Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sugen på MacDesk Pro

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill ha nya MacDesk Pro !! aka PowerMac G6 ....

ser lite roligt ut på Apple store med bara PowerMac kvar med PowerPc processor ... kan dom inte släppa den SNART !!! är så sugen !!! ....

Man är bra nyfiken hur nya deesignen kommer se ut på MacDesk .... eller vad den nu kommer hetta ...

Kanske lite blir designen ett möte mellan metal och SGI .. vem vet ...

det enda jag vet är att jag vill ha en NU ! Top-of-the-line ...

undra om Apple kommer förnya sina Cinema Display när dom släpper MacDesk ?!

även fast vi kommer ha en ha en skön sommar så längtar jag redan till hösten och WWDC 2006 .. förmodligen kommer vi få se MacDesk Pro och kanske nya Xserve ...

vad tror ni om framtien för "gammla" xserve och OS X .. kommer OS X Server 10.5, 10.6, 10.7 finnas för Xserve med PowerPC ???

Vi investerade nyligen i en ny Xserve G5 .. och jag hoppas att vi kommer klara oss på den ett bra tag framöver ..

Den största anledningen till att nästa generations arbetsstationer inte dykt upp stavas Adobe. Så länge Adobe inte har sina programvaror ute kompilerade för Intel är proffsens vilja att byta till en Intel-burk (och förlora viktiga klockcykler i Rosetta) i bästa fall liten.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-18 22:44
Ursprungligen av Hendrix:

Den största anledningen till att nästa generations arbetsstationer inte dykt upp stavas Adobe. Så länge Adobe inte har sina programvaror ute kompilerade för Intel är proffsens vilja att byta till en Intel-burk (och förlora viktiga klockcykler i Rosetta) i bästa fall liten.

Knappast! Glöm inte att det finns de som håller på med annat än Adobe's programvaror. Videoredigering kommer alltid att vara i behov av snabba datorer, 3D applikationer m.m.

Så arbetsstationerna kommer att komma senare under detta år oavsett Adobe, allt cirklar inte runt Adobe på Mac!

sant . men å andra sidan så säger Adobe att dom kommer släppa CS3 under 2007 medan Apple säger att dom kommer ha gått över till helt till Intel under 2006 ...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 14:30

MacDesk ?!?! Måste vara det fulaste namnet. Är det besämt att detta blir namnet? Låter konstigt, MacDesk syftar på ett bord inte på en dator, till skillnad från MacBook. Dessutom är det inte lätt att uttala med 2 konsonanter i följd, 2 gånger - maCDeSK.

Ursprungligen av elsevero:

MacDesk ?!?! Måste vara det fulaste namnet. Är det besämt att detta blir namnet? Låter konstigt, MacDesk syftar på ett bord inte på en dator, till skillnad från MacBook. Dessutom är det inte lätt att uttala med 2 konsonanter i följd, 2 gånger - maCDeSK.

Och MacBook syftar på?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 14:36
Ursprungligen av xrayed:

Och MacBook syftar på?

notebook tänker jag på... en notebook som är en Mac ---> MacBook

en desktop som är en Mac ---> MacDesk, nja.... inte lika bra vad? MacBook skulle kunna heta MacLap, nja... inte heller så bra.

Smaksak kanske

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 14:40

macbox

... hehe

hey, hey .. jag skrev bara MacDesk eftersom ingen vet vad nästa PowerMac kommer hetta ..
Steve sa att dom skulle sluta använda Power i sina produkt namn så vad tror ni blir nästa namn ?

MacTower Pro . MacSilver, MacPro X4 (4-cores) MacPro X8 (8-Cores) ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 15:40

Mac Pro låter rätt logiskt. Enkelt och tydligt...

MacDesk låter som en skrivare av något slag... Eller ett bord för den delen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 18:44
Ursprungligen av Tussen69:

[...]
Steve sa att dom skulle sluta använda Power i sina produkt namn så vad tror ni blir nästa namn ?
[...]

Jaså, han har sagt det? Jag har funderat på varför så många förutsätter att Power Mac ska byta namn eftersom allt jag hört var att Apple vill ha "Mac" i sina produktnamn. Men det förklarar ju saken. Kommer du ihåg när han sa det och om han nämnde någon anledning?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-17 17:07

Skulle gissa på macpro jag också... väntar tills nya macpro släpps jag också, är grymmt sugen på en stationär mac... har bara haft en pb 12" innan (eller jag har fortfarande den) annars sitter jag på en PC... och är trött på eländet även om jag nu har lyckats få windows att fungera stabilt. Är trött på alla antivirus program och ad-aware program mm som man måste ha om man använder en internetuppkoppling. ge mig en macpro NU!

mm sugen är är bara förnamnet .. Jag hoppas att vi ser en MacPro X8 .. alltså med 2 processorer med 4 cores vardera .. runt ca 3 Ghz och med 2-4 GB RAM & 1 TB (2x500) GB HD

blir personalköpt så jag tänker FETA på ordentligt ..

i Augusti eller September smäller det ! på WWDC 2006 skall bänka mig framför min G5:a med öl, popcorn och VISA kortet ...

