Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okänd besökare i nätverket....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brukar inte kolla på mitt hemmanätverk så ofta men nu ser var att det finns ett okännt namn i listan. När jag öppnar den så finns där 2 användare och loggar jag in som gäst finns där en brevlådsmapp i varje. Den ena kan jag öppna och däi finns en waw.fil. Jag antar att någon är inloggad i mitt nätverk (ej trådlöst) så min fråga är har dom då tillgång till allt i mina burkar? Om så är fallet vad gör jag för inställningar för att komma ur detta?

Slå på kryptering. Och MAC-adress-filtret.
Sen kan du sova lugnt.

Är inte riktigt hemma på detta med nätverk, så vad menar du med MAC-adress-filtret? Med kryptering menar du säkert FileVault som jag försökte slå på, men tyvärr fanns det inte nog med plats på min hårddisk.

Ursprungligen av racer2racer:

Är inte riktigt hemma på detta med nätverk, så vad menar du med MAC-adress-filtret? Med kryptering menar du säkert FileVault som jag försökte slå på, men tyvärr fanns det inte nog med plats på min hårddisk.

Logga in på din egen router, i web-gränssnittet.
Slå på (förslagsvis) WEP128-krypteringen, skriv upp "nyckeln" som routern genererar/du anger.
Du måste nu ange denna nyckeln för att få åtkomst till internet via din router.

MAC-adress-filtret innebär att du bara tillåter att datorer med vissa hårdvaru-id-nummer kan ansluta via routern. Det kommer troligen upp en lista med MAC-nummer när du slår på funktionen.
Läs Systeminställningar/Nätverk/Ethernet. Mac-adressen är "Ethernet-ID"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 03:05

Det verkar väldigt konstigt att någon är inloggad på ditt nätverk. Normalt sett är det omöjligt.

Rör det sig kanske om konstiga användaridentiteter på din dator?

Är ju som sagt inte riktigt hemma på detta, men eftersom det är en server som ligger under nätverk med ett okänt namn som jag dessutom kan logga in på som gäst och kolla i en brevlådemapp verkar det lite skumt. Det ligger två användare under huvudnamnet där jag bara kan komma in i den ena brevlådemappen, den andra har lösen. När jag tog info så visade det sig att senaste inloggningen var igår 22.15 .........

Här kommer en bild på infot........

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-18 15:38
Ursprungligen av racer2racer:

[...] mitt nätverk (ej trådlöst) [...]

Ursprungligen av Stefan Johansson:

[...] Slå på (förslagsvis) WEP128-krypteringen [...]

Jag tror du missade något, Stefan. Jag tolkar det som att r2r inte kör trådlöst nätverk.

racer2racer: Hur ansluter du till internet? Delar du ett ethernet-nätverk med grannarna, kanske? Hur är ditt nätverk uppbyggt? Har du en hub, switch, eller router? Vad har du för fildelningsinställningar? Berätta så mycket som möjligt.

Så länge du inte har gjort något galet behöver du nog inte oroa dig över att andra har åtkomst till allt på dina datorer, möjligtvis kommer de åt filer i mappen utdelat och kan lägga dumheter i din brevlådemapp.

Ursprungligen av MarkDF:

Jag tror du missade något, Stefan. Jag tolkar det som att r2r inte kör trådlöst nätverk.

Ojdå, det trodde jag. Tar tillbaka mina tips! Ej aktuella!

Jag ansluter till Bredbandsbolaget i ett större bostadsområde och har 3 datorer kopplade till en switch, ej trådlöst. I mina nätverksinställningar hade jag under tjänster personlig fildelning öppen, inget annat. När det gäller brandväggen så kommer jag inte åt den på min G4'a, "annan brandväggsprogramvara används" vilken jag inte har någon aning om. På min nya Intelmaskin hade jag personlig fildelning påslagen. I övrigt är allt sas default på mina burkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 18:50
Ursprungligen av racer2racer:

Jag ansluter till Bredbandsbolaget i ett större bostadsområde och har 3 datorer kopplade till en switch, ej trådlöst. I mina nätverksinställningar hade jag under tjänster personlig fildelning öppen, inget annat. När det gäller brandväggen så kommer jag inte åt den på min G4'a, "annan brandväggsprogramvara används" vilken jag inte har någon aning om. På min nya Intelmaskin hade jag personlig fildelning påslagen. I övrigt är allt sas default på mina burkar.

Bredbandsbolaget delar vad jag vet upp varje lägenhet i ett sub-nät och det du ser är andra användare i samma nät. Bara för att du ser dem betyder det inte att de är inne och snokar på din dator.
Så så länge du håller koll på dina brandväggsinställningar och fildelnings-rättigheter så är du "skyddad" mot intrång.

Tack för hjälpen, nu känner jag mig en aning lungnare!

Nybörjarfråga: Hur kollar man upp vilka datorer som är inkopplade på sitt hemmanätverk?

Har precis köpt trådlöst och tror att jag gjort allt jag kan för att förhindra bandbreddsparasiter, men det vore kul att veta.

I webbgränssnittet kan du välja "anslutna enheter" eller liknande, då får du en lista över vilka som är anslutna till ditt nät. Se Stefan Johanssons tips ovan, där ser du hur du kan begränsa vem som kommer åt ditt nät.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-20 10:30

Bonjour Browser ger en bra bild av vad förekommer i ditt nätverk

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21622

1
Bevaka tråden