Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svante vill inte ha en DELL

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En 99mac medlem skrev följande och vill ha hjälp av oss allihopa:

Hej
Fick ett hett tips att vända mig till dig och detta forum. Jag jobbar på ett läkemedelsföretag med ca 400 anställda i Stockholm. Man är i färd med att skapa ett Hem-PC avtal nu. Jag hade just ett samtal med min personalchef om detta. Jag pressade på lite för att se till att även Mac inkluderas i de val av hemdator som kommer att erbjudas. Svaret jag fick var beklämmande:

"Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac. På jobbet finns ju bara Windows. Juridiskt så går det därför inte tyvärr..." Jag försökte hävda motsatsen, jag har ju en hem-PC iMac från 1999 men det var fortfarande kalla handen. "Juristerna säger nej" lät det.

Ska det vara så illa? Finns det inte några genvägar? Detta är ju rent för jävligt! Kan jag för hjälp med sakliga argument så är det mycket uppskattat.

Vänliga Hälsningar
Svante, som inte vill ha en Dell hemma.

Jag har svarat att det naturligtvis inte finns några lagar eller regler som kräver att han har en PC som HemPC, nu måste vi finslipa argumenten och hjälpa Svante i sin kommunikation med cheferna på företaget.

Förslag/kommentarer?

[ 29 Oktober 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 10:25

För det första är bestämmelserna entydiga på den här punkten. En hem-pc ska INTE användas i arbetet och behöver därför inte alls vara av samma eller liknande typ som datormiljön på arbetsplatsen. Om du har Mac på jobbet kan du mycket väl skaffa en Windows-hoj att ha hemma eller vice versa. Hemdatorn är INTE en arbetsdator. Datorn är den anställdes egendom eftersom hon eller han beskattas för den.

Jag tycker svenska Apple borde ta fram bättre material för hem-PC köp. De borde tillhandahålla foldrar med information till företagsledning/it-samordnare osv... där de beskriver fördelarna med Apple. Vidare ska de slå hål på myter som beskrivs ovan.

Precis som de har lanserat en Switch kampanj, så borde da ha en "Hem-PC" kampanj.

/M

Nja, egentligen inte den anställdes egendom. Jag har för mig att utrustningen tillhör arbetsgivaren tills man köpt loss den för förhoppningsvis en struntsumma.

Nåväl, vad jag egentligen tänkte säga var att Försvarsmakten som ju inte kör mer än en handfull Macar i hela sin verksamhet senast erbjöd ett val mellan iBook, QS867 och tre Hellpaket. Tack för det Osmo!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 10:34

Det är faktiskt mörkligt att försvaret inte har några Macar. En kompis till mig jobbar på FRA och där finns inte en enda Mac.

  • Medlem
  • London
  • 2002-10-29 10:40

Jag blir lika irriterad varje gång jag hör talas om eller känner någon som tror att en Hem-PC är ett arbetsredskap, min svärfar ville inte lägga in något annat än Win 98 hemma för det hade han på jobbet (hans jobb har precis gått över från Win 3.11!!!). Till slut gav han med sig och har nu Win 2000 iaf.

Syftet med Hem-PC är ju att öka datorkunskapen i Sverige. Om man har PC på jobbet tycker jag det är självklart att man ska få ha en Mac eller varför inte en Sun hemma om man nu vill det. Lite hårddraget men det är ju inte någon annan än man själv som ska bestämma vad för något man ska betala för, för du betalar ju faktiskt för en Hem-PC. Det vore ju som om företaget tvingar dig att köpa en Volvo för alla tjänstebilar är Volvo.

SJUKT!!!

(Ursäkta tonen men man får ju för sjutton alltid slå underifrån, mot idioter som inte vet vad dom talar om.)