Skall användas till:
Final Cut Studio
Apple Logic Pro
After Effects
Creative Suite CS3

Jag undrar om vi kommer få se en 32 eller 40 tum Apple Cinema Display inom en snar framtid ... .. godis ..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-17 19:18

Det var väl på det eventet då de avslöjade sammarbetet med Intel. Apple Expo tror jag, fast jag minns inte säkert. Anledningen ska vara att 'Power' även för tankarna till PowerPC, något som nu är väldigt passé för Apple.

Ursprungligen av MarkDF:

aså, han har sagt det? Jag har funderat på varför så många förutsätter att Power Mac ska byta namn eftersom allt jag hört var att Apple vill ha "Mac" i sina produktnamn. Men det förklarar ju saken. Kommer du ihåg när han sa det och om han nämnde någon anledning?

Ursprungligen av Snooze:

Det var väl på det eventet då de avslöjade sammarbetet med Intel. Apple Expo tror jag, fast jag minns inte säkert. Anledningen ska vara att 'Power' även för tankarna till PowerPC, något som nu är väldigt passé för Apple.

Det var när MacBook Pro introducerades i januari..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 23:01

Jag kunde inte vänta på nästa Cinema Display. Fick cellskräck av min 15" Studio Display. 20" widescreen är sååå underbar!! Jag är också dödligt nyfiken på nästa generation av den stationära pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 00:38

Hoppas Apple släpper en rätt billig burk för kring 10 000kr, tyvärr vågar de väl inte det då den skulle konkurrera mot iMac och Mini.

Jag hoppas även att grafik kortet i deras Top-Of-The-Line modell .. eller modell 3 kanske man kan säga kommer vara grymt ...

Jag har börjat lite lätt med Zbrusch och Maya / Lightwave ... och kommer pressa min maskin till max ... seda ngör jag mycket musik och hoppas att jag kan ha nästintill oändligt med mjukvaru synthar och samplers .... f*n vad jag längtar ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-18 10:19

har klurat lite på priser o vad burken kan komma att kosta... kommer att kosta på mig minst 4gb ram... däremot skulle jag vilja se inbyggt raid så man kan få bättre filsäkerhet från början.

samma här .. funderar att Spegla två diskar på 500 GB ... fast det känns lite surt när man kunde haft 1 TB .... fast säkerhet kommer först ...

jag räknar kallt på att priset blir mer än 30.000 för bara burken .. sedan skall jag ha en ny skärm ...

tror jag lägger maskinen som personalköpt och skärmen köper jag rakt av ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-18 23:07
Ursprungligen av Tussen69:

samma här .. funderar att Spegla två diskar på 500 GB ... fast det känns lite surt när man kunde haft 1 TB .... fast säkerhet kommer först ...

jag räknar kallt på att priset blir mer än 30.000 för bara burken .. sedan skall jag ha en ny skärm ...

tror jag lägger maskinen som personalköpt och skärmen köper jag rakt av ..

Jag har 2x300 sata raid nu... på min pc som senare kommer att bli fileserver med linux... så antar att man kommer ha råd med 2x500gb när nya mac:en släpps då det va ett tag sedan jag köpte dessa.

Sitter själv med en Cinema 23" redan så skärmen behöver jag inte bry mig om att lägga pengar på fast en 30" skulle ju vara nice... OM man vann på lotto först vill säga... lite väl dyrt för min ekonomi.

Mac Pro X4 ... där X4 = 4 Cores ... om det är 8 Cores blir det Mac Pro X8

deras Top-of-the-line modeller brukar ju ha lite häftiga namn .. lite typ som sportbilar ..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 14:08
Ursprungligen av Tussen69:

Mac Pro X4 ... där X4 = 4 Cores ... om det är 8 Cores blir det Mac Pro X8

deras Top-of-the-line modeller brukar ju ha lite häftiga namn .. lite typ som sportbilar ..

Du menar som

• Quadra
• Quadra
• Powermac
• Powermac
• Powermac
• Powermac
• Powermac
och
• Powermac
?

