Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ja få tillbaka mina smajlisar tack!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har hänt något otäckt!
De uttrycksfulla klassiska smajlisarna har i största hemlighet kidnappats och förts bort. De har ersatts med någon slags slätstrukna, könlösa, meningslösa tråksmil som inte duger något till!
Byt tillbaka! Jag vädjar, ryter, beordrar, ber vackert, sjunger en sång.... jag dansar kring en kromad stång på nåsta 99mac-middag bara jag får tillbaka min uttrycksmedel!!!!!

Våra gamla smilies kommer från UBB-tiden runt milleniumskiftet och det var dags att uppgradera. Nu har alla samma färg och är lite mer moderna - kanske inte lika personliga?

Ursprungligen av Björnström:

Våra gamla smilies kommer från UBB-tiden runt milleniumskiftet och det var dags att uppgradera. Nu har alla samma färg och är lite mer moderna - kanske inte lika personliga?

Nä jag måste säga att jag tycker dom nya är supertråkiga, även om jag har sett värre, men även de här känns genuint fel att använda. Nu vet jag ju att egentligen har lite tyngre prylar att ordna med så det känns ju lita larvigt att böla om en sån här sak.

Det är ju exakt samma smilisar som finns i AdiumMSN-paketet...

Ursprungligen av Michael Nord:

Det är ju exakt samma smilisar som finns i AdiumMSN-paketet...

Det är därifrån de är "stulna" också.

  • Medlem
  • 2006-05-18 12:33

De gamla var bättre. Den enda nya smileysen som inte är direkt sämre än sin föregångare är den här--->;), den duger som ny (men den gamla var alltså hur bra som helst). De två som förlorat mest på bytet är och framför allt . Det känns synd att ha blivit av med dem...

Inte alls otäckt! De nya är mycket finare och klär mig perfekt.

som Steve Jobs sa ... "För att komma framåt, måste man ibland överge något gammalt"

Gamla eller nya - jag har ingen åsikt om dem, däremot har jag en liten annan fundering: går det på något sätt att anpassa storleken på figurerna så att de passar på en textrad, det blir så fula luckor i texten på grund av att någon satt en smiley i den.

Hmm... Det går kanske att fixa med ett eget stylesheet där man ändrar storlek på inlineimg... Vet någon om annan grafik på sidan använder sig av den klassen?

Skulle man inte kunna (nödlösning, jag vet) köra båda uppsättningarna samtidigt?

Ursprungligen av David Slättne:

Skulle man inte kunna (nödlösning, jag vet) köra båda uppsättningarna samtidigt?

Det skulle bli ännu fulare. (tycker jag)

Är jag den enda riktiga bakåtsträvaren som vill avskaffa alla "emoticons"? Jag tycker dessa smileys har infekterat forum länge nog.

Tacka vet jag på den gamla goda tiden (typ ett par år sedan) då man fortfarande kunde se vanliga textsmileys på annat än IRC i konsollen. (<- blä)

Ursprungligen av staed:

Är jag den enda riktiga bakåtsträvaren som vill avskaffa alla "emoticons"? Jag tycker dessa smileys har infekterat forum länge nog.

Tacka vet jag på den gamla goda tiden (typ ett par år sedan) då man fortfarande kunde se vanliga textsmileys på annat än IRC i konsollen. (<- blä)

Nä jag skulle nog kunna sälla mig till din skara kanske... Jag tog till mig de förra UBB-smilisarna men även vanliga textsmilisar är mer uttrycksfulla än de vi nu är satta att använda.
Det slår mig att nu när jag författar detta svar så finns alternativet att inte tillåta smilies i diskussionen. Om jag kryssar för den, blir då alla smilisar textsmilisar för alla som läser tråden eller bara för mig, eller kommer det bara att gälla det här inlägget.
jag testar:

Ursprungligen av David Slättne:

Det slår mig att nu när jag författar detta svar så finns alternativet att inte tillåta smilies i diskussionen. Om jag kryssar för den, blir då alla smilisar textsmilisar för alla som läser tråden eller bara för mig, eller kommer det bara att gälla det här inlägget.
jag testar:

Det visar sig att det inte gäller tråden utan bara inlägget, då återstår frågan om ni andra ser emoticoner i detta inlägg eller bara textsmilisar.



nå?

