Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP och Macintel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-18 12:25

Är det någom som har erfarehet av PHP och GD-library på en Macintel. Hur är prestandan? Här tänkt att använda en Mac mini som server. Det kommer att laddas upp 5- 8 megapix jpg-bilder som det ska göras tumnaglar av.

/Beppe

Mac OS X Server finns inte för Macintel ännu ...

  • Medlem
  • 2006-05-18 13:10
Ursprungligen av Tussen69:

öhhh . OS X Server finns inte för Macintel än ...

Tänker använda OS X Client.

Ursprungligen av Tussen69:

öhhh . OS X Server finns inte för Macintel än ...

Var står det att Mac OS X Server ska användas?

Vanliga Mac OS X går i princip lika bra. Man får dock inte lika många administrationsverktyg men alla tjänster går att köra ändå.

jag ANTOG bara ..

Ursprungligen av Tussen69:

jag ANTOG bara ..

Okej.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-18 19:03

Det borde väl gå bra. Kör själv en på mini -fast G4:an då och det går kanonbra - och då är det inte ett hemmaprojekt precis. Vet inte om den finns färdigkompilerad för intelmac, men det kanske du fixar själv?

  • Medlem
  • 2006-05-19 09:11
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Det borde väl gå bra. Kör själv en på mini -fast G4:an då och det går kanonbra - och då är det inte ett hemmaprojekt precis. Vet inte om den finns färdigkompilerad för intelmac, men det kanske du fixar själv?

Jag håller på att bygga en bilduppladdningstjänst åt en fotoaffär. Bilderna laddas upp med hjälp av ett Java applet. Sedan tar PHP vid och skapar tumnaglar och gör det möjligt att göra olika val omkring bilderna. Skapandet av tumnaglar är krävande, t.ex. kan en order bestå av 100 st fem megapix bilder som ska bli tumnaglar innan kunden kan gå vidare med sin beställning. Har testat hos ett webbhotell som kör Unix servrar och det går fint. Fotoaffären vill ha egen server. Fördelen är att man får ordern direkt hem. En Mac mini vore en bra lösning. Osäker dock om prestandan med intel processorer när det hela måste Rosetta köras. Lösningen är byggd i PHP4 och är en distribution av Marc Liyanage. Han tillhandahåller inte någon inteloptimerad version av PHP4. Däremot PHP5. Min undran var om någon har någon erfarenhet av hur mycket prestandan påverkas negativt av att köra ooptimerad php med GD på Macintel. Alternativen är att anpassa allt till PHP5 eller så får det bli en G5:a.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-19 09:19

Om jag hade varit du, så hade jag kört php5.
Nyfiken. Vad är det för script du hittat?

  • Medlem
  • 2006-05-19 11:15
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Om jag hade varit du, så hade jag kört php5.
Nyfiken. Vad är det för script du hittat?

Kika in här http://upload.thinfile.com/ företaget finns på Sri Lanka och säljer olika Java applets för uppladdning av filer. Kostnaden för Thin FTP Upload som jag köpte är endast ca 380kr. Har provat flera upload applets från olika tillverkare men tycker Thinfiles produkter har de bästa gränssnitten mot användaren. Konfigurations möjligheterna på just det jag köpte är något begränsade men duger för min lösning. Fick det inte att lira ihop med OS X:s inbyggda ftp-server, så jag bytte till Pureftp som också är gratis. Nu funkar det fint. Här finns dock också en oro om hur ftp-servern (ooptimerad) presterar på MacIntel.

Fick fin mejlkontakt med en av personerna som jobbar på Thinfile. De verkar mycket seriösa. De har mer avancerade upload applets som inte heller är så dyra. Det finns demo versioner att ta hem. Begränsningen hos dessa demos är att man efter uppladdningen hamnar på deras hemsida.

1
Bevaka tråden