Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt slö MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min MacBook i två månader nu och den var rätt slö redan från början men nu när jag försökt mig på att använda lite tyngre program har det blivit oacceptabelt. Ibland fungerar den bättre, ibland sämre. Den färgglada snurran kommer upp i tid och otid och kan stanna där i upp till en minut ibland. Det är inte ovanligt att jag får vänta i några sekunder för att få ner en rullgardinsmeny eller i någon minut för att byta fönster mellan Safari och Finder till exempel. Provade att använda Reason 3 och spelade upp medföljande demolåten som bara hackade fram för att sen avbrytas. Det stod i klartext att min "computer is too slow" för att spela upp den. Det är för övrigt en 15 tummare, 1,83 GHz, 512 MB RAM. Det här är min första Mac så jag vet varken hur snabb en MacBook ska vara, endast att den ska vara fyra gånger snabbare än en PowerBook. Kan bara säga att den här är som min stationära PC från 2001 när den hade virus. Jag ringer Apple nu, undrar bara om någon här har haft samma problem eller kan på något sätt beskriva på något sätt hur prestandan i MacBook ska vara. Undrar också om den här svaga prestandan har att göra med det väl kända värmeproblemet som min MacBook också har.

Tacksam för kommentarer.

Jag skulle säga att 512 MB är på tok för lite minne.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-05 20:46
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle säga att 512 MB är på tok för lite minne.

MacBook Pro och Mac OSX fungerar utmärkt med 512MB minne så länge man inte har massor av program igång samtidigt. Jag rekommendarar att du kontrollerar minnesanvändningen och processoranvändningen. Kontrollera att du enbart kör program av universal typ, och ej emuleringar genom rosetta. Skapa en ny ren användare och starta om datorn, logga in med den nya användaren och kontrollera hastigheten. Hjälper inget kanske en ominstallation av operativsystem är på sin plats.

Ursprungligen av tobhas:

MacBook Pro och Mac OSX fungerar utmärkt med 512MB minne så länge man inte har massor av program igång samtidigt.

Utmärkt är fel ord, halvbra är nog närmare sanningen.

Såg att Reason användes, Reason finns än så länge bara i en betaversion för Intelmacar men lär snart komma skarp.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-05 22:57
Ursprungligen av Simon Templar:

Utmärkt är fel ord, halvbra är nog närmare sanningen.

Såg att Reason användes, Reason finns än så länge bara i en betaversion för Intelmacar men lär snart komma skarp.

Så länge han bara ska utröna om sitt system är onormalt långsamt och inte göra några tyngre beräkningar spelar mängden RAM ingen roll. Andelen använt internminne är däremot av stor betydelse.

För att förtydliga mig lite: För lite minne är en säker källa till prestandaproblem, speciellt när man har flera program igång, flera flikar öppna i Safari osv. Mac OS X är väldigt minneshungrigt och mår bra av väl tilltaget minne. På min iBook som jag köpte i somras tvekade jag aldrig inför att maximera minnet till 1,5 GB, just för att jag vet hur stor roll det spelar (skillnaden mellan 1 GB och 1,5 GB är inte så stor, men skillnaden mellan 512 MB och 1 GB är mycket stor).

(Jag fortsatter spamma din tråd )

När det gäller "fyra gånger snabbare än en PowerBook" så är det något man ska ta med en stor nya salt, det är Apples PR-avdelning som tagit bästa tänkbara scenario och översatt det till en allmän sanning. I de flesta sammanhang är MacBook Pro *inte* fyra gånger snabbare och i vissa fall, som t.ex. när det gäller program som Photoshop så är en PowerBook snabbare, fram till att Adobe lanserar en Intel-version av Photoshop (vilket inte lär hända förrän 2007).

  • Medlem
  • 2006-05-05 16:00

Jag har just kört tidningsproduktion i Indesign med en G4/400 med 384MB RAM, innan jag tog med mig min Powerbook istället. Det var väl inte racersnabbt direkt, men det gick klart bättre än jag hade trott.

