Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oljudet ger mig ett nytt moderkort

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-05-02 22:03

Tja!

Ville bara meddela er alla att jag nu blev trött på det störiga ljudet i macen och ringde till apple care så vad jag får göra här näst är att den ska in på lan master här i malmö för byte av moderkort som jag hoppas löser problemet jag ska även fråga de om jag kan vara med när de sätter in kortet så jag kan se att de inte sätter för mycke kylpasta Återkommer med resultat efter jag har fått tillbaka datan!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 22:55

Låter mkt intressant!
Vilken modell och revision har du?
Berätta hur det går.

  • Medlem
  • 2006-05-02 23:46

Jag har

15" modellen 1,83Ghz 1,5GB Ram

W8612 Serie

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-03 00:37

Hade en V13 som de bytte logikkortet på, det hjälpte tyvärr inte. Du kan kontrollera macadressen på ethernetkortet och jämföra innan och efter för att se om de verkligen bytt kortet (wifikortet flyttar de över, men inte ethernet?).

Min dator dog i förra veckan så jag tjatade mig till en ny...väntar otåligt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 18:37

Den nya är en V17. Lider av alla problem som den förra hade. Tror den blir varmare än den förra också, runt 60C idle och 75-80C vid load.

  • Medlem
  • 2006-05-08 20:48

Tja nu är jag tillbaka igen! Fick tillbaka datan från Lan Master i Malmö idag men tyvärr samma fel! och de felet ledde direkt till huvudvärk! Vad jag gjorde är att jag ringde direkt till Apple och pratade med de, men först kunde de inte alls hitta ärendet men så lyckades de efter 15 minuter sen igen efter 10 minuter väntande blev jag kopplade till Support Nivå 2 som de kallar de där jag fick prata med en dansk som försökte intala mig att de felet ska finnas på datan. Att de är vanligt att höra så pass störigt ljudet och att datan ska bli så pass varm. Först sa han att ljudet ska komma när datan inte arbetar med något så jag svarade att ljudet hörs även om datan jobbar. Då ändrar han på de han sa. Vilken människa alltså, och utöver allt detta så var han dansk! Blev förbannad på han och sa tack för hjälpen jag kontaktar kundservice tyvärr så hade de stängt men direkt när jag vaknar imorgon ska jag ligga på apple om de jävla felet så trött på de. Går inte att sitta vid datan längre!

Ursprungligen av icep:

Tja nu är jag tillbaka igen! Fick tillbaka datan från Lan Master i Malmö idag men tyvärr samma fel! och de felet ledde direkt till huvudvärk! Vad jag gjorde är att jag ringde direkt till Apple och pratade med de, men först kunde de inte alls hitta ärendet men så lyckades de efter 15 minuter sen igen efter 10 minuter väntande blev jag kopplade till Support Nivå 2 som de kallar de där jag fick prata med en dansk som försökte intala mig att de felet ska finnas på datan. Att de är vanligt att höra så pass störigt ljudet och att datan ska bli så pass varm. Först sa han att ljudet ska komma när datan inte arbetar med något så jag svarade att ljudet hörs även om datan jobbar. Då ändrar han på de han sa. Vilken människa alltså, och utöver allt detta så var han dansk! Blev förbannad på han och sa tack för hjälpen jag kontaktar kundservice tyvärr så hade de stängt men direkt när jag vaknar imorgon ska jag ligga på apple om de jävla felet så trött på de. Går inte att sitta vid datan längre!

Ledsen för din skull. Jag har haft samma problem, och datorn har varit inne två gånger. Nu är den på väg tillbaks till Apple och en ny är beställd... så det går allt att prata förstånd med kundtjänst

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 23:58

"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök."

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

  • Medlem
  • 2006-05-09 14:41

Så nu efter 4-5 samtal till apple care plus besök på lan master. Är jag tillbaka på ruta 1. Datan ska in på bytte av logikkort igen! Lan Master tyckte också de inte var så vettigt, men apple vill jag gör de. Jag har även sagt till de att jag vill ha möjligheten att reklamera datan om inte de lyckas att fixa problem! Vill inte göra mig av med min MBP men kom igen iprem kostnader kommer kör slut på mig tills slut. Detta är sjuk enligt apple är ljudet normalt och de ska finnas där. Fast han på supporten tyckte inte de var så vettigt för man kan inte arbeta men sådan dator. Har även läst på nätet att den nya 17" har inte detta problem. Va fan! Juste nämnde också om att folk kommer börja ringa till de den 20 maj då sa han, vi kommer säga exakt samma sak till alla att de ljudet är normalt! Besviken på Apple just nu, besviken!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 21:09

Låter tråkigt...

En tanke bara, även fast man är skitförbannad är det bäst att vara trevlig (men självklart stå på sig) när man pratar med en support. Det kommer man oftast längre med.

Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-09 21:16

Ring också flera gånger, det beror mycket på vem man talar med. Mitt samtal bröts en gång, den nya personen jag fick tala med var mycket mer tillmötesgående och förstående än den första.

