Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac i kontakt med fiMUG

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har varit i kontakt med Mirko Nieminen på fiMUG , som skulle kunna kallas för den finska versionen av 99mac.com.

fiMUG vänder sig till professionella användare och har en årsavgift på €36.80, ungefär 350 kronor. "Trots" det så har fiMUG fler än 1.000 betalande medlemmar - alltifrån unga till gamla.

Föreningen driver en gratis nyhetstjänst för finska Macanvändare som uppdateras dagligen och där finns även köp/sälj annonser osv. Alla diskussioner samlas i AppleGarden - ett system med forum och filarkiv som drivs i FirstClass. AppleGarden är väldigt välbesökt och det finns tiotusentals diskussioner, precis som här på 99mac.com.

fiMUG ger även ut en egen tidning kallad Macmaailma med fler än 5.000 läsare, den ingår i medlemskapet på fiMUG. (MacWorld ges inte ut i Finland - ett förtydligande)

Historien kring fiMUG börjar 1990 när en förening bildades under namnet "Hyperry" som jobbade med Hypercard och hypermedia. Ganska snart ökade diskussionerna och 1993 ändrades namnet till just fiMUG.

I Finland är det Apple som bjuder på satellitsändningen och där samlas Macanvändare ifrån hela landet för att se keynote på Hotel Kämp i Helsingfors.

I mars 2003 kommer fiMUG och FUUG (Finnish Unix User Group) till Stockholm på besök och då ska vi försöka träffas och utbyta erfarenheter. Dom talar svenska dessutom, bara för att förtydliga det.

99mac fortsätter knyta band med MUG:ar runt om i världen - vill du bli ambassadör för 99mac och kontakta MUG:ar över världen? Skicka ett mail till mig: info@99mac.com (du bör ha goda engelskakunskaper)

[ 29 Oktober 2002, 09:56: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-10-29 10:05

"FUUG (Finnish Unix User Group)"

Det skulle bli lite skojigt i svensk version.

  • Medlem
  • 2002-10-29 13:53

Lustigt språk det där... Varför behöver de använda så många bokstäver i varje ord?
Hur som helst, mycket trevligt med lite nordiskt utbyte.

Finskan är ett coolt språk, jäkligt konsekvent och logiskt (till skillnad mot svenskan).

Coolt med lite reportage om hur det ser ut på andra sidan viken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Finskan är ett coolt språk, jäkligt konsekvent och logiskt (till skillnad mot svenskan).
Coolt med lite reportage om hur det ser ut på andra sidan viken.

En kortfattad rapport om Macanvändarna i Finland!

Jag skulle gissa att de är ganska lika som i Sverige.. dvs. grafiska och multimediaföretag använder mycket Mac. På konsumentnivån är det ganska lamt i Finland när det gäller macanvändare främsta orsaken är nog att Apple har knappt någon marknadsföring i Finland. I Sverige kan man t.om. se annonser och reklam i TV3 men inte i Finland. Vill man ha marknadsföring för mac här får man sköta det själv. Däremot skulle jag tro att med lite aktivare marknadsföring skulle nog flera får upp ögonen på mac här också.

Jag gissar att de flesta i FiMUG har nån form av anknytning till företagsvärlden och därför är antalet medlemmar ganska högt.

Jag själv bor i Vasa, Finland och har varit macanvändare sedan 1989. Jag är inte medlem i FiMUG däremot har tänkt gå med, men det har aldrig blitt av. Orsaken varför det inte har blivit av är antagligen för att FiMUG är en helt och hållet finsk förening och mitt modersmål är svenska.

I våra universitet och yrkeshögskolor finns nog en del macar spridda här och där särskilt det senaste året har nog antalet macar ökat en hel del på skolorna, tack vare MacOS X. Hade inte MacOS X kommit skulle nog antalet macar inom den finska utbildningsväsendet snart varit utrotningshotade.
I Vasa som jag känner till bäst finns åtminstone grovt räknat åtminstone 360 Macar inom det finska universitetet och bland yrkeshögskolorna i Vasa. Med tanke på den mängd elever som och det totala antalet klassdatorer är den siffran inte riktigt illa.
Hur det ser ut i Helsingfors och de andra större städerna vill jag inte uttala mig om.

En Finlandssvensk
Niklas Forsberg

  • Medlem
  • Skövde
  • 2002-10-29 18:12

Jag var inne och kollade på deras sidor för någon månad sedan och hade tänkt att skriva ett inlägg om Fimug men som vanligt föll det i glömska.

Naturligtvis körde man First class

Medlemsskap kommer nog att införskaffas ngn gång.
Tur att man kan läsa finska fast jag pratar inte så gärna (endast med mormor)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 18:34

Oj, vilken bra och enkel formgivning de hade på sin nyhetstjänst! Inte ett brunt fält så långt ögat når....

Kul att uppmärksamma våra närmsta grannar; hur är det i Danmark, Norge och på Island ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 18:47

Fint, snyggt och rent. Synd att man inte förstår ett enda pip finska.

Citat:

quote: Finskan är ett coolt språk, jäkligt konsekvent och logiskt (till skillnad mot svenskan).

En förklaring är väl att svenskan har ett mycket äldre skriftspråk (1500-talets början).

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det finska skriftspråket fick sin moderna form först på 1840-talet och därför inte är lika oregelbundet som svenskan eller engelskan.

Däremot fanns det ju finska runor, precis som svenska runor, långt tidigare.

[ 29 Oktober 2002, 18:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Kul att uppmärksamma våra närmsta grannar; hur är det i Danmark, Norge och på Island ?!

