Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar Boot Camp?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bör man installera Windows XP vid sidan av Mac OS X?
Har man tillgång till samma saker i datorn oavsett om man väljer Mac OS eller Windows XP
vid start, eller blir det som två olika "konton"?
Hur fungerar allt det där med Boot Camp osv...?!

Kommer du att installera XP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 11:08

Finns ganska många trådar om just Boot Camp... varför inte kolla där?

Ursprungligen av WashedUp:

Bör man installera Windows XP vid sidan av Mac OS X?
Har man tillgång till samma saker i datorn oavsett om man väljer Mac OS eller Windows XP
vid start, eller blir det som två olika "konton"?
Hur fungerar allt det där med Boot Camp osv...?!

Kommer du att installera XP?

1. Nej du har inte tillgång till samma saker. Faktum är att de olika operativsystemen vet nästintill inte om att det andra finns ... du får dock up en boot-campt grej i din kontrollpanel i XP .. om jag inte har helt fel ... dock är denna seperation av systemen viktig .. för viserligen kan inte OS X få virus men det hindrar inte XP virus att förstöra Mac-filer om Mac delen hade varit tillgänglig för Windows ..

2. Det blir inte som två konton utan som 2 HELT OLIKA datorer ..

3. Bootcamp emulerar bios eftersom Mac bygger på EFI som är State-of-the-art medan Bios är en MYCKET gammal teknologi från 80 talet .. Emulering krävs så att Windows tror att den kör på en gammal 80-tals bios dator. enligt mitt tycke är Windows SKIT ! . Det luktar som skit, ser ut som skit ,, ja då är det skit ..

4. Ja jag kommer installera Windows eftersom vissa spel inte finns för OS X än ... men jag kommer absolut inte Surfa från Windows delen .. kommer enbart använda till Spel och vårt CRM-system som är Windows-baserat .. vi håller på att bytta till ett cross-platform CRM system men är inte riktigt klara än ..

Ursprungligen av Tussen69:

2. Det blir inte som två konton utan som 2 HELT OLIKA datorer ..

Det är samma dator oavsett Windows. Däremot kör den två operativsystem. Inte konstigare än att köra Mac OS 9 och Mac OS X eller t ex Windows och Linux på samma dator.

Ursprungligen av Tussen69:

3. Bootcamp emulerar bios eftersom Mac bygger på EFI som är State-of-the-art medan Bios är en MYCKET gammal teknologi från 80 talet .. Emulering krävs så att Windows tror att den kör på en gammal 80-tals bios dator. enligt mitt tycke är Windows SKIT ! . Det luktar som skit, ser ut som skit ,, ja då är det skit ..

Påminner mig om vad som sades om RISC vs CISC. Innan Apple valde att byta till Intel och CISC alltså.. Tussen, lite vanligt hyfs är inte fel, det är såna som du som ger Macanvändare dåligt anseende.

Borde man inte kunna komma åt windowspartitionen i Finder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 12:59

Jo man kommer åt windowspartionen från finder... du kan till och med ändra på den om du har fat32, vilket jag iof inte rekommenderar.. men mne

Jag spelar inga datorspel och jag ser inte att jag behöver Windows XP då jag köper min
Mac. Men hur fungerar till exempel Hotmail och MSN i en mac?
I skolan vet jag det inte fungerar på våra Mac:ar, det är iofs PowerMac G4:or tror jag,
men det kanske är fixat med nyare versioner av Mac OS?
Eller fixar man ett program till datorn som sköter att dessa och liknande program (som en
gammal van PC användare använder) fungerar i Macen?

over n' out!

Ursprungligen av WashedUp:

Jag spelar inga datorspel och jag ser inte att jag behöver Windows XP då jag köper min
Mac. Men hur fungerar till exempel Hotmail och MSN i en mac?
I skolan vet jag det inte fungerar på våra Mac:ar, det är iofs PowerMac G4:or tror jag,
men det kanske är fixat med nyare versioner av Mac OS?
Eller fixar man ett program till datorn som sköter att dessa och liknande program (som en
gammal van PC användare använder) fungerar i Macen?

over n' out!

Hotmail fungerar precis så som på PC, det är ju webbaserat. MSN fungerar också, dock är inte den officiella macklienten så bra. Använd Adium eller någon annan istället.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-20 11:43
Ursprungligen av irrelogical:

Hotmail fungerar precis så som på PC, det är ju webbaserat. MSN fungerar också, dock är inte den officiella macklienten så bra. Använd Adium eller någon annan istället.

Inte så säker på att Hotmail fungerar längre. Läs den här tråden

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=96953

Ursprungligen av Stig R:

Inte så säker på att Hotmail fungerar längre. Läs den här tråden

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=96953

Jag är inne där just nu och kollar mailen, så jag tror det funkar.

ok . jag hade lite fel ..

Det som är så dåligt med hela den här grejen är att du måste köra på FAT32, och vem i hela friden vill köra system på ett sånt urgammalt format..

1
Bevaka tråden