Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Domänsjuka?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har fått en konstig hobby - jag samlar på internetdomäner!

Har registrerat tjugosex stycken hittills i år och jag hade rätt många redan förra året

Så fort jag kommer på en idé registerar jag domänen. Ibland är det idiotgrejer så man undrar hur man tänkte i efterhand och ibland är det ju helrätt som iPod.se.

Ni som har sett Avanza:s reklamfilmer som tackar svenska folket som betalar så höga fondavgifter kanske känner igen storkapitalforeningen.se. Fick ett ryck och registrerade den. Kan vara kul att ha på visistkortet

Finns det någon avgiftningsanstalt för detta missbruk tro?

Se till att slänga upp en massa reklam på storkapitalforeningen.se innan alla glömt kampanjen. Kan kanske generera några kronor.

Även om jag inte registrerar så känner jag hur jag börjar sträva mot digipassen när man kommer på något bra/något alls.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-15 20:56

Kan vi få se en lista på hela samlingen?

Ursprungligen av MacJake:

Kan vi få se en lista på hela samlingen?

Gick igenom listan men väljer att inte publicera den här. Känns onödigt eftersom det kan bli lite struligt med kommande projekt osv osv.

Har ungefär 100 domäner aktiva just nu iallafall

En god idé är alltid rätt.!

En domän är billig, hundra blir ganska dyrt...

Själv har jag bantat från sex till fyra, varav två är nästan helt onödiga.

Nu, det kallar jag en ovanlig hobby Men på ett sätt kul med!
Du är den första jag hört som har denna hobby, Björnström.
Själv vet jag inte längre vad min hobby är, men jag får anta att det är att hålla på med datorskrot och rita, kanske även surfa på nätet.
Har funderingar på att göra en animerad serie under sommerlovet, men vet inte om det blir av, hur som helst så skulle det vara en kul sysselsättning för min del om det går vägen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 23:28

Om man nu vill regga en domän och sen peka på sin server hemma, har dyndns nu. Vad kostar det? Och vilka är bäst att göra det hos?

Ursprungligen av Creops:

Om man nu vill regga en domän och sen peka på sin server hemma, har dyndns nu. Vad kostar det? Och vilka är bäst att göra det hos?

Det kostar från 50 till 400 kronor per år beroende på toppdomän.

Ursprungligen av Creops:

Om man nu vill regga en domän och sen peka på sin server hemma, har dyndns nu. Vad kostar det? Och vilka är bäst att göra det hos?

Jag registrerar allt på Loopia faktiskt.

100 domäner kostar en del att hålla igång men jag har faktiskt lyckats sälja två stycken och fick så pass mycket att det täcker kostnaderna i ett par år framöver. Krävs lite tur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 02:18
Ursprungligen av Björnström:

jag har faktiskt lyckats sälja två stycken och fick så pass mycket att det täcker kostnaderna i ett par år framöver. Krävs lite tur

Var sålde du dem? Och vad var det för typ av namn?

Ursprungligen av calle:

Var sålde du dem? Och vad var det för typ av namn?

I båda fallen kontaktade köparna mig via email - tror det är dumt att säga vilka namn det var faktiskt.

Loopia.se är ett helt ok ställe för att registrera sina domäner.

(Rättare sagt, jag kan inte komma på något ont om dem)

Ursprungligen av irrelogical:

Loopia.se är ett helt ok ställe för att registrera sina domäner.

Priset för .com/.info är fn lågt och bra, 49:-
Jag reg två häromdagen!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-05-16 08:13

Man kan äga många domäner, men vem av oss har det bästa domännamnet?

Jag är nöjd med min domän, www.kunder.se.

Den uppskattas av både mig och mina kunder, eftersom kunderna enkelt kan jobba mot sina projekt på den domänen. Det hela blir väldigt logiskt och bra med upplägget www.kunder.se/företagsnamn

Ursprungligen av Rasmus:

Man kan äga många domäner, men vem av oss har det bästa domännamnet?

Jag har bara två domännamn, nurrd.se och schampionuf.com.

Nån som har en bra idé för vad man ska hitta på med nurrd.se? Just nu är sidan typ menlös...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-17 20:04

Själv har jag bara ett fåtal domäner (typ 6... honung.org, honung.tk, bogg.org, bogg.nu, gcmods.org, sandlada.org (lekstuga) och någon till)...

För mig känns det ganska onödigt

Ja du Martin, man kan ju undra vad du ska med Popwire.se till. Klart onödigt att skaffa sig ovänner på en av de få Svenska företag som utvecklar OS X-programvaror.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Ja du Martin, man kan ju undra vad du ska med Popwire.se till. Klart onödigt att skaffa sig ovänner på en av de få Svenska företag som utvecklar OS X-programvaror.

Det enda du vet är att jag står som registrant på domänen - du känner inte till historien bakom detta. Jag har inte några ovänner på Popwire, tvärtom så ska jag dit idag

Och jag kan berätta att du med all säkerhet inte släpps in i lokalerna. Det gör nämligen ingen som inte jobbar där.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 10:41
Ursprungligen av Joacim Melin:

Och jag kan berätta att du med all säkerhet inte släpps in i lokalerna. Det gör nämligen ingen som inte jobbar där.

Du tror inte att han kanske har en anledning att:

A) Har registrerat den domänen
B) Ska dit?
C) Säger att han inte är ovän, utan tvärtom(...)

Han kanske inte jobbar där, men något att göra med dom har han säkert... lär ju inte vara som att han bara sticker dit och våldsgästar...

Btw. hur sluter det företaget kontrakt om dom inte släpper in någon som jobbar där?

Du tror inte att jag vet vad jag talar om eftersom jag jobbade där tio månader?

Martin har personliga vänner på Popwire. Men Popwire sysslar med saker och ting som omvärlden inte får se eller höra om och därför är oddsen rätt minimala att någon släpps in i lokalerna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 10:54
Ursprungligen av Joacim Melin:

Du tror inte att jag vet vad jag talar om eftersom jag jobbade där tio månader?

Martin har personliga vänner på Popwire. Men Popwire sysslar med saker och ting som omvärlden inte får se eller höra om och därför är oddsen rätt minimala att någon släpps in i lokalerna.

Han lär ju vara inbjuden dit... tror inte att han kommer våldsgästa dom som sagt...

Med all respekt så måste jag nog tyvärr säga att jag inte tror att du har en jävla aning i vad du snackar i då du inte vet varför han ska dit...

Ska vi släppa det här med domänen - är väl inget att bråka om?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 10:58
Ursprungligen av Björnström:

Ska vi släppa det här med domänen - är väl inget att bråka om?

Jag släpper det gärna... Bara du berättar om du blir insläppt på popwire eller inte

Bogg: Det blir säkert bra ska du se. Jag kan berätta att jag inte ens fick gå in i lokalerna innan jag skrev på anställningskontraktet.

Om man registrerar massor av domäner ett år kommer räkningarna även nästa år - inte så kul! Har fått enormt många NIC kuvert dom senaste veckorna. Varför finns inget system att köra autogiro??

Om man t ex registrerar genom Loopia, är det då någon fördel att låta IIS ta över eller ska man fortsätta låta Loopia debitera?

Ursprungligen av Marcus K:

Om man t ex registrerar genom Loopia, är det då någon fördel att låta IIS ta över eller ska man fortsätta låta Loopia debitera?

Fördelen med att Loopia fakturerar är att du får samfakturering av alla domäner som registreras vid ett tillfälle.

Nackdelen är att om du vill säga upp en av säg 10 registrerade som finns på samma faktura blir det struligt.

(baserat på min erfarenhet)

Bevaka tråden