Jag var inne på Norska MacForum. Kul sida, lite 99mac anda över det hela. De har nyhetsrapportering, köp&sälj, möten osv. De erbjuder också finurliga i bästa .mac anda, bl.a. e-mail ( "[email protected]"), iDrive och hjemsida . Medlemskapet kostar i MacForum kostar dock, men då får man också en medlemstidning.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 18:52

Hittade två danska Mac-webbplatser också:

http://www.mediamac.dk/
http://macazine.dk

Linuxilla varusteltuja Macintosheja Terra Softilta
betyder det:
Linux är illa som en varulvströja men heja Macintoshen den är soft så den måste man terra (testa)?

Hur enkelt som helst...

Jag är dock avundsjuk på den delen av finnarna som talar svenska. Vackrare och tydligare dialekt finns inte. Och i motsats till oss svenskar talar de grammatiskt helt korrekt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Fint, snyggt och rent. Synd att man inte förstår ett enda pip finska.

Citat:

quote: Finskan är ett coolt språk, jäkligt konsekvent och logiskt (till skillnad mot svenskan).

En förklaring är väl att svenskan har ett mycket äldre skriftspråk (1500-talets början).

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det finska skriftspråket fick sin moderna form först på 1840-talet och därför inte är lika oregelbundet som svenskan eller engelskan.

Däremot fanns det ju finska runor, precis som svenska runor, långt tidigare.

Mikael Agricola översatte nya testamentet till finska 1548. Hela bibeln översattes till finska 1642. Det fanns säkert andra böcker på finska innan dess.

/ En f.d. Vasabo som gått i en skola grundad på 1600-talet...

  • Medlem
  • 2002-10-29 20:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hittade två danska Mac-webbplatser också:

http://www.mediamac.dk/
http://macazine.dk

Macnytt finns på danska också:
www.macnyt.dk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 20:13

OK, sorry Micke W. Här är en bra länk. (Kolla de konstiga tecknen i länken!)

[ 29 Oktober 2002, 20:15: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-29 22:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Kul att uppmärksamma våra närmsta grannar; hur är det i Danmark, Norge och på Island ?!

Jag var inne på Norska MacForum. Kul sida, lite 99mac anda över det hela. De har nyhetsrapportering, köp&sälj, möten osv. De erbjuder också finurliga i bästa .mac anda, bl.a. e-mail ( "[email protected]"), iDrive och hjemsida . Medlemskapet kostar i MacForum kostar dock, men då får man också en medlemstidning.

/M

Bara en tanke... Vad säger Apple om sidans formgivning? Är det inte lite väl nära?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-29 22:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK, sorry Micke W. Här är en bra länk. (Kolla de konstiga tecknen i länken!)

Förbaskat intressant måste jag säga! Alltid kul att lära sig lite mer om sina grannar!!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK, sorry Micke W. Här är en bra länk. (Kolla de konstiga tecknen i länken!)

Intressant, finska är kanske inte så svårt ändå!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
fiMUG vänder sig till professionella användare och har en årsavgift på €36.80, ungefär 350 kronor. "Trots" det så har fiMUG fler än 1.000 betalande medlemmar - alltifrån unga till gamla.

Hoppas inte detta föranleder en 99mac.com-avgift?

Linuxilla varusteltuja Macintosheja Terra Softilta[/i]
betyder det:
Linux är illa som en varulvströja men heja Macintoshen den är soft så den måste man terra (testa)?

Du har ju talang, skulle kunna bli översättare. Det lät faktiskt riktigt skoj

Jag är dock avundsjuk på den delen av finnarna som talar svenska. Vackrare och tydligare dialekt finns inte.

Har flera gånger fått höra (av bekanta i Sverige) att finlandssvenskan låter som Muminspråket på tv. Tydligt är det säkert, men vackert...nja, det är ju lyssnaren som avgör det

Mvh, Minttu (ny medlem som hittade dessa sidor via fiMUG)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK, sorry Micke W. Här är en bra länk. (Kolla de konstiga tecknen i länken!)

Intressant, finska är kanske inte så svårt ändå!

Det var en bra och intressant länk. Det fanns en del konstigheter och felaktigheter men överlag var den bra.
Kristinestad = Kristiinankaupunki (inte Kristiinakaupunki)

I övrigt kan jag garantera att finskan är MYCKET svårare än det låter. Jag är 2 språkig sedan barndomen och jag har gått i svenskspråkig skola. Under min skoltid hade jag många klasskamrater som inte kunde ett ord finska då de började skolan. De flesta av dessa elever hade det väldigt svårt att klara ämnet.
Under mitt första år i gymnasiet hade jag en klasskompis som hade fått gå om klassen, han hade fått underkänt i finska. Han hade klassens högsta medel men hade inte klarat finskan. Under sitt andra år i samma klass blev det inte bättre, han klarade inte finskan. Killen fick inte fortsätta utan fick söka sig till annan utbildning...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hittade två danska Mac-webbplatser också:

http://www.mediamac.dk/
http://macazine.dk

Macnytt finns på danska också:
www.macnyt.dk

Så mycket snyggare än svenska Macnytt(.com)!

[ 07 November 2002, 22:09: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Kommer ni ihåg denna nyhet?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 12:39

Intressant, jag hade ingen aning om att det fanns ett så stort macforum här i landet! Annars tycker jag att Macen i princip är osynlig här. Jag har typ sett en iMac på Oliver´s Inn i Vasa. Det är inte så mycket mer än så.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 14:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Minttu Minttu (ny medlem som hittade dessa sidor via fiMUG) [/B]

Det är ju gott ju(Minttu alltså):D

1
Bevaka tråden