Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prissänkning och speedbump på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I euforin över den nya MacBooken verkar prissänkningen på MacBook Pro kommit i skymundan.

MacBook Pro 15" har fått sig en prissänkning på 2000kr för bägge modellera och även en speedbump. 1,83Ghz har blivit 2,0Ghz och 2,0Ghz har blivit 2,16Ghz. Sen kan man även välja mellan "vanlig" skärm och glossy. Ingen extra kostnad för glossy. I övrigt är inget ändrat.

Sen har även 17" fått sig en sänkning på 1000kr.

I såna här lägen känner man sig som "early adopter" sällan som en vinnare. Men den smällen tar jag för er andras skull

Oh, jag är också en early adopter. Fast jag lämnade tillbaks min idag efter 2 byten. Pengarna skall användas till en ny MacBook Pro (jag kunde inte garanteras en fabriksny dator om Apple Store själva skulle fixa en ersättningsdator till mig, så därför begärde jag pengar istället). Dessutom så blir det snabbare processor (2.16 istället för 2.0), snabbare hårddisk (7200 rpm istället för 5400 rpm) och en glossy skärm (då VET jag att jag får en ny, plus att jag har nytta av det som grafikprogrammerare).

Och det hela blir billigare, galet

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 23:31
Ursprungligen av mac-tias:

Oh, jag är också en early adopter. Fast jag lämnade tillbaks min idag efter 2 byten. Pengarna skall användas till en ny MacBook Pro (jag kunde inte garanteras en fabriksny dator om Apple Store själva skulle fixa en ersättningsdator till mig, så därför begärde jag pengar istället). Dessutom så blir det snabbare processor (2.16 istället för 2.0), snabbare hårddisk (7200 rpm istället för 5400 rpm) och en glossy skärm (då VET jag att jag får en ny, plus att jag har nytta av det som grafikprogrammerare).

Och det hela blir billigare, galet

Så "glossy"-skärm är bättre?

Ursprungligen av bossep:

Så "glossy"-skärm är bättre?

Inte nödvändigtvis, beror på användningsområde. Men för mig så gör det skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 01:03

Näe det är inte bättre i allas ögon. Det är som att titta i en spegel. Men det ger antagligen bättre contrast och så som apple säger.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 08:41

Men blir en glossy-skärm inte väldigt känslig för reflektioner?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 08:42

och en ev. repa (som borde vara lättare att få) kommer synas mycket mer.

  • Medlem
  • 2006-05-17 10:49

Så nu kan man inte få 15" 2.0 med 256mb grafik längre!
Ska det va på det viset?

(alltid hittar man något att klaga på)

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Så nu kan man inte få 15" 2.0 med 256mb grafik längre!
Ska det va på det viset?

(alltid hittar man något att klaga på)

/hpe

Å nej! Man får en snabbare processor... fan va dåligt

  • Medlem
  • 2006-05-17 14:13
Ursprungligen av mac-tias:

Å nej! Man får en snabbare processor... fan va dåligt

Ja, men om man inte vill lägga pengar på en 2,13 vilken jag även tror är dyrare än 2.0:an kan man bara få 128Mb grafik. Jag vet att det är ett sunkigt klagomål men jag som vill ha 256mb grafik får i så fall betala mer för något jag inte vill ha (om man ser den högre prestandan som värdefull) och som kanske är negativt (om den snabbare prollen drar mer ström och blir varmare).

Nåja, vad är väl en dans på slottet?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Ja, men om man inte vill lägga pengar på en 2,13 vilken jag även tror är dyrare än 2.0:an kan man bara få 128Mb grafik. Jag vet att det är ett sunkigt klagomål men jag som vill ha 256mb grafik får i så fall betala mer för något jag inte vill ha (om man ser den högre prestandan som värdefull) och som kanske är negativt (om den snabbare prollen drar mer ström och blir varmare).

Nu förstår jag inte alls vad som är problemet. Tror inte du riktigt läst vad som skedde igår.

Tidigare fanns det 1,83Ghz som kostade 21595kr. Den gick bara att få med 128MB grafik. Igår byttes den ut mot 2,0Ghz och prissänktes med 2000kr till 19595kr! Du får alltså snabbare processor för 2000kr mindre.

Den 2,0Ghz som fanns innan igår kostade 26495 med 256MB grafik. För att få den med 2,16Ghz fick du lägga till ytterligare ca 2800kr dvs nästan 30000kr. Idag kostar 2,16Ghz med 256MB grafik 24495kr! Dvs ungefär 5000kr mindre än tidigare.

Summering. Alla modeller har blivit billgare. Den 2,0Ghz med 256MB grafik du vill ha är idag 2000kr billigare än tidigare och då får man dessutom snabbare processor. Är du med på det?

1
Bevaka tråden