Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svante vill inte ha en DELL

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:
På FMV ska det startas en operativsystemutredning som inleds snart och blir klar i vår och då får vi se hur och vilka beslut som tas utifrån den. Risken för WinXP är ju överhängande

"Ryktet" säger att Mac OS X är högaktuellt i FMV:s utvärdering. Det hela handlar om säkerhet. Jag varken kan eller vill verifiera detta.
Det är jäkligt intressant i alla fall. Tänk att något som FMV skulle kunna röra runt i ankdammen av IT-chefer.

Bytte inte Amerikanska försvaret till Mac just av säkerhetsskäl???? Jag vet att jag läste detta för några år sen.
:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 21:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Svante S:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:
På FMV ska det startas en operativsystemutredning som inleds snart och blir klar i vår och då får vi se hur och vilka beslut som tas utifrån den. Risken för WinXP är ju överhängande

"Ryktet" säger att Mac OS X är högaktuellt i FMV:s utvärdering. Det hela handlar om säkerhet. Jag varken kan eller vill verifiera detta.
Det är jäkligt intressant i alla fall. Tänk att något som FMV skulle kunna röra runt i ankdammen av IT-chefer.

Bytte inte Amerikanska försvaret till Mac just av säkerhetsskäl???? Jag vet att jag läste detta för några år sen.
:rolleyes:

Jepp, Maccar med Webstar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 21:30

Yep.

Netcraft säger:

Citat:

quote: The site www.army.mil is running WebSTAR/4.5(SSL) ID/70636 on MacOS.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Yep.

Netcraft säger:

Citat:

quote: The site www.army.mil is running WebSTAR/4.5(SSL) ID/70636 on MacOS.

Jo jag brukar ju använda det som ett argument just för säkerheten. Det finns dock ett problem med detta eftersom säkerheten gäller ju Webstar för OS 9 som ju inte är så modernt men väldigt säkert.

Tyvärr har det inte så mycket med saken att göra eftersom webbtjänster är en försvinnande liten del av Försvarsmaktens IT-system. Vi har endast en gemensamt driftad webbplats, resten av systemen får i allmänhet inte vara uppkopplade mot internet överhuvudtaget. Säkerheten som är intressant är då istället saker som hur man ordnar säker inloggning vid arbetsplatserna, loggning av aktiviter på de interna nätverken och integration med allehanda radio och databaserade kommunikationsnoder som inte har med internet att göra. Jag tror nyckeln här kan vara öppen (iaf öppnare) källkod, eftersom det är avgörande att kunna verifiera hur programvaran fungerar för att undvika trojanska hästar och annat skoj...

Låter lika bra som det är rimligt att OS X ligger bra till i den kommande utredningen. Vi får väl dels försöka verifiera ryktet och sedan också försöka knuffa på lite i rätt riktning

[ 31 Oktober 2002, 15:04: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 15:09

Det är märkligt att många företag bygger hela sin verksamhet på så pass sårbara system som Windows NT4 och 2000, IIS och så vidare. Vad kostar drifts- och säkerhetsproblemen per år?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vad kostar drifts- och säkerhetsproblemen per år?

Mycket ...

Ernst&Young undersökte konsekvenserna av Nimda i Västra Götalandsregionens datornät, och kom fram till minst ett par miljoner kronor bara för denna händelse (i mitten av september förra året).

Enligt min mening är det inte orimligt att Nimda kostade flera hundra miljoner kronor sammanlagt i Sverige (fördelat på extraarbete, inställt ordinarie arbete, uppdateringar av programvaror, spridning av antivirusprogramvaror, utbildning med mera).

Rapporten går att hämta på den här adressen:
http://extra1.vgregion.se/arkiv/rapporterochutredningar_/revisionsenheten_/rapporter2001_/
nimdagranskningavhe4ndelseriitverksamhet/nimdagranskningavhe4ndelseriitverksamhet.pdf

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 15:43

Så? Vad väntar folk på - julafton? Det är väl bara att byta till Mac snabbare än man kan säga Klez.

