Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router, bredband & hastighet – ska det vara på det här viset?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en 100 Mbit-uppkoppling med Bredbandsbolaget, men har en längre tid varit tvungen att köra på 10 Mbit på grund av ett fel med deras IP-telefonidosa (jäkla skräp för övrigt)

Nu har jag iaf gått tillbaka till Telia och gammal hederlig analog telefoni och tänkte då skruva upp farten på bredbandet igen, men får mycket lägre hastighet än vad jag hoppas på

När jag kör direkt, utan Routern, så får jag 80-90 Mbit på min Windows-maskin, och 50-60 Mbit på Macen. (har testat Cocktail, MacPilot och Broadband omptimizer utan förbättring på macen)

Hursomhelst, det kan jag leva med, men så fort jag kopplar in Routern en Netgear WGT 634 U så får jag max 17-22 Mbit på både Macen och PC:en, då jag kopplat ut allt utom testmaskinen och stängt av alla brandväggar, trådlöst etc.

Ska det vara på det sättet? Ska verkligen en Router sänka farten så mycket? Det känns lätt absurt tycker jag. Men jag är en komplett nätverksanalfabet medger jag.

Kan någon förtydliga hur mycket en Router ska påverka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 13:09

Det är ju så att det sitter en 'embedded'-processor i de här olika appliance-routrarna. Det är frågan om 80MHz-CPUer el dyl. Det som händer om man har en så snabb uppkoppling som du, är att routern inte klarar av att hantera all trafik och som en följd sänks hastigheten och i värsta fall (som i mitt), att den brinner.

Jag har 100/100 Labs2-fiber in i min lägenhet och en netgearrouter som inte riktigt pallade den hastigheten. Vad jag istället gjorde, var att jag byggde en router av en gammal P4, 2st gigabitkort, 512MB ram och slackwares linuxdist. Den maskinen orkar vad som helst. Jag bootar den från en floppy och har ingen hårddisk. DET är mitt tips till dig.

Tack, det var en bra förklaring av vad som kan vara problemet.

Ditt förslag till lösning kan jag dock säga överstiger både min kompetensnivå och mitt tålamod

En P4 är väl inte direkt optimalt ur strömförbrukningssynpunkt i en burk som ska stå 24/7

Ursprungligen av Hagelin:

En P4 är väl inte direkt optimalt ur strömförbrukningssynpunkt i en burk som ska stå 24/7

Näh, det är ju sant. Men vad gör man? Själv har jag en gammal P4 med IPcop brandväggen, som var enkelt att installera och konfigurera.

  • Medlem
  • 2006-05-18 13:53

problemet med många konsumentrouters/Switchar är väl att siffrorna är lögn..

bara för att den kan routa/switcha 100mbit så innebär inte det att den kan göra det simultant på alla portar..

Ursprungligen av kenny:

problemet med många konsumentrouters/Switchar är väl att siffrorna är lögn..

bara för att den kan routa/switcha 100mbit så innebär inte det att den kan göra det simultant på alla portar..

Dom kanske klarar av att switcha 100mbit mellan två eller kanske fyra interface. Men när det kommer till att routa så klarar de flesta hemmasystem max 10-15mbit. Jag kör med en linux-burk och två 100mbit kort som router och en Cisco 2912 som switch... Inga som helst problem att ansluta mot internet med 70-80 mbit och att ha 11 datorer som skyfflar filer lokalt...
Men det kanske är lite extremt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 09:54
Ursprungligen av xerxes42:

Jag kör med en linux-burk och två 100mbit kort som router och en Cisco 2912 som switch... Inga som helst problem att ansluta mot internet med 70-80 mbit och att ha 11 datorer som skyfflar filer lokalt...
Men det kanske är lite extremt...

xerxes42,

Om de 11 datorerna du nämner ovan står i hemmet, ja då är det extremt...:$

- T

Ursprungligen av Torkel:

xerxes42,

Om de 11 datorerna du nämner ovan står i hemmet, ja då är det extremt...:$

- T

Har inte alla 11 hemma jämt... Vanliga dagar så är det bara sex stationära och en iBook... Men jag var tvungen att prova hur mycket switchen klarade... hehe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-19 10:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har jag iaf gått tillbaka till Telia och gammal hederlig analog telefoni och tänkte då skruva upp farten på bredbandet igen, men får mycket lägre hastighet än vad jag hoppas på

När jag kör direkt, utan Routern, så får jag 80-90 Mbit på min Windows-maskin, och 50-60 Mbit på Macen. (har testat Cocktail, MacPilot och Broadband omptimizer utan förbättring på macen)

Telia ADSL 2 ger max 24 Mbit ner.
Vad menar du att du får 80-90 Mbit med Telia ? Är det nytt från Telia ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 11:00
Ursprungligen av REP:

Telia ADSL 2 ger max 24 Mbit ner.
Vad menar du att du får 80-90 Mbit med Telia ? Är det nytt från Telia ?

Jag tolkar det som att han har 100 mbit/s från BBB, men att han har återgått till att ha Telia som telefonileverantör istället för att även köra telefonin via BBB.

Ursprungligen av tei:

Jag tolkar det som att han har 100 mbit/s från BBB, men att han har återgått till att ha Telia som telefonileverantör istället för att även köra telefonin via BBB.