Ursprungligen av David Slättne:

Nä jag skulle nog kunna sälla mig till din skara kanske... Jag tog till mig de förra UBB-smilisarna men även vanliga textsmilisar är mer uttrycksfulla än de vi nu är satta att använda.
Det slår mig att nu när jag författar detta svar så finns alternativet att inte tillåta smilies i diskussionen. Om jag kryssar för den, blir då alla smilisar textsmilisar för alla som läser tråden eller bara för mig, eller kommer det bara att gälla det här inlägget.
jag testar:

för alla verkar det som

Jag skulle vilja ha någon global inställning för att stänga av _alla_ smileys i _alla_ trådar. Verkar inte finnas någon sådan inställning dock...

Ursprungligen av staed:

Jag skulle vilja ha någon global inställning för att stänga av _alla_ smileys i _alla_ trådar. Verkar inte finnas någon sådan inställning dock...

Jag med. Hellre textsmilisar hela vägen än såna här, gissningsvis amerikanska, vantolkningar av mänskliga anletens subtila interpunktion.

En del/många behöver smajlisar för att ge läsaren information om vilken mod texten skrevs i. Är det verkligen så störande för er? Jag tror nog att ni överdriver lite!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

En del/många behöver smajlisar för att ge läsaren information om vilken mod texten skrevs i. Är det verkligen så störande för er? Jag tror nog att ni överdriver lite!

Jag menar inte att smileys inte ska få finnas eller inte få användas. Det jag menar är att man kan använda vanliga textsmileys ( <- sånna) istället för lunaraktiga bilder. Detta är dessutom min högst personliga åsikt och ingen är tvingad att hålla med mig.

Ursprungligen av staed:

Jag menar inte att smileys inte ska få finnas eller inte få användas. Det jag menar är att man kan använda vanliga textsmileys ( <- sånna) istället för lunaraktiga bilder. Detta är dessutom min högst personliga åsikt och ingen är tvingad att hålla med mig.

Jag håller helt och hållet med. Jag tyckte inte om de förra smilisarna, och jag tycker ännu mindre om dessa.
Smilisar liknande dessa (och de förra) förknippar jag med LunarStorm och fjortisar, sorgligt men sant.
Jag föredrar verkligen "platta" (inte 3-dimensionella) smilisar, och smiliar som inte är "snygga".

Exempel på "bra" smilisar:

Smilisarna är från http://forum.hehu.se/

Den här -> ;), liknar enligt mig mer ett försök till att flörta än att den (som den enligt mig ska) framhäver att man skrivit i skämtsam/ironisk ton...

Senast redigerat 2006-07-22 11:59

Jag skulle gärna vilja ha nåt som dessa nedan. Då ser man ju direkt vad som menas. Just nu tycker jag det känns lite svårt att tyda dom så små gubbarna.

Komm ihåg att klicka på tumnageln!!!

Ursprungligen av Johan S:

Jag skulle gärna vilja ha nåt som dessa nedan. Då ser man ju direkt vad som menas. Just nu tycker jag det känns lite svårt att tyda dom så små gubbarna.

Komm ihåg att klicka på tumnageln!!!

Jag tycker vi ska använda din avatar som smiley

Man skulle kunna "avfärga" smajlisarna för bättre helhelt, just nu sticker de ut så kraftigt mot forumets gråvita toner.

Vem ska den representera då?

Ursprungligen av Johan S:

Vem ska den representera då?

:*) User is drunk.

^-- den kanske?

Alltså.. Ni får ursäkta mig. Jag vet att den här tråden spårat ur totalt och att jag själv medverkat till det, men nyss ploppade det upp en så fin och passande och helt otroligt kul pop-up.

http://bfc.myway.com/smileypromos/offmat/pop_gen.html?partner=ZNxdm102

Lyssna på ljudet till tjej-smileyn med skor.

Jag har en känsla av att vi fått nya smileysar... eller är det bara jag som vant mig?

Det är du som har vant dig...

1
Bevaka tråden