(Kommer inte in på servern - det verkar vara ett intranät.)

[ 31 Oktober 2002, 15:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
(Kommer inte in på servern - det verkar vara ett intranät.)

Försök igen ...

Det är en extern maskin. Du kan gå till arkivet (den del av url:en som blev länk i mitt meddelande) och hämta rapporten därifrån. Den finns längst ner på sidan.

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Upphandlingarna brukar vara ca 6 mån innan man presenterar paketen och att i detta läge lägga in önskemål om Macar funkar inte.

Det kan faktiskt fungera.
Jag har vid båda senaste kommunala hemdatorupphandlingarna i efterskott lyckats argumentera fram att vi skulle få köpa mac. Delvis beroende på den kommunala hierarkin... har man stöd av sin förvaltningschef, så har IT-chefen inget att sätta emot.

Första gången togs vi totalt på sängen då Macar inte tagits med, men det gick att argumentera utifrån konkurrensutsättningssynpunkt och att vi använder mac på jobbet.

Andra gången, trots mina förvarningar om vad vi ville handla, fanns macar inte heller med. Då fungerade argumentet med allsidig kunskapsutveckling, och att vi använder mac på jobbet. Möjligtvis påverkade hot om att publicera argumentationen lite också...:-)

Konsekvensen blev att jag själv vid båda tillfällena fick ta hand om vår hemdatorupphandling, men det var snarast en fördel, snabbare besked pga redan etablerade kontakter, lättare att beställa vad man ville ha, snabb leverans. Det enda extra som krävdes var ett besked till löneavdelningen hur mycket som ska dras varje månadslön, och det är naturligtvis återförsäljarens finansieringsbolag alltid hjälpsam med. Har man goda kontakter med sin ÅF, så kan man få väldigt förmånliga hemdatoravtal...

(När det var som mest upprört i diskussionerna med IT-chefen fick jag höra att vi minsann skulle få en extra administrativ avgift varje månad eftersom jag ställde till så mycket besvär för lönekontoret, men det glömde han snabbt när jag hotade berätta det för lokaltidningen... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 23:04

Jan-Åke for president!

  • Medlem
  • 2002-11-02 00:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vad kostar drifts- och säkerhetsproblemen per år?

Mac är 25% billigare. Vet inte om ni diskuterat det tidigare. Det är kanske gamla nyheter här på forat. Apple fick sluta sprida nyheten då dom glömde betala först.
På Melbourne University fann man att totalkostnaden för Mac i blandat nätverk låg 25% under PC.
http://australianit.news.com.au/common/print/0,7208,4558411%5e15397%5e%5enbv%5e,00.html

[ 02 November 2002, 00:08: Meddelandet ändrat av: Bengt C ]

GISTICS har gjort en långtidsstudie (1991 - 1998) av kostnader för mac, med ungefär samma resultat

Finns på Här

Där finns också en PDF med hela rapporten att ladda hem.
Oslagbart!
IT-bossar... (CENSUR)...!

[ 02 November 2002, 01:31: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bore:
I sådana fall handlar det tyvärr mer om vad återförsäljaren kan erbjuda.

Det är inte heller riktigt sant.

I den senaste upphandlingen jag var med om som anställd, blev Dell utsedda att som återförsäljare av lånedatorerna. De hade inga som helst problem att erbjuda Mac-paket. Det gick faktiskt att välja vilken Mac-konfiguration som helst.
Nu var det ju naturligtvis inte Dull själva som sålde Mac:ar, utan Core Computer var underleverantörer till Hell. Det viktigaste var ju trots allt att det fungerade. De som valde Mac fick sin Mac.

