Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CoreDuoTemp

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-17 18:40

Hejsvejs

Hittade detta lilla program på macfeber, och såg i en kommentar (ang. att vissa fick väldigt låga temperaturer) att man ska starta om datorn.. Men i ärlighetens namn fattar jag inte varför..

Den vill ju installera nått systemrelaterat eftersom den frågar efter admin-lösen.. Men på min 17"imac visar den ca 26C.. det känns lite väl lågt.. just nu kör jag itunes, camino, mail och audium.. den borde väl bli varmare än 35-30C då känns det som..

Någon som har något att säga om detta?

edit:
körde en runda med xbench, och då gick den snabbt upp en bit.. som högst upp till 37C.. men nu direkt efter är den nere på 26 igen.. den reagerar ju bevisligen när processorn jobbar hårt, men 37C känns ändå rätt svalt på processorn.. men det kanske kan stämma? jag har iaf aldrig lyckats fläktarna gå upp i varv..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 19:35

Du kan jämföra det mot vad jag får när jag maxar min MacBook Pro - 83°!

  • Medlem
  • 2006-05-17 21:08

jo, men de bärbara lider ju av erkända värmeproblem.. jag upplever inga värmeproblem med min imac..

Jag tror inte dessa avläsningar kan stämma, har aldrig hört talas om en processor med det Watt-antalet som kör sig så svalt, möjligtvis med en avancerad kopparkylare.
Men vem vet? Låter dock snarare som S.M.A.R.T avläsningar från hårddisken.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 15:58
Ursprungligen av apple4ever:

Jag tror inte dessa avläsningar kan stämma, har aldrig hört talas om en processor med det Watt-antalet som kör sig så svalt, möjligtvis med en avancerad kopparkylare.
Men vem vet? Låter dock snarare som S.M.A.R.T avläsningar från hårddisken.

"Med det watt talet"?

35w? betydligt lägre vid idle/normalanvändning (typ 5 vid idle och 15w vid normalanvändning)

15w är som en gammal skruttig k6-2 på 500MHz (som låg runt 20w vid load)...
Och har du kört en k6-2 500MHz så vet du att dom inte är speciellt svåra att kyla m. ganska små medel..

Senast redigerat 2006-05-18 16:11
  • Medlem
  • 2006-05-17 21:44

ja asså jag tror inte det är rätt.. det är därför jag frågar, för jag läste nått om att man måste installera på ett speciellt sätt eller nått sånt..

men disken lär det inte vara..den lär inte öka med 11grader inom loppet av några sekunder..

Oj, läste lite för slarvigt
Hm..det "kan" vara processorn, men isf har du en väldigt bra kyld dator måste jag säga.
Kanske är detta en sydbrygga?

  • Medlem
  • 2006-05-17 22:19

ja jag har ingen aning.. jag tror problemet är att jag måste installera nått mer för att den ska visa rätt siffror..

men med tanke på hur jäkla tyst den är så är den nog inte sådär vålsamt varm.. sen pressar jag iofs inte den så hårt oftast..

(en parentes, jag skriver detta inlägg för andra gången eftersom när jag skrev att jag inte pressar den så hårt första gången så fick jag en kernel panic. )

Kollade jag med, iMac 20" Intel, 2.0 Ghz

Låg vanligtvis runt 24-28 grader , måste pressa den för att komma över 30, har aldrig varit över 37

Oj! Glömde ju bort att processorerna har SpeedStep Det påverkar ju också.
35W, är det så lågt vid Max? Trodde att Duo låg på 55-60W. Har väl läst fel nånstans.
Isf kan den helt klart vara så sval.

Ursprungligen av apple4ever:

Trodde att Duo låg på 55-60W. Har väl läst fel nånstans.

Och så var historien också, det visar sig att jag blandade ihop Yonah med Opteron. Klant!
aja, ha så kul med svala datorer

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 18:59

Min visar 13gr på morgonen när den legat och vilat hela natten. Konstigt, för i rummet är det 20gr????

Yes!!

Metall leder bort värme bättre än luft??

Ursprungligen av Kellogs:

Metall leder bort värme bättre än luft??

Om det är en bra design, så "ja". Om det är en dålig design=nej. Koppar bör användas under fläktlösa samt vattenlösa kylningar för att få en bra temp.
Har ingen aning hur det ser ut under huven på en ny iMac.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-19 01:02
Ursprungligen av Kellogs:

Metall leder bort värme bättre än luft??

Ja, men under normala förutsättningar (d.v.s. där fläktarna inte är kraftiga nog för att skapa ett rejält undertryck) så kan man aldrig någonsin komma under den omkringliggande luftens temperatur.

