Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättare för Intel GMA 950?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det överhuvudtaget någon info om när en ersättare för Intel GMA 950 kommer? Det känns inte helt orimligt att Intel kan komma med en ersättare när Merom/Core 2 Duo dyker upp. Trots att de inte är grafikkorttillverkare så ser det uppenbarligen ut som de lyckats sälja in den här integrerade varianten hos Apple, Dell et al. Eftersom Intel lär tjäna pengar på det hela så finns det väl ingen anledning att sluta?

Någon som hört/tror något om detta?

Jag tror att de hänger på intel-tåget ett bra tag till. Från det jag har hört och läst, så är inte GMA 950 alls så kasst som de flesta integrerade man brukade ha för t ex 2 år sen.

  • Medlem
  • 2006-05-19 15:24

Inte någon grafikkortstillverkare Intel?

De tillhör de tre stora, ATI, nVidia och Intel. Har varit både trea och tvåa men inte etta tror jag.

/hpe

Vill minnas att Intel är den ledande grafikkortstillverkaren i bemärkelsen att de levererar flest.

Ursprungligen av Hagelin:

Vill minnas att Intel är den ledande grafikkortstillverkaren i bemärkelsen att de levererar flest.

Jo, de har 60-70 procent av marknaden.

Första siffrorna jag kunde hitta:

Graphics Processor Shipments Share (Out Of 64.1 Million Units Shipped In Q2 2005):
Intel 43.7%
ATI 26.8%
NVIDIA 15.9%
VIA Technologies 8.1%
Silicon Integrated Systems (SiS) 5.0%
Matrox Graphics 0.3%
XGI 0.2%
Source: Jon Peddie Research

Från Toms Hardware

det kommer ett nytt gma965(?) med conroe. det ska tydligen vara ett betydligt uppsving från 900/950.
gma950 är helt ok för pixelpushing i quartz (bättre än gamla radeon), men man ska inte ens försöka pusha polygoner med det...

Ursprungligen av gabriela:

det kommer ett nytt gma965(?) med conroe. det ska tydligen vara ett betydligt uppsving från 900/950.
gma950 är helt ok för pixelpushing i quartz (bättre än gamla radeon), men man ska inte ens försöka pusha polygoner med det...

Intressant. Detta borde väl rimligtvis innebära att "965" kommer att vara vad 950 är nu, efter sommaren..? Känns ganska troligt att Intel tar både ett ordentligt processor- och grafiksteg ungefär samtidigt.

Det är intressant att de faktiskt levererar markant flest grafikkort/kretsar. Vad jag hade i åtanke från början var väl något i stil med att de inte är företaget man direkt förknippar med nya innovationer inom grafikkort som ATI/NVIDIA. Fast med tanke på att de faktiskt säljer så stora mängder GMA 950 så känns det inte helt orimligt att de kommer med något nytt relativt snart då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 12:51

Synd att de inte levererar en riktigt bra GPU med dedikerat minne. Den intergrerade kretser drar ner datorn som helhet enromt för spel och pro-apps (något jag kan tänka många vill göra med en MacBook).

iMacen är hyfsat rätt balanserad nu, MacMini och MacBook är CPU-monster som blir huggna i foten av en lam GPU.

delat minne är inte så farligt.
man får ju räkna med det när man väljer sin minnesuppgradering och ta i lite extra, men vad bandbredd anbelangar så är det inga problem, ena kanalen till cpu och den andra till grafiken så att säga. (en kanal räcker för frontside-bussen.)
'felet' ligger i geometriberäkningarna, vilket cpun får ta hand om. detta blir ett problem i 3d-hantering naturligtvis, men för 'allt annat' 2d-användande (vilket de flesta av oss pysslar med, i macos gui eller vad som) går det fint som smör!

kan dock hålla med om att den känns lite 'obalanserad' om man ser maskinen mer som en all-roundburk för hemmabruk där spel är en viktig del. tom ett gammalt/långsamt x300 eller 6200 hade inte kostat många korvören och gett ett rejält lyft på den fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 22:15

Lite om GMA 950´s ersättare:
http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=611597

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 23:09

Låter ungefär som det ATi lanserade för 1 år sen eller så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 09:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Låter ungefär som det ATi lanserade för 1 år sen eller så

Mmm, men om Apple fortsätter med Intels grafik i MacBook och Mac Mini så är det ändå en förbättring mot GMA 950 och välkommet om det hittar in de billiga maccarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 14:03

Möjligt, eller om Apple inser sitt misstag och byter ut kretsen mot ett "riktigt" grafikkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 08:33

Test av GMA 950s ersättare, Intel GMA 3000:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=571&num=1#

Enligt benchmarks som jag har kört är GMA950 i Mac mini omkring dubbel så bra i Quartz och OpenGL som mitt Radeon 9600 pro i min powermac G4.

Fast i Quake känns det lite segare. Säkert för att det bara har fjärdedelen minne. (GMA alltså).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Enligt benchmarks som jag har kört är GMA950 i Mac mini omkring dubbel så bra i Quartz och OpenGL som mitt Radeon 9600 pro i min powermac G4.

Benchmarks hit och benchmarks dit, det behöver inte säga just någonting eftersom själva grejen med GMA950 är att den bara delvis kan sköta sig själv. Prova att lasta ner både minin och G4:an med något riktigt processorkrävande och gör om testet så borde problemet bli ganska märkbart.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 18:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Enligt benchmarks som jag har kört är GMA950 i Mac mini omkring dubbel så bra i Quartz och OpenGL som mitt Radeon 9600 pro i min powermac G4.

Fast i Quake känns det lite segare. Säkert för att det bara har fjärdedelen minne. (GMA alltså).

Låter konstigt, för när jag har sett openglbenchmarks så har det haft lägre resultat än radeon9200. Är antagligen cpun som get det högre värdet i det test du har sett.

1
Bevaka tråden