Om din Macbook är så seg är det något gravt fel. Det *kan* ha med nätverk eller dåligt minne att göra, men sedan OS X introducerades har felskjutning blivit lite svårare. Ring Apple och se vad de har att säga.

Kör du Reason för Intel eller går det genom Rosetta?

Angående "fyra gånger snabbare" så ser man om man tittar lite noggrannare i siffrorna att det påståendet bygger på att ett test gick fyra gånger snabbare på en MacBook Pro än en PowerBook. Resten av testen gick inte lika mycket snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-07 15:00

gå förbi en applebutik om det är möjligt och kolla på de mbp där och se om de är märkbart snabbare än din, eller kolla med en kompis om nå har en sån.

Det är ju helt klart något fel om det tar "någon minut" att byta mellan Safari och Finder. OS X mår bra av att ha mycket ledigt utrymme på hårddisken, och om det blir för lite kan liknande problem uppstå. Minst 10% av HDn bör vara ledigt utrymme.

Annars är verktygsprogrammet Aktivitetskontroll det bästa sättet att börja leta efter fel. Någon process som äter upp all processorns kraft?

Mitt råd är att köra hårdvaru testet och kolla om du har något fel på din hårdvara. Jag upplevde samma problem, gick som blixten när jag fick den, sen blev den slöare och slöare (mkt badbollar). Så jag körde testet från installatons dvd 1 och fick upp en massa fel. Lämnade in den, väntar på att få tillbaka den.

Tjjopp

Tack för alla svar.

Problemet med Aktivitetskontroll är att det är omöjligt för mig att öppna upp den eller växla till den när den färgglada snurran tar över min pil. När den inte gör det så ser allt normalt ut.

Visste inte att det fanns ett hårdvarutest med på skiva. Ska prova den!

Jag har pratat med Support och de ville inte riktigt veta av mina klagomål på hastigheten. Fick en del tips om att datorn går slöare ju fler program man kör samtidigt och snabbare ju mer minne man har.

Jag berättade också om mina nya problem med min högra högtalare som gått ner i volym till hälften och min DVD som låter konstigt när datorn startas.

Tog upp värmeproblemet också. Svaret var att bärbara datorer måste alltid stå på plana ytor och att de kan bli lite varma. När jag berättade att jag visste att det här var ett vanligt problem som var välkänt hos Apple fick jag lite mer gehör. När jag ungefär en timme in på samtalet berättade att jag också sett bilderna på kylpastan fick jag veta att jag ska lämna in den på service för värmeproblemet och mitt problem med högtalaren. Dock ej för hastigheten. Support menar att det här inte är ett hårdvaruproblem utan ett mjukvaruproblem. Jag tycker dock fortfarande att det är deras problem eftersom mjukvaran är deras.

Förresten så har både högtalarproblemet och problemet med DVD-spelaren verkar ha löst sig själva på något mystiskt sätt. Men jag har fått värre problem nu. Sen jag körde Uppdateraren och startade om datorn så vill den inte starta systemet. Fryser sig i uppstarten på olika ställen. Kan bara starta den i Säkert läge och alldeles nyss så stängde den av sig helt tvärt med en halvtimme kvar på batteriet.

Så nu är det dags att ringa igen alternativt gå direkt till ett serviceställe.
Någon som kan rekommendera ett i stan?

Ursprungligen av thomas_m:

Så nu är det dags att ringa igen alternativt gå direkt till ett serviceställe.
Någon som kan rekommendera ett i stan?

Kullanders ligger i stan.

Angående tips på serviceställe så bör jag kanske berätta att jag bor i Stockholms innerstad.

Jo, det anade jag nästan... Därav mitt lika korkade svar

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 19:34

prova macrent, vad du än gör så håll dig borta från lan master...

1
Bevaka tråden