Om vi pratar Försvaret och inte Försvarsmakten så borde det finnnas lite fler Macar. Särskilt folket på FOI gillar att köra på riktiga maskiner och där är Mactätheten bra mycket högre än inom Försvarsmakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 10:48
Citat:

quote: Syftet med Hem-PC är ju att öka datorkunskapen i Sverige. Om man har PC på jobbet tycker jag det är självklart att man ska få ha en Mac eller varför inte en Sun hemma om man nu vill det. Lite hårddraget men det är ju inte någon annan än man själv som ska bestämma vad för något man ska betala för, för du betalar ju faktiskt för en Hem-PC.

Väl talat. Man lär sig knappast något ytterligare om datorer om man har Windows och MS Office både hemma och på jobbet.

Det förvånar mig mycket att Apple har varit så flata och passiva när det gäller hem-pc-affärerna. Apple måste sätta in hårdare stötar här! Oscar Bjers - tryck gasen i botten! OK?

[ 29 Oktober 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 10:54

Försvaret har historiskt haft rätt mycket Macar, men sedan några år blev det stopp då man införde hårda regler för anskaffning av hårdvaror, programvaror och operativ. Bla. ska man använda Communicator istället för Explorer och Outlook är portförbjuden. Tyvärr losade Apple ut då FM inte ville använda sig av ett operativ som endast en tillverkare stod bakom. Skulle dom få problem skulle det kunna vara problem för Försvarsmakten. Löjligt tyclte många då man istället gör sig beroende av MS istället.

Då beslutet togs var inte systemen inte speciellt kompatibla men läget är ju lite bättre idag.

Får se om det går att ändra attityden i framtiden och både medge LINUX och OS X.

Sakta men säkert börjar medvetenheten om Microsofts ageranden öka och det börjar höjas lite röster för att minska beroendet av deras produkter, men sånt här tar tid.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-29 10:55

Jag gjorde nyss ett personalköp.
Företaget använder i princip enbart PC och vi på InHouse kör mac, men det fanns ingen som tvingade mig att välja. Jag kunde lika gärna köpt en Pc.
Vi fick också plocka ihop ett eget paket upp till ett visst pris. Alla kanske inte ville ha en hel dator utan bara delar.

Vi kunde däremot inte påverka vart utrustningen skulle köpas utan det gällde enbart hos den återförsäljare (och därmed vad de säljer) vi har avtal med.

Om ett företags återförsäljare säljer endast Pc kan det kanske bli knepigt, men att säga att det är den utrustning man kör på jobbet som ska gälla hemma är fel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Om vi pratar Försvaret och inte Försvarsmakten så borde det finnnas lite fler Macar. Särskilt folket på FOI gillar att köra på riktiga maskiner och där är Mactätheten bra mycket högre än inom Försvarsmakten.

Dessutom borde försvaret vara intresserade av att ha backupsystem som fungerar även när hela Windowsbesättningen slås ut av digitala stridsmedel. Jag hoppas att de är medvetna om att det är just Windowsburkarna som fi "skjuter" på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 11:00

När det gäller Hem-PC ska man vända på frågan, många av dom som har Macar med i Hem-PC avtal har det som ett sätt att försäkra sig om att man inte bryter mot konkurrensregler genom att åtminstone erbjuda ett alternativ till windows.

Dom är ju helt snett ute om dom kopplar hem-PC mot jobbet. Måste du ha en PC för att man har det på jobbet är det en dator som arbetsgivaren ska köpa och ställa hemma hos personalen. Det är nåt helt annat.

Under själva avtalstiden står iofs arbetsgivaren som ägare av utrustningen men det finansieras i regel av ett leasingbolag och hela kostnaden dras av som bruttolöneavdrag vilket innebär att dom inte ska bry sig. MEN, om företaget väljer att subventionera datorn med tex en del pengar kan kanske läget bli ett annat. Pratar vi det klassiska nollsummespelet så har dom inte med att göra vad personalen köper in.

Mitt förslag är att ta fram ett eget avtal (kolla hur många som är intresserade och gå ihop). Lägg fram det till företaget och framhärda att detta är vad ni vill ha.