  • Medlem
  • 2006-05-10 00:36

Tack för alla tipsen jag har ringt fler gånger och jag är alltid trevlig. Har vetat sedan länge att då kommer man längre än att vara riktigt förbannad på dem o visa de.

  • Medlem
  • 2006-05-16 18:36

Nu är jag tillbaka, hoppas på att datan ska in på reparation imorgon igen för andra gången som sagt (värme problem och ljudproblem är kvar), men ringde apple idag är helt enkelt för trött på ljudet och de värmen problem när datan går på batteri! Nu säger de från ingenstans att jag inte får lov att göra refund på datorn fast en av tekniker sa att jag hade ändå möjlighet till detta! Så jävla förbannad just nu förlåt språket. När pratade med tekniker idag skulle de inte vara några problems alls med något, de sa att de stod i case men så fort kundtjänst kom in i bilden så var inget korrekt. Han läste inte ens genom vad som stod i casen! Va sysslar de med där! Ringde tillbaka till teknikner och ville bli koppla till killen som tog hand om mig från första början, de skulle höra av sig imorgon får vi se vad som händer. Vad tycker ni jag ska göra då?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-16 20:45

Mycket märkligt hur allt kan gå. Jag kommer nu att byta ut min MacBook Pro för andra gången, vilket är väldigt tråkigt.

Första gången hade jag fel på batteri, datorn stängde bara av sig, döda pixlar, track-paden samt track-pad-knappen och sist men inte minst var tagentbordet mycket konstigt byggt...

Med dessa fel fick jag omedelbart en ny dator ivägskickad. Fort gick det att hämta min gamla dator, men inte lika så fort att få den nya. Vilket i fall, den nya fungerade okej, vilken är den jag sitter på nu. Jag är väl medveten om att det fortfarande är RevA, men värmeproblemet och pip-ljudet gör mig verkligen irriterad, när jag lagt ner såpass mycket pengar på datorn.

Idag hörde jag helt enkelt av mig till Apple. Pratade med en tekniker som tydligen inte kände igen något utav problemen, vilket jag tyckte var märkligt. Jag var fast besluten att inte skicka in dator på repration, då jag vet hur lång tid detta tar. Jag har redan väntat en gång på att datorn inte fungerat.

Tjejen jag snackade med sade att hon inte kunde göra någonting åt saken, utan bad mig kontakta mig återförsäljare. Vilket konstigt nog var Apple Store, och då blev hon konstig nog lite vänligare på tonen. I vilket fall, jag kunde inte reklamera hos henne utan hon skulle koppla mig vidare till Apple Store. Efter 45 minuters väntan, lyssnandes på Mozart fick jag nog och lade helt enkelt på luren.

Skickade ett mail till Apple hur jag blivit behandlad och hur jag helt enkelt inte har råd att få datorn reparerad. Apple gick därför med på att skicka ännu en ny dator. Jag har ännu inte bekräftat detta mail. Har inte mailat tillbaka ännu, men jag är ju ute efter en dator utan fel. Förhoppningsvis är denna 2,16ghz utan dessa fel nu. Förhoppningsvis.

Stå helt enkelt på dig! Det gäller att inte ge upp. Känner du verkligen att du inte accepterar det fel din dator har så har du nästan alltid KO som "täcker dig". Haha. Jag läste upp följande text för tjejen i telefonen, som är kopierat från Konsumentverkets hemsida:

"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.
"

Efter att ha läst upp detta för tjejen, om att det är jag som i första hand bestämmer hur jag vill göra, samt att detta hänt förut och priset är högt... verkar det som om dom inte kunde säga nej.

Stå på dig bara!

Ursprungligen av doGG:

Idag hörde jag helt enkelt av mig till Apple. Pratade med en tekniker som tydligen inte kände igen något utav problemen, vilket jag tyckte var märkligt.

Så är det alltid!

Jag hade en PowerMac G4 "vindtunnel" förut som ju hade fläktar som lät så in i h-e. Efter ett par månader lessnade jag och ringde till Apple och återförsäljaren. Trots att det stod på varenda mac-sajt och det fanns dussintals trådar på Apples eget forum sa bägge att de inte kände till nån hög ljudvolym på fläktarna eller att de fått in fler klagomål. Jag påpekade om att alla sajter skrev om det men det hade de inte sett....Tjena

Sen med MacBooken nu. Kontaktade Macsupport som bara säger att de inte känner till nåt särskilt problem med pipljud utan att jag bara ska kontakta Apple. De hade inte ens hört om det. Tjena

Jag förstår att de har en officiell ståndpunkt mot kunderna men i såna här uppenbara fall blir det ju jättelöjligt när det är så omskrivet.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 16:41
Ursprungligen av doGG:

...
"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.
"
...