Passiva kylare skulle jag inte säga (med min rätt limiterade kunskap om termodynamik) bara ska innehålla koppar, det bästa där skulle jag säga är en kombination av koppar och aluminium. Detta för att koppar är väldigt bra på att ta åt sig värme, men sämre på att "släppa ifrån sig", medans aluminium är lite sämre på att ta upp värmen men betydligt bättre att släppa av den också... Alltså blir en kombination av Alu och Koppar (Koppar i de varmaste, centrala, delarna och aluminium ytterst) inte sällan en bättre kombination. Alternativt relativt tunna fins på kopparflänsar... Om inte annat blir en sådan kombo-lösning billigare, men med minimal eller ingen "prestandaförlust".

Dessutom är inte iMacen passivt kyld heller utan har ett konstant flöde av luft. (om än ganska låg volym). Min mac mini core duo trycker t.ex. ur sig ganska fint med luft även vid de lägsta fläkthastigheterna... Och med de Apples fina luftunnlar inuti sina maskiner så går ju den mesta av denna luft över processorn.

En Core duo som dessutom är en mobile-processor kräver inte mycket avancerad kylning för att hållas relativt kall egentligen. Jag har hållt processorer m. likartad värmeutveckling vid likartade temperaturer m. bara en relativt stor (men inte skitstor) kylfläns utan fläkt..

Finns en anledning att Core Duo och Pentium M moderkort bara har en pytteliten fläns (storlek lite större än moderna nordbryggekylare) på själva processorn

Senast redigerat 2006-05-19 01:18

Kenny, hittade detta på MW, ladda ner och testa tycker jag: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29854

  • Medlem
  • 2006-05-19 15:33

jag tror det är den jag har..

det jag inte fattar är detta:
CoreDuoTemp use SpeedIt, a framework by Increw Team.

måste jag installera den manuellt? det är inte svårare än att testa iofs, men jag är allergisk mot att insatllera grejjer som jag inte MÅSTE ha

nej. det tror jag inte iaf, det borde vara så att programmet använder det själv, dvs i sitt paket.
men vet inte, jag har ju ingen Mac att testa på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-20 00:37

CoreDuoTemp innehåller Speedit, det ligger inbakat i paketet. Precis som apple4ever säger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 15:30

Min mini låg tempen mellan 48 - 60 beroende på vad jag gjorde.. tycker det är ok

  • Medlem
  • 2006-05-20 16:26

ja men då stämmer det säkert att min ligger kring 30c när jag mest surfar och sådär..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 11:59

Ni måste starta om datorn efter att ha installerat programmet för att den skall visa rätt siffror...

  • Medlem
  • 2006-05-22 12:49

jo jag läste också det, men jag får ingen skillnad i siffrorna alls om jag startar om.. är det ens sant att man måste göra det? varje gång man har gjort en reboot så får man skriva in lösenordet igen när man startar programmet, så jag har rätt svårt att tänka mig att omstarten gör att den visar rätt, jag tror snarare att omstarten raderar någon fil som körs in när man startar programmet..

jag har iofs inget belägg alls för det jag säger nu..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-22 12:51
Ursprungligen av kenny:

jo jag läste också det, men jag får ingen skillnad i siffrorna alls om jag startar om.. är det ens sant att man måste göra det? varje gång man har gjort en reboot så får man skriva in lösenordet igen när man startar programmet, så jag har rätt svårt att tänka mig att omstarten gör att den visar rätt, jag tror snarare att omstarten raderar någon fil som körs in när man startar programmet..

jag har iofs inget belägg alls för det jag säger nu..

För mig har den inte frågat efter lösenordet efter första gången jag angav det, så nått går nog fel i din.

  • Medlem
  • 2006-05-22 19:08
Ursprungligen av bogg:

För mig har den inte frågat efter lösenordet efter första gången jag angav det, så nått går nog fel i din.

ja det kan ju vara så.. fast nu visar det ju sig efterhand att andra har samma siffror som jag..

haha, hela denna diskussionen är rätt sjuk egentligen..

Min Intel iMac 20" ligger oftast mellan 25-30. Har hittills alltid hållit sig under 40. Det är riktigt bra siffror om de stämmer, min iMac G5 var säkert dubbelt så varm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 22:11

Hah, min Intel-iMac 17" ligger jämt melan 28 och 40 grader enl. CoreDuoTemp, helt sjukt bra temps. Tror inte det stämmer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-06 21:20

Jag har en MBP 15" sedan två månader. Har haft problemen med pipljud och värme hela tiden. Visade sig nu när jag installerat CoreDuoTemp att tempen ligger alltid på ca 70? oavsett vad jag gör. T.ex. nu surfar jag lite i Safari (71?) Är det normalt? Kan jag klaga hos apple p.g.a detta? Pipljudet har jag redan klagat på och dom har bytt systembord 2 ggr utan resultat...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 22:05

Är verkligen 70 grader något att tjafsa om? Det är ju processortemp och inte direkt tempen på höljet...

1
Bevaka tråden