 7600 kr. Nog tusan är den värd mer än så, trotts MacBookarna?

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28785550

Din har ju till och med maxat minne! Jag tänkte att jag skulle få ut maximalt för den genom att sälja den innan alla intelmacar släpptes, det verkar ju ha varit lönsamt:)!

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag vill ha en med aluminium-skal och inte plast! Men pron är för dyr för en fattig student som jag!

Men Men lycka till!

Snooze, du ska vara jäkligt glad att du fått så mycket. Varför betala 7600:- för en PB 12" om en Macbook kostar 11000:-? Det skulle vara för att spara 0.3kg då.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 21:41

Tja, det finns några anledningar. Grafikkortet, storleken, aluminium istället för plast, vikten, inga värmeproblem, G4 är snabbare än intel på Photoshop (tillsvidare iaf), ingen glossy-skärm...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 23:56

Du kan ju alltid köpa min... för säg, 12000 kr?

1
Bevaka tråden