Precis, tack för förtydligandet.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 20:01

Sist jag läste specifikationerna på min router en gammal dlink 604 står det
en post som heter troughput, vilket på min router är 15, eller 22mbit/s
Har man så mycket kräm som 100mbit/s kanske en liten server/filserver/router dator lönar sig?
Måste ju gå att ställa en en PC/Mac med flänskylning, med lite programvara som står för arbetet, utan att ge ett
ljud ifrån sig!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-23 21:33

Jag har löst det genom att ställa min dual G5 ut mot internet som samtidigt sköter NAT mot interna burkar.

Kan man väck den här tråden till liv igen och höra om det kommit nåt nytt på routerfronten?

Mina föräldrar har 100mbit BBB i sin lägenhet och jag hade tänkt köpa dom en hyffsat billig router som har "vettig" prestanda (jag accepterar att jag inte får ut hela kapaciteten). Ni som kör router och har 100mbit, vad får ni ut, och vilken router kör ni?

Jag har 100 mbit hem, kör jag utan router får jag ca 70-80mbit, när jag kopplar in min Linksys WRT54G sjunker detta till ca 25-30mbit. Orkar inte bil upprörd längre men en schysst router skulle man behöva.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-08-26 21:19

Ja den snabbaste routern man kan fixa till vettig peng är en gammal dator som kör OSX /Linux eller annan *nix men till andra som inte är så beroende av hastigheten som syskon och föräldrar rekomenderar jag Linksys WRT54GL (OBS L på slutet som i Linux mycke stabilare och bättre burk än icke L)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-27 01:04

Erik_J: Du har inte upplevt några problem med att den hänger sig eller?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-08-27 15:24
Ursprungligen av latjo:

Erik_J: Du har inte upplevt några problem med att den hänger sig eller?

Nej jag kommer inte på att jag har varit med om att dom hängt sig. Däremot modellen med någon skräpfirmware som inte har L i slutet finns det dom här på forumet som haft seriösa probelm med därför har jag inte testat någon sådan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-27 21:39

Okej, tack. Blir nog en L då. Hur stark är signalen? Tänkte ha min 3 väggar från mitt rum.

Bredbandsroutrar för konsumenter har haft en väldigt dålig "throughput" traditionellt sett, men det har hänt väldigt mycket på sista året. Så vad man än gör så ska man köpa en riktigt ny router om man har 100 mbit/s utanför routern och vill kunna utnyttja det.

Tom's Networking har god koll på detta och ett speciellt diagram för hur bra throughput de olika modellerna har:

Hardware Router Chart

Där kan man t.ex. se att en av de bästa just nu är D-Links 4300-router (som även har gigabit ethernet i switchen på insidan). Där kan man också se hur kraftigt de senaste modellerna skiljer sig från de lite äldre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-28 21:55

Oj vad kul !
Min router är just den D-Links 4300 !
Jag är nöjd med den, men har inte gjort några tester....

Med gigabit på sin nätverk insidan och gigabit switcher (även den är D-Link) har jag många uttag mycket snabbt att kopiera emellan datorer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-17 13:31

Vad har hänt de sista 5 åren? Letar en router nu då jag ska få fiber. Den behöver klara 100 mbps througput men behöver inte alls ha WLAN.

Såg först en annan tråd där jag postade, ska se om jag kan radera den...

Jag kör på en D-Link DIR-655 på 100mbps via BBB, alldeles utmärkt prestanda (klarar alltså 100mbps throughput utan problem) både upp och ner.

D-Link DIR-655 - Router - Hitta lgsta pris, omdmen och information

  • Medlem
  • 2011-04-17 22:00

Jag slår ett slag för Apples Airport Extreme. Bästa router jag någonsin ägt! Mycket bra prestanda och lider inte av de värmeproblem som drabbar många D-Link och Netgearprodukter.

Senast redigerat 2011-04-18 15:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 22:50
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag slår ett slag för Apples Airport Extreme. Bästa router jag någonsin ägt! Mycket bra prestanda och lider inte av de värmeproblem som drabbar många D-Link och Netgearprodukter.

Instämmer med Korsriddaren!!

Bytte själv upp mig idag från en AirPort Extreme av äldre modell, till en inte lika gammal AirPort Extreme (Gigabit) med följande resultat via speedtest.net:

AirPort Extreme

AirPort Extreme (Gigabit)

…kopplade mot Bahnhof 100/100

Swoooch…

Med tanke på att Din Netgear WGT634U ju lanserades för runt 7 år sedan…så är väl det mesta på marknaden snabbare än just den…

Senast redigerat 2011-04-20 09:09
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-18 15:10

Linksys är mitt tips.
D-Link skulle jag inte ens tagit emot gratis, alldeles för många som har problem även med toppmodellerna.

Kör också en DIR-655, och har så gjort i typ 2 år på 100mbit och har en throughput på typ drygt 9mb/s. Helt ok enligt mig

  • Medlem
  • 2011-04-18 17:40
Ursprungligen av Johan S:

Kör också en DIR-655, och har så gjort i typ 2 år på 100mbit och har en throughput på typ drygt 9mb/s. Helt ok enligt mig

Är det med kabel eller trådlöst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-18 19:47
Ursprungligen av Johan S:

Kör också en DIR-655, och har så gjort i typ 2 år på 100mbit och har en throughput på typ drygt 9mb/s. Helt ok enligt mig

Du har 100mbit/s och har en throughput på drygt 9mbit/s - kallar du det "helt ok"?

Klart jag förstår att enheterna är helt andra i verkligheten, men det var lite svårt att motstå i vårsolen...

Bevaka tråden