Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook benchmarkad mot Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 04:23
  • Medlem
  • 2006-05-18 08:44

Imponerande resultat för MacBook.

Tur att man redan har en MacBook Pro, för efter att ha sett hur rapp MacBook:en är skulle det vara svårt att motivera prisskillnaden...

2" större skärm, alu-case, 20 GB hårddiskutrymme och spelvänligt grafikkort för ≈7000:- (högst ovetenskaplig prisjämföresle av mig. don't hold me to it.)

Snabbheten verkar det ju inte vara någon större skillnad på.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 14:26
Ursprungligen av staed:

Tur att man redan har en MacBook Pro, för efter att ha sett hur rapp MacBook:en är skulle det vara svårt att motivera prisskillnaden...

2" större skärm, alu-case, 20 GB hårddiskutrymme och spelvänligt grafikkort för ≈7000:- (högst ovetenskaplig prisjämföresle av mig. don't hold me to it.)

Snabbheten verkar det ju inte vara någon större skillnad på.

Lägg på 167MHz snabbare cpu och dvd-grill och gör prisskillnaden till 9000kr istället.

Ursprungligen av Tussen69:

rätta mig om jag har fel ... men är inte Grafikkortet i MacBook Pro grymt mycket bättre ...

är inte Grafikkortet i MacBook av samma typ som MacMini ?

Jo, men det är inte det fetaste man kan stoppa i en bärbar (dock brukar datorerna med de bättre grafikkorten säkert vara minst 1cm tjockare än macbook pro.) och det var ju visst underklockat 30% (vilket antagligen behövdes för att hålla temperaturen nere.)

Mycket bättre men inte i närheten av så mycket dyrare.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag är mer rädd att Adobe CS3 kommer innehålla stöd för CoreImage och utnyttja GPUn mycket mycket bättre, särskilt nu när vi inte vet vad 10.5 kommer ha för några nya godsaker att erbjuda.

Så för min del blir det att vänta innan jag vet vad 10.5 kommer ha för GPU-specifika funktioner.

Sedan kan jag påpeka att GMA 950 är ypperlig för att spela upp HDTV, medans X1600 är gjort för att skyffla polygoner och texturer.

Används gpun speciellt mycket så som det är nu eller i Windows?

Senast redigerat 2006-05-18 14:41
Ursprungligen av Hagge:

Lägg på 167MHz snabbare cpu och gör prisskillnaden till 9000kr istället.

Det blev ju mycket bättre!

*LOL* Jag är helt med dig staed...
Som jag sagt tidigare Macbook Pro är för dyr...

Ingen större skillnad nä, gött för jag ska ha en MacBook så fort jag fått testa den i butik!

Jag tror inte Apple hade lagt in något grafikkort som inte klarar sig bra prestandamässigt för att lyssna på musik, se film, bilhantering osv. Så det borde vara helt ok med det integrerade. Dock är man ju lite skeptisk innan man testat, så jag måste prova först för att få det bevisat att det är dugligt.

rätta mig om jag har fel ... men är inte Grafikkortet i MacBook Pro grymt mycket bättre ...

är inte Grafikkortet i MacBook av samma typ som MacMini ?

iMac = MacBook Pro (GPU)
MacMini = MacBook (GPU)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 11:13

Jag vill ha en svart, men sedan är det ju frågan om tangentbordet, om någon tangent lossnar? Varför kunde de inte ha bakgrundsbelysning på den svarta?

Ursprungligen av bossep:

Jag vill ha en svart, men sedan är det ju frågan om tangentbordet, om någon tangent lossnar? Varför kunde de inte ha bakgrundsbelysning på den svarta?

Varför skulle det vara ett problem just för MacBookens tangentbord? Alla laptoptangentbord har lätt för att tappa tangenter, tro mig... möjligen att iBooken var särskilt utsatt, vi har en del elevdatorer som får en att undra om en hackspett varit framme.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 15:12
Ursprungligen av Samuel K:

Varför skulle det vara ett problem just för MacBookens tangentbord? Alla laptoptangentbord har lätt för att tappa tangenter, tro mig... möjligen att iBooken var särskilt utsatt, vi har en del elevdatorer som får en att undra om en hackspett varit framme.

Jag läste någonstans att MacBooks tangentbord inte kan bytas utan att man tar bort rätt mycket mer. Tidigare har man ju kunnat byta bara själva tangentbordet. Nu ser det annorlunda ut.

Ursprungligen av bossep:

Jag läste någonstans att MacBooks tangentbord inte kan bytas utan att man tar bort rätt mycket mer. Tidigare har man ju kunnat byta bara själva tangentbordet.

Bättre med lättbytt hårddisk än lättbytt tangentbord.

Nära på att man kunde ha en hårddisk per några elever så de kan köra i sin egen HDD när de ska använda datorn. (som många stationära har det)

Snacka elevdator!

Jag är mer rädd att Adobe CS3 kommer innehålla stöd för CoreImage och utnyttja GPUn mycket mycket bättre, särskilt nu när vi inte vet vad 10.5 kommer ha för några nya godsaker att erbjuda.

Så för min del blir det att vänta innan jag vet vad 10.5 kommer ha för GPU-specifika funktioner.

Sedan kan jag påpeka att GMA 950 är ypperlig för att spela upp HDTV, medans X1600 är gjort för att skyffla polygoner och texturer.

om man skall köra Aparture så är en MacBook bara att glöma ... men Aparture är u viserligen Pro .. därför krävs Pro-hårdvara ...

1
Bevaka tråden