Ah nice!
Vårt företag har valt Dell som återförsäljare, så jag trodde att hoppet om en Hem-Mac var ute. Men då kanske man kan få beställa en Mac tillsammans med de färdiga PC-paketen?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 18:54
Citat:

quote:Ah nice!
Vårt företag har valt Dell som återförsäljare, så jag trodde att hoppet om en Hem-Mac var ute. Men då kanske man kan få beställa en Mac tillsammans med de färdiga PC-paketen?[/QB]

Kolla med Core Computer som gjorde affären i mitt fall och hör hur dom löste det eller ring en Apple-ÅF (jag är ÅF, men vill inte göra reklam i forumet) och be dem ordna en uppgörelse med Dell.
Kontakten på Core hette Patrik Pettersson [email protected]
Jag tror samtidigt att det egentligen inte spelar någon roll vem som säljer prylarna. Finansbolagen som sköter leasingavtalet skiter i om det är flera bolag som fakturerar dem. Att bara ha en leverantör är företagsledningens våta drömmar i upphandlingshysterins efterdyningar.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-11-04 19:19

Är inte så insatt i frågan, har försökt hänga med i diskussionen här...

Om/när jag blir erbjuden ett hem-PC paket från kommunen jag jobbar i, kan jag då försöka ordna en Mac även om det inte finns i grunderbjudandet? Beror det på återförsäljarens eller arbetsgivarens välvilja? Det måste väl finnas PC-nissar som inte nöjer sig med de datorer som bjuds också eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 19:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Är inte så insatt i frågan, har försökt hänga med i diskussionen här...

Om/när jag blir erbjuden ett hem-PC paket från kommunen jag jobbar i, kan jag då försöka ordna en Mac även om det inte finns i grunderbjudandet? Beror det på återförsäljarens eller arbetsgivarens välvilja? Det måste väl finnas PC-nissar som inte nöjer sig med de datorer som bjuds också eller?

Försök! Du kan alltid hävda att du får lära dig mer om Mac:en. Att du lägger stor vikt att bredda dina kunskaper (åt rätt håll!). Det är samtidigt roligt att jäklas med en trångsynt IT-avdelning.

För övrigt kan väl texten från RSV tolkas så att arbetsgivaren gör som han vill vad gäller urvalet av paket. Det är mest fråga om att företaget får lägga så lite tid på projektet som möjligt.

Det här drog igång en hel massa det!!!! jag får tacka för alla tips jag fått.
Min arbetsgivare vill dock inte ge med sig, man kommer mao inte att erbjuda Mac i de kommande paketen.
Arbetsgivaren kan ju bestämma sig för vadsomhelst, eller inte erbjuda något alls. Det är tragiskt att Macen möter ett så hårt motstånd i Hem-PC paketen. Inte undra på att marknadsandelen sjunker.
Beror det bara på att folk tror att en Mac är nåt konstigt eller är det på grund av det högre priset????

Man får hoppas på en vändning i attityden snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 22:42

Hur motiverar arbetsgivaren sitt beslut? På vilket sätt anser han att DU har mer nytta av en Windows-burk?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 10:11

Svante kan väl köpa sin dator kontant då? Det är ju också ett sätt att protestera. "Ni kunde inte erbjuda mig vad jag ville ha, så jag köpte en Mac själv i stället". DÄR har IT-chefen ingenting att komma med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-05 10:27

Jag vill inte uppmana till kriminell verksamhet, även om det kanke är en bra idé, men Svante kan ju ta pc-hojen, sälja den och köpa en Mac för pengarna...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hur motiverar arbetsgivaren sitt beslut? På vilket sätt anser han att DU har mer nytta av en Windows-burk?

Det är samma motiv som tidigare. "Vi har bara PC på jobbet så då ska vi inte ha något annat hemma!" Trist, men jag skvallrat till Apple, kanske det händer något??? (Gör det det??)

Jag har i alla fall gjort en markering mot arbetsgivaren om vad jag tycker om detta, men någonstans får man ge sig. man vill inte bli stämplad som en för jobbig gnällspik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-05 18:31

"Vi har bara PC på jobbet så då ska vi inte ha något annat hemma!"

