Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är höger alt-tangent?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är nybliven ägare till en MacBook Pro 17". Förut hade jag en gammal tibook. Nu saknar jag höger alt-tangent väldigt mycket. Det är ju jättefippligt att skriva @ med tummen på vänster alt-tangent. I systeminställningarna ska man kunna styra vad den där tangenten till höger om mellanslagstangenten ska göra, men det gör ingen effekt.

Vad gör den där konstiga tangenten för något egentligen? Jag fattar inte vad den har för funktion. Men viktigast:

Hur ändrar jag så att den agerar som en alt-tangent?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 17:40

Svaret finns i denna tråd som jag snabbt hittade med sökning på höger+alt

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97565&highlight=h%F6ger+alt

Ursprungligen av Gunnar B:

Svaret finns i denna tråd som jag snabbt hittade med sökning på höger+alt

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97565&highlight=h%F6ger+alt

Tyvärr svarade det inte på min fråga. Det jag vill veta är hur man gör om den där knappen som sitter till höger om mellanslaget till att funka som alt. (i MacOSX).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 18:12

Tangenten till höger är "enter" (inte return). En väldigt smidig knapp som skiljer mellan radbyten och okej-klickning. Sitter inte @ bakom 2an på de bärbara? Altså till vänster, där alt-tangenten sitter?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 18:30

attila: Det är just det som är nackdelen - man använder ju helst andra handen för ⌘-, ⌥- och ⇧-tangenterna.

Gunnar: Den tråden handlar om ett annat problem.

Jan: Det du behöver är programmet DoubleCommand. Då kan du offra enter (⌤) eller någon annan tangent för att få en till alternativtangent.

Man kan ju tycka att det borde rymmas fler tangenter på en 17-tummare än en 12-tummare, men det är säkert trångt nog under skalet som det är.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 19:14

Jag ber om ursäkt. Jag var slarvig i min läsning.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 20:08

Tycker inte att det är en nackdel om @ är på vänster sida och alt-tangenten lika så, man behöver bara en hand för alt-2 ....

Ursprungligen av attila:

Tycker inte att det är en nackdel om @ är på vänster sida och alt-tangenten lika så, man behöver bara en hand för alt-2 ....

För de som touchtypar är det en nackdel, man måste lyfta handen eller bryta ett finger ur led för att få till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 21:53
Ursprungligen av _rickard:

För de som touchtypar är det en nackdel, man måste lyfta handen eller bryta ett finger ur led för att få till det.

Jag sitter med min gamla TiBook, och har således också en Alt-tangent till höger, och skulle sakna den om den försvunne. Dock undrar jag om jag inte skulle använda en Äppeltangent mer, t. ex. Äpple+c, Äpple+v etc. Använder nu tummen för Äpplet, när jag kopierar text, och det känns efter några timmar intensivt redigerande.

OT: Hur är det på tangentbordet på min beställda iMac 20"?

Det är kanske värt det att offra entertangenten för att få både Äppel- och Alt-tangent till höger. Hoppas du får rätt på det Jan!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-05-17 22:06
Ursprungligen av Ylan:

Jag sitter med min gamla TiBook, och har således också en Alt-tangent till höger,

Hmm... jag sitter vid mig gamla TiBook och knattrar ner dessa rader utan alt-tangent till höger. Jag har mellanslag, äpple, enter, pil vänster, pil upp/ner och pil höger. Åt andra håller har jag äpple, alt, ctrl och fn.

1
Bevaka tråden