Ursprungligen av attila:

Du menar som

• Quadra
• Quadra
• Powermac
• Powermac
• Powermac
• Powermac
• Powermac
och
• Powermac
?

nja .. power kommer vi väll inte se röken av mer ... jag var inne på Mac XCore , MonsterMac , Mac Quadro X4 & Mac Quadro X8

... vad kör du för modell .. jag har en Quadro X4 ,,, haha jag har en X8 ...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 13:54

Skulle bli grymt om de faktiskt släppte en Mac Pro för runt 15000 kr! Jag har skärm, tangentbord och mus etc. men vill ha något kraftigare än en mini...

Det kan ju vara värt i att komma ihåg att G5 faktiskt är en snabb processor. Så till skillnad från de modeller som kommit ut nu, där det i princip är G4-processsor som ersatts, så kommer prestandaökningen inte att vara lika dramatisk för de stationära maskinerna

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kan ju vara värt i att komma ihåg att G5 faktiskt är en snabb processor. Så till skillnad från de modeller som kommit ut nu, där det i princip är G4-processsor som ersatts, så kommer prestandaökningen inte att vara lika dramatisk för de stationära maskinerna

jag tror faktist INTE det .... visst G5:an är snabb .. har en själv .. men...
Jag tvivlar starkt på att dom nya Mac Pro X kommmer vara långsamma ..

Apple har sett Intels nya roadmap och självklart vill Apple sälja många nya maskiner som möjligt och få alla deras Pro användare att köpa nytt .. och det kommer krävas massor med kraft för att få över alla som har G5:aa till nya intel ... och jag TROR inte dt blir så svårt ..

Alla bärbara och mini har Dual Core .. och jag ser ingen anledning att det kommer vara så på dom nya Mac Pro X ..

Vi kommer se tre modeller (med liknande spec)

hösten 2006:

Modell 1: 2 Processorer med Dual Core (2,5 Ghz) (tot: 4 Kärnor)
Modell 2: 2 Processorer med Dual Core (3.2 Ghz) (tot: 4 kärnor)
Modell 3: 2 Processorer med Quad Core (3.0 Ghz) (tot: 8 kärnor)

våren 2007:
Modell 1: 1 Processorer med Quad Core (3.0 Ghz) (tot: 4 Kärnor)
Modell 2: 1 Processorer med Quad Core (3.5 Ghz) (tot: 4 kärnor)
Modell 3: 2 Processorer med Quad Core (3.7 Ghz) (tot: 8 kärnor)

prove me wrong..

Ursprungligen av Tussen69:

våren 2007:
Modell 1: 1 Processorer med Quad Core (3.0 Ghz) (tot: 4 Kärnor)
Modell 2: 1 Processorer med Quad Core (3.5 Ghz) (tot: 4 kärnor)
Modell 3: 2 Processorer med Quad Core (3.7 Ghz) (tot: 8 kärnor)

prove me wrong..

jag tror inte att utvecklingen av fler kärnor kommer att vara det som driver upp hastigheten framöver. Vist kommer det säkert Intel QuadCore men jag tror inte att mjukvaran kommer dra nytta av hur många parallella processer som helst. MHz hysterin har vi förhoppningsvis passerat så frågan är vart vi är på väg. En mac basserad på bioteknik vore coolt, år 2050 kanke?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 12:35

Svårt att bevis någon fel när prylarna inte ens finns, eller troligen kommer finnas, på 4-6 månader

Jag tror upplägget 2-8 kanske ännu flera core's på G5-ersättaren är rimligt. Dock tvivlar jag på så höga Mhz som du skriver. Intels nya processor-serier är mer effektiv på Mhz, den har inte fler Mhz. Förhoppningsvis ser vi en seria Mac-intel's som sträcker sig från 2 till typ 8 CPU:er och en pris-diferens där på från c:a 12-14 000 kr uppåt 30 000 eller mer kanske. Det behövs en "low-end" pro-top i stil med G4:an när den kom, de kan inte börja på 20 000 kr likt idag. Om de gör de måste de MINST vara Quad Core.

So far so good skulle jag dock säga vad gäller intel-övergången. Vissa konstiga prisättningar finns, men det artar sig nog med tiden. Valet av intel-gpu i mini:n och macbook är extremt dumma. De 3-500 kr extra ett ordentligt ATi kort kostar hade varit värt det - elller i vart fall ha som val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 12:36

Jag tror inte heller vi kommer så drastsikt hopp som G4 > Core Duo som för G5 > Intel NextGen. Quad G5:an blir svår att göra 5X snabbare till liknande pris, tror jag

Bevaka tråden