Som tidigare påpekat så är den främsta orsaken om inte den enda att öka datorkunskapen i samhället, inte på något sätt är det avsett att öka produktivitet i enskilda företag eller att tjäna som gratis grundutbildning åt företag. HemPC är valfritt, således borde inte heller företaget påtvinga sina anställda saker de inte vill ha, valfrihet och konkurrens är ledord.
Det är den anställde som bär kostnaderna och borde således också få välja produkterna. Apple har också en dominans på ljud, video och fotosidan vilka är viktiga områden när man väljer en dator till hemmet.

Det borde ligga i företagets intresse att få så nöjd personal som möjligt istället för att anta en mästrande attityd.

Apple åker gärna ut till större företag där Mac saknas som personalköpsalternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 11:06

Jag tycker att vi (99mac medlemmar) skickar ett mail var till Svantes arbetsgivare kan Svante, kanske, ha en chans att själv välja vad han vill ha. Det finns över 2000 medlemmar (tror jag) i 99mac om mer part skickar en enkelt mail med våra synpunkter kan de kanske få en tankeställare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 11:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Om vi pratar Försvaret och inte Försvarsmakten så borde det finnnas lite fler Macar. Särskilt folket på FOI gillar att köra på riktiga maskiner och där är Mactätheten bra mycket högre än inom Försvarsmakten.

Dessutom borde försvaret vara intresserade av att ha backupsystem som fungerar även när hela Windowsbesättningen slås ut av digitala stridsmedel. Jag hoppas att de är medvetna om att det är just Windowsburkarna som fi "skjuter" på.

Jodå, det är man väldigt medveten om, sådana viktiga system får överhuvudtaget inte kopplas mot Internet.
I Försvaret får man inte använda varken XP eller W2K än (men W2K börjar närma sig). MUST som sköter kontrollen av sådana här system är väldigt rabiata, mycket mer än vad man kanske tror. Men det är nog rätt.

Ett sätt att säkra operativ är att evaluera den med Common Criteria. Det pågår just nu för W2K (EAL 4) och har påbörjats för OS X (EAL 3). För OS X får man nog räkna med minst tre år innan den är klar. LINUX uppfyller dessvärre inte CC krav för närvarande, kanske när 2.6 kommer.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-29 11:07

"Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac."

Va? Detta är ju bara dravel!
Visst...arbetsgivaren har full rätt att välja vad de vill, men det är absolut inget krav att det skall motsvara arbetsgivarens utrustnning, snarare tvärtom.
Tricket med hemdator är ju att den anställda skall få förkovra sig själv..med vad som helst. All kunskap skall komma den anställde till godo, inte företaget. Det kostar ju inte företaget en spänn att erbjuda datorer, för övrigt

Det är ju en skatteförmån att den anställde skall träna på arbetsuppgifterna eller arbeta på hemdatorn. Att man sedan råkar ha samma miljö hemma som jobbet spelar ingen roll.

Skicka Oscar Bjers på dom!

Svante, Ring Robert Hoving på Apple, 08/703 30 00.
Han är ansvarig för hem-köp på Apple. Samt att han är en jävel på att prata ner det värsta motståndet.

Det där som ditt företg yrar om att hem köpet ska avspegla företagets datormiljö är bara nys.
Lagen säger att hem köp ska främja personens datormognad. Det står inget om märke.

Det fins inga juridiska argument mot mångfald, det är bara förstockade IT chefer som sätter sig på tvären

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 11:10

Tvärtom, juridiska argument talar för att man ska erbjuda alternativa plattformar ur konkurrenssynpunkt. Precis som företaget har gjort sitt val har den anställde rätten att välja själv!!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-29 11:14

Eftersom personalchefen uppenbarligen hittar på att juristerna säger nej, skulle jag råda honom att kontakta bolagsjuristen (om de har en sådan) och få denne att bekräfta det som personalchefen säger. Jurister är ju allmänt försiktiga i sina uttalanden och det troliga är väl att juristen inte kommer att bekräfta personalchefens påstående då det är felaktigt. Med det som bevis så borde väl p-chefen skämmas tillräckligt för att ändra sig.