Får jag fråga om det där gäller under garanti också? Eller är det så att jag måste bevisa att det är fel på varan? (senast jag ringde apple om ett fel så sa de att jag fick lov att antingen göra en felsökning över telefon eller gå till en Apple-återförsäljare för att göra det, är det detta som är "Bevisningen" i reklamering?)

Senast redigerat 2006-05-17 19:33
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-16 19:38

Kräv pengarna tillbaka om du vill ha det. Jag lämnade tillbaka min andra maskin. Var inga problem alls. Var bara hård och säg som de är; antigen ger ni mig pengarna tillbaka eller så fortsätter ni att betala frakt och reparationer för utbytesdatorer.

  • Medlem
  • 2006-05-16 20:09
Ursprungligen av tobhas:

Kräv pengarna tillbaka om du vill ha det. Jag lämnade tillbaka min andra maskin. Var inga problem alls. Var bara hård och säg som de är; antigen ger ni mig pengarna tillbaka eller så fortsätter ni att betala frakt och reparationer för utbytesdatorer.

Det är de jag vill ha. Vill ha pengarna tillbaka men änligt de så är de inte möjligt. Ja vi ser efter andra reparationen imorgon.

Sen vill jag påpeka att jag egentligen inte orkar vara missnöjd men pipljudet gör mig mer och mer vansinnig så snart är jag sugen på att börja härja med Apple om att få den utbytt/pengarna tillbaka. Som det är nu har jag börjat köra den mer och mer med laddaren ikopplad för att jag inte orkar med pipet när jag skriva i Word eller liknande.

Värmen stör mig dock inte nämnvärt har jag upptäckt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-16 20:58

Kanske har jag haft väldigt otur, jag vet inte. Men har jag lagt ner dessa pengar på en dator med ett sådant pris, skall det självklart inte vara några problem. Man förväntar sig också lite bättre support ibland.

Nu verkar det helt enkelt som om jag får 2,16ghz, den som är standard nu. Och finner jag problem med pipet vid denna dator också, så kommer jag självklart att begära en ny tills det att det är fixat.

Mycket märkligt att det inte hört talas om problemen, det är verkligen överraskande, när det talas så mycket om det runt omkring på Internet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 01:56

Slår vad om att du kommer få en till kass dator, efter ett flertal ex - alla med fel - gav jag upp. Krävde pengarna tillbaka. Kanske lär sig Apple att inte släppa iväg datorer utan kvalitetskontroll om lite fler började göra återköp.

Jodå, Apple känner väl till problemet men de har inte någon officiell hållning i ärendet än och då får man vaga svar från deras representanter. Men en fågel på ett auktoriserat serviceställe viskade i mitt öra idag att det kommer bli åtgärdat, så fort nya "pipfria" moderkort finns. Det kommer nog ta några veckor till.

Jag skulle få min dator fixad för ett airportstrul (lite svajig förbindelse vid svag signal) men fick rådet att vänta till dess de har de nya förbättrade moderkorten klara, så slipper jag vara utan datorn två gånger. MacBook Pro, worth waiting for.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Men en fågel på ett auktoriserat serviceställe viskade i mitt öra idag att det kommer bli åtgärdat, så fort nya "pipfria" moderkort finns. Det kommer nog ta några veckor till.

Jag ska skriva in dig i mitt testamente om det stämmer. Tyvärr har det tidigare visat sig att såna "läckor" inte alltid haft rätt information men denna gång hoppas jag verkligen det är sant.

När jag pratat med Apple eller återförsäljare har de sagt att de inte ens känner till ett problem med pipande datorer.....

Den här källan litar jag på!

Ska bli spännande att se om jag lever längre än du och vad som i så fall står i testamentet.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Den här källan litar jag på!

Ska bli spännande att se om jag lever längre än du och vad som i så fall står i testamentet.

Dåså! Då litar jag på det! Hör du nå mer så lova att meddela det. Det skulle göra mig överlycklig!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Den här källan litar jag på!

Ska bli spännande att se om jag lever längre än du och vad som i så fall står i testamentet.

Så om/när dom har hittat en lösning kommer alla tjutande knästrykjärn att revideras med nytt moderkort? Det vore ju inte tråkigt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 18:08

Snarare Macbook Pro, worth whining for?

Ursprungligen av tobhas:

Snarare Macbook Pro, worth whining for?

Såklart!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-18 01:55

Det vore dyrt.

Ursprungligen av tobhas:

Det vore dyrt.

Jo men det har hänt ett antal gånger tidigare.

I skrivande stund finns följande reparationsprogram hos Apple:
iBook G4 and PowerBook G4 battery exchange
PowerBook G4 Memory Slot (15-inch)
PowerBook G4 Display (15-inch)
iBook Logic Board
iMac G5 (Video and Power Issues)

http://www.apple.com/support/

Innan det hade vi t ex fläktutbytesprogrammet för PowerMac G4 "vindtunnel".

Så om de nu jobbar på en lösning är det inte otänkbart med program enligt ovan.

Bevaka tråden