Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Vista försenad igen! =)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 19:31

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1713

Jag tror inte Microsoft har någon uppdatering på gång:D

Moahahaha! Stackarna, frågan är, hur håller sig det till MacOSX då?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 19:56
Ursprungligen av apple4ever:

Moahahaha! Stackarna, frågan är, hur håller sig det till MacOSX då?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-03 19:56

Stackarna? Det är v i mac folk som blir stackare när vista kommer. De har ju kopierat stora delar som liknar mac os x. Vad händer om de får mer tid? Jag hoppas att apple passar på att fixa något grymt snart innan vista kommer. De flesta som har pc tror ju att windows är Datorn. De ligger ju före med sitt monopol. Ingen vanlig svenssons vet ens om något som apple.

Ursprungligen av Matteus:

De har ju kopierat stora delar som liknar mac os x.

Det är just därför de är stackarna. Att de måste hålla på och kopiera. Jag tycker det klassas som stackare då iaf.
Skulle inte ni tycka: "stackare", om ni såg någon som hade kopierat Mona Lisa, men gjort missar och sen ändå fått sålt den?
Vad jag har uppfattat så kommer Vista inte heller vara lika kompatibelt med äldre datorer som XP och OSX är.

Faktist så tycker jag det skulle vara bra om Apple utvecklade en vanlig PC-version av OSX och sålde det som PC-Edition eller vad det nu kan heta för kanske 2.500 spänn.
Så sätt så kanske de med gamla datorer väljer att istället med en gång köpa en Mini och de med nya PC som känner att de inte vill köpa/har inte råd med en till dator kan bara köpa systemet.
Det höjda priset även pga att mer drivrutiner måste utvecklas.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 14:33
Ursprungligen av apple4ever:

Vad jag har uppfattat så kommer Vista inte heller vara lika kompatibelt med äldre datorer som XP och OSX är.

Vista kommer att fungera på alla datorer som XP fungerar på. Däremot kommer inte allt att funka lika bra vilket är ganska självklart. När Apple lanserade Minin klarade den inte ens av allt i OSX så det är knappas unikt. Likaså när OSX introducerades, det fanns massor med datorer som inte ens i sin vildaste fantasi skulle kunna ha OSX installerat.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 23:00
Ursprungligen av Matteus:

De har ju kopierat stora delar som liknar mac os x.

Jag kör Vista på en testmaskin för att testa att mina drivare fungerar, och jag har lite svårt att se vad det är de har kopierat?!?!?! De transparenta fönstren är hemska och gör att allting går in i vartannat och Sidebar är en blek kopia av dashboard -det skulle vara "Live Taskbar Icons" som nu funnits i fem år i Mac OS X. Jag är inte imponerad!

Ursprungligen av joakimk:

Jag kör Vista på en testmaskin för att testa att mina drivare fungerar, och jag har lite svårt att se vad det är de har kopierat?!?!?! De transparenta fönstren är hemska och gör att allting går in i vartannat och Sidebar är en blek kopia av dashboard -det skulle vara "Live Taskbar Icons" som nu funnits i fem år i Mac OS X. Jag är inte imponerad!

Är det bara såpass? Har inte testat själv. Du tycker jag synd om dem på annat sätt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-03 23:56
Ursprungligen av joakimk:

Jag kör Vista på en testmaskin för att testa att mina drivare fungerar, och jag har lite svårt att se vad det är de har kopierat?!?!?! De transparenta fönstren är hemska och gör att allting går in i vartannat och Sidebar är en blek kopia av dashboard -det skulle vara "Live Taskbar Icons" som nu funnits i fem år i Mac OS X. Jag är inte imponerad!

De har kopierat från grund och botten redan på 80 talet. Det började redan då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 00:02

ken dom inte bara lägga ner och köpa en mac för enkelhets skull, Ha ha:D

Ursprungligen av Matteus:

De har kopierat från grund och botten redan på 80 talet. Det började redan då.

De flesta mjukvaruföretag plockar russinen ur kakan från konkurenterna.
Detta är endast positivt för oss konsumenter då fler produkter blir bättre och får bra funktioner.
Jag själv har aldrig riktigt förstått det där gnället om att företag A kopierar ju från företag B,
vill dessa personer att man ska kunna ta patent på en funktion?
Då hade OSX suttit utan tex Dashboard idag plus en massa andra trevliga funktioner.

Ursprungligen av mendezzz:

De flesta mjukvaruföretag plockar russinen ur kakan från konkurenterna.
Detta är endast positivt för oss konsumenter då fler produkter blir bättre och får bra funktioner.
Jag själv har aldrig riktigt förstått det där gnället om att företag A kopierar ju från företag B,
vill dessa personer att man ska kunna ta patent på en funktion?
Då hade OSX suttit utan tex Dashboard idag plus en massa andra trevliga funktioner.

Hittade ett exempel här på morgonen.
OSX kopierar Windows

Först en gammal artikel om att vista kommer ha en egen p2p-engine
http://www.techspot.com/news/18439-windows-vista-has-its-own-p2p-engine.html

Sen en artikel från idg om att det ryktas om att Leoparden kommer att ha inbyggt stöd för fildelning
http://www.idg.se/ArticlePages/200605/03/20060503152127_PFA/20060503152127_PFA.dbp.asp

I detta fall ser det ut som Windows var före att trycka in iden i sitt kommande OS och Apple hakade på,
kanon för oss konsumenter då funktionen antagligen kommer dyka upp i både kommande OS.

Det är Gartner(Saida?) som tror att Vista kommer att släppas senare än beräknat.
Microsoft gick efter Gartners uttalande ut och sa att Vista kommer släppas som beräknat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 22:27

Hm, en fråga jag ställer mig. Just nu har jag en Mac Mini med 2gb ram osv och självklart duo, men jag undrar; när Leopard kommer, kan jag uppgradera till det utan problem med denna maskin eller är jag tvungen att köpa en ny maskin?

Ursprungligen av javoto:

Hm, en fråga jag ställer mig. Just nu har jag en Mac Mini med 2gb ram osv och självklart duo, men jag undrar; när Leopard kommer, kan jag uppgradera till det utan problem med denna maskin eller är jag tvungen att köpa en ny maskin?

Det tror jag absolut inte att du ska oroa dig över, Apple har iaf alltid gjort så att man kunnat använda nya system på datorer som är ca 3-6 år gamla.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-12 22:53

Det lär ju inte vara några som helst problem att uppgradera. Folk kör ju Tiger på riktigt gamla datorer så självklart kommer det att flyta som en dröm på en Core Duo med 2 GB RAM, även om det är en Mac Mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 22:54
Ursprungligen av javoto:

Hm, en fråga jag ställer mig. Just nu har jag en Mac Mini med 2gb ram osv och självklart duo, men jag undrar; när Leopard kommer, kan jag uppgradera till det utan problem med denna maskin eller är jag tvungen att köpa en ny maskin?

Din maskin kommer att fungera alldeles utmärkt. Jag förväntar mig att min snart 6 år gamla PowerMac cube kommer att fungera ihop med Mac OS X 10.5 så du behöver inte vara orolig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 22:58

Javoto: Leopard kommer rulla hur fint som helst på din maskin om inte Apple gör något helt galet med denna OS-relase. Tidigare OSX-versioner har bara blivit bättre och bättre i stort sätt på stödd hårdvara.

jag säger bara en sak ... Asta La Vista , Baby !!

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2006-05-17 21:33
Ursprungligen av Tussen69:

jag säger bara en sak ... Asta La Vista , Baby !!

Word!

1
Bevaka tråden