Sen kan det ju löna sig (om de har en någorlunda vettig sysadmin) att höra med IT-avdelningen för att bemöta p-chefens felaktiga påstående om Hem-PC.

En namnlista bland de anställda vore nog bra. Är han ensam om att vilja ha Mac kan det bli svårt oavsett argument. Om han kan få siffror på hur många som valde Mac förra gången (och de inte var för få) så borde det hjälpa.

Citat:

quote: "Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac. På jobbet finns ju bara Windows. Juridiskt så går det därför inte tyvärr..." Jag försökte hävda motsatsen, jag har ju en hem-PC iMac från 1999 men det var fortfarande kalla handen. "Juristerna säger nej" lät det.

Det ser ut som om det behövs juridiska argument för att lösa detta. Vad står det i avtalet? Det är tydligen det intressanta för vederbörande. Så att agrumentara för att Mac är bättre hjälper nog tyvärr inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 11:38

Be att få en kopia av avtalet och publicera det gärna här (scanna in eller skriv av) så får vi väl se.

Apple och dess återförsäljare (Macoteket, MacSupport, Core, Datadistribution, Redagruppen osv) måste slåss med näbbar och klor för att bryta Windows-monopolet.

[ 29 Oktober 2002, 11:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

“Hem-pc” handlar om ett skatteavdrag för den anställde. Det finns således ingen speciell lag som behandlar situationen som beskrivits, men utgångspunkten är skattelagstiftningen IL 11:7.

Det är upp till varje företag att bestämma villkoren för hem-pc paketet. http://rsv.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe
?grab_id=41056482&EXTRA_ARG=&host_id=1&page_id
=2018&query=hempc&hiword=HEMPC+

När det gäller om arbetsgivaren är juridiskt skyldig att erbjuda mac, kan det vara svårt att veta vad det egentliga skälet är. Eftersom arbetsgivaren i det här fallet har uppgivit att: “Eftersom en hemdator är avsedd att motsvara den datormiljö man har på sitt arbete så kan vi skattemässigt inte erbjuda Mac. På jobbet finns ju bara Windows. Juridiskt så går det därför inte tyvärr...", så blir det lite enklare.

I förarbetena till ändringen i inkomstskattelagen sägs angående att utrustningen endast: “…bör omfatta datorutrustning som i huvudsak är högst av motsvarande tekniska standard som den som normalt används på arbetsplatsen i övrigt. Regeringen finner dock att ett sådant krav inte är ändamålsenligt. (min kurs.) Såsom några remissinstanser påpekat kan kravet vara svårt att tillämpa i de fall det inte finns någon datorutrustning på arbetsplatsen. Dessutom kan
datorutrustningen på arbetsplatsen behöva vara av annat slag, t.ex. på grund av anslutning till nätverk, än vad den behöver vara vid användning i
hemmet. Det bör därför inte uppställas någon begränsning vad avser datorutrustningens tekniska standard.” . Prop 1996/97:173 s 53

Detta innebär att arbetsgivarens jurister kan ha missuppfattat syftet med hem-pc i detta avseendet, vilket inte är omöjligt. Syftet i förarbetena ovan motsäger direkt det som arbetsgivaren hävdar. Det finns således inga “juridiska” skäl att inte erbjuda mac på denna grunden.

Man kan ju dessutom hävda att hem-pc reformen tillkommit för att just öka datortätheten i Sverige och i det perspektivet spelar det ingen roll om det är Dell, IBM, Apple eller andra datormärken. Eftersom de flesta kommuner etc erbjuder hem-pc till sina anställda, och då gäller det både mac och pc, även till sådana yrkesgrupper som normalt inte ens använder datorer i sina jobb, är detta ett ytterligare skäl till att din arbetsgivares tolkning av denna situation inte är rimlig.