Men, alltså, det är ju du som ska ha datorn. Hemma. I ditt hem. Hos dig. Och det är *du* - inte arbetsgivaren - som ska betala för datorn och använda den.

Din arbetsgivare är naturligtvis i sin fulla rätt att välja vad han vill i hem-PC köpet.
Det kostar honom administration, risk och hantering.
Däremot kan han inte välja om du skall ha en dator eller inte, det väljer du själv. Han har inte heller någon extrakostnad för vad du kör hemma.
Om han inte tillmötesgår dig så får han en butter anställd och om du väljer att inte ta en PC så har han absolut noll nytta av hem-pc-avtalet för din del. M.a.o. det gagnar honom att du får välja dator själv. Han får inga extra kostnader och han får en nöjd och glad anställd.
Till syvende och sidst, det är en fråga om hur man uppskattar sina anställda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-05 19:09
Citat:

quote: Till syvende och sidst, det är en fråga om hur man uppskattar sina anställda.

Just det! I synnerhet om de ska stå för kalaset själva.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Till syvende och sidst, det är en fråga om hur man uppskattar sina anställda.

Just det! I synnerhet om de ska stå för kalaset själva.

Jo det är skit på alla sätt det håller jag med om. Men jag orkar inte bli förbannad på den hale typen i dagsläget. Än är sista ordet inte sagt i detta. Jag hoppas som sagt på påtryckning från Apple Sverige.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-05 19:30

Arbetsgivare - de vet inte vad en Mac är. I bästa fall har de hört något men de minns inte rigtigt vad det var men det var nog inget bra ialla fall.
De går alltid på den enklaste och beprovade linjen.
Vem kan man skylla på - inte de ialla fall.
Det för man skylla på Apple.
Har någon sett Apple i offensiv (jag menar inte de fjantiga Think Different reklamen och nu den där byt till en Mac)?
Man vet inte om man skall skratta eller gråta.
Apple är jävligt nöjda med sina 3% markandsandelar och bara Steve Job får sin bonus då är alla nöjda.
Nöjda med de överhöga priser, nöjda med urgammal teknik och nöjda med dålig prestanda och allt sämre kvalité.
Vad har man för nytta av en snygg dator när den skall stå under bordet för att den låter som en dammsugare och CD-Rom luckor som låter som en kassaapparat när den öppnas.
Apple har fått för sig att de är något exklusiv för konnäsörer och då skall det vara högre pris.
För 15 000 kr köper man en Pentium 4 på 2.5 GHz, med DDR minne 64 MB ATI Radeon 9000, CD brännare och DVD, 17 tums skärm,, inklusive moms! och på köpet får man NE.
Vad skall erbjuda istället. En iMac 800 MHz. Ja, den är kanske snyggare.
Apple får skylla sig själv.
Där tycker jag finns en anledning att Apple vill inte porta Mac OS X till pc platformen för då skulle ingen (nästan) köpa en Mac mer.
Mac (för mig) är Mac OS och inget annat nu längre.
Tänker inte betala flera tusenlappar mer bara för att få den där snygga i o f s logga.
Har följt motströmmen i 11 år.
Först bytte den dåliga Apple 17 tums skärmen (1år garanti) mot en NEC Diamontron 17 tumm (3år på plats garanti - det ger nu alla förutom Apple). Snart blir det dags för andra gången byta mus - den genomskinliga (sladden blir knäckt vid fäste) men då blir det inget Apple skit (sorry) och den kassa tangentbordet också. Minns med nostalgi den utökade stora tangentbordet som svarade perfekt. speciellt när man skriver snabbt.
Det får nog räcka för den här gången, men gnäller man inte då blir det ingen utveckling.
De investerar inte i onödan, de sänker inte priser i onödan.
Det sorgliga kanske är att man så småningom byter Apple mot vad som helst t o m Intel, bara den kör Mac OS. Eller hur?

Bevaka tråden