För att anknyta till förarbetsuttalandet ovan skulle du kunna hävda att pga av att du har en annan mac hemma till exempel, så måste du kunna ha en mac för att det skall passa ihop med ditt hemma-nätverk, då det ibland kan uppstå problem. Du kan också hävda att macen är av motsvarande tekniska standard som en pc, vilket inte torde vara särskilt kontroversiellt.

Allt är som sagt upp till arbetsgivaren, så om han inte vill göra det så kan du inte tvinga honom. Här handlar det nog om ett missförstånd från arbetsgivarens sida misstänker jag, så han borde nog ändra sig om man ger lite sakliga argument tillbaka.

Hoppas detta kan vara till någon vägledning.

[ 29 Oktober 2002, 12:04: Meddelandet ändrat av: Pontus Sörlin ]

Hej Svante

Jag tycker att du ska prata med din arbetsgivare om dina önskningar, jag tror att din arbetsgivare är "rädd" för att det ska bli för mycket att göra om man blandar in Mac i Ert Hem-PC erbjudande.
Men hos oss på datorbutiken.com så fixar vi allt, dvs. tar fram båda PC och Mac till Ert Hem-PC erbjudande. Vi fixar allt, dina chefer behöver inte göra något utan vi hjälper till med allt!
Be gärna dina chefer kontakta oss på [email protected] så tar vi fram en enkel överblick vad vi kan stå till tjänst med.

Lycka till!

Ett läkemedelsbolag med ca 400 anställda?

Vad tycker aktieägarna? Maila aktiespararnas förening och huvudägarna i företaget kanske?

/Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Svante, Ring Robert Hoving på Apple, 08/703 30 00.
Han är ansvarig för hem-köp på Apple. Samt att han är en jävel på att prata ner det värsta motståndet.

Detta förslag tycker jag lät yppligt!
Att be en ansvarig på Apple ta tag i problemet. Han om någon borde kunna förklara och argumentera, både juridiskt och sakligt, för en ansvarig på ditt företag och omvända hans beslut. Även kul att se hur Apple skulle hantera denna fråga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 12:17
Citat:

quote: Allt är som sagt upp till arbetsgivaren, så om han inte vill göra det så kan du inte tvinga honom.

Man jag fattar inte varför arbetsgivaren ska ha något alls att säga till om i valet av datormiljö i människors privathem. Det är ju den anställde som ska använda grejorna på sin fritid, i sitt eget hem, och det är hon eller han som betalar.

Mondo, håller helt med dig. Poängen är ju att det finns avtalsfrihet även för företagen. Lagstiftningen gäller ju för företag med få anställda också, och för dem så kanske det blir mer administration med många datormodeller, med upphandlingar etc. Sen är det som bekant inte alla företag som är lika öppna för medarbetarnas krav. Här hade man kanske kunnat vara lite tydligare i lagstiftningen, kanske. Men har man 400 anställda borde man ha kapacitet att lösa detta, tycker jag.

Dessutom är det fortfarande uppbyggt så att arbetsgivaren trots allt äger (egentligen leasar) datorn, så han borde ju ha något att säga till om också.

[ 29 Oktober 2002, 12:48: Meddelandet ändrat av: Pontus Sörlin ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 12:34

Men administration och service sköts ju av återförsäljaren? Strunt samma om det är en Mac eller en Windows-häck. Papperarbetet blir ju detsamma.

Arbetsgivaren äger datorn - men den anställde betalar för den och använder utrustningen i sitt eget hem? Hur hänger det ihop?

PS Det är väl inte den Svante som tidigare härjade här som vi talar om, eller har fan gått och blivit Mac-frälst på äldre dar?

DS

[ 29 Oktober 2002, 12:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Precis. Pappersarbetet torde inte vara så mycket. Det beror ju på hur stora avtal det rör sig om. För småföretagaren kanske det känns mycket iofs.

Arbetsgivaren leasar väl egentligen datorn som arbetstagaren får disponera. Så tekniskt sett så äger arbetsgivaren bara rättigheten att disponera datorn. Sedan "lånas" datorn ut till arbetstagaren som får ett skatteavdrag på bruttolönen.

Bevaka tråden