Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är en Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-17 08:29

Ja, som sagt, hur bra är den? Klarar man sig med en sån som enda dator?
Till vardagsbruk hemma, alltså. Jag vill använda....
Photoshop, iLife, Internet, Mail och Messenger typ. Inget avancerat spelande.

Fick ett erbjudande om en 733 (768 MB ram, Superdrive 120GB disk) för ett par tusingar.

Den borde väl räcka till rätt bra för ovanstående?
(Så kan jag sälja pezen...)

Andra frågor:
Hur är ljudnivån?
Kan man byta Superdriven mot nån snabbare brännare (är det en "vanlig" 5,25-brännare)?
Om jag förstått det hela rätt så sitter det ett GF 2MX (32MB) som grafikkort i burken, räcker det för CoreImage och Quartz Extreme och allt vad det nu heter?
Är det vanlig VGA-anslutning på det kortet, eller måste man adaptra ihop nåt från ADC eller DVI etc?
Är det nåt mer jag bör tänka på?
Mycket frågor... Det var ett tag sen jag hade Mac sist

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 08:54

Quicksilver är normalt inte en tyst burk, den kan låta ganska mycket.
Det går att uppgradera DVDbrännaren.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 09:15

Geforce2mx räcker för att få Quartz Extreme, men inte för core image.

Värt att veta om 733 MHz-modellen är att den saknar L3-cache. L3-cache är rätt viktigt eftersom PM G4 har en långsam systembus (133 Mz på QS). Du får nog räkna med att uppgradera processorn och eventullt sätta i mer minne. Och då springer kostnaden iväg. Kanske är det bättre att satsa på en Mac mini eller MacBook istället?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-17 09:44
Ursprungligen av Macus:

Geforce2mx räcker för att få Quartz Extreme, men inte för core image.

Värt att veta om 733 MHz-modellen är att den saknar L3-cache. L3-cache är rätt viktigt eftersom PM G4 har en långsam systembus (133 Mz på QS). Du får nog räkna med att uppgradera processorn och eventullt sätta i mer minne. Och då springer kostnaden iväg. Kanske är det bättre att satsa på en Mac mini eller MacBook istället?

Tack för svar!
Ja, jag har lite funderingar på en mini, (Macbook skulle vara trevligt, men för dyrt.) fast jag vill helst ha nåt lättmeckat.
Jag såg en 1,nånting GHz propp hos Macoteket för 1900:- , vilket blir en kostnad på sådär 4000:- inalles. Samma som för en mini (ungefär).... Hmm....
Grafikkortet: Jag har ett gammalt GF3 Ti 500 (PCkort, AGP) som bara ligger och dräller. Nån som vet om man kan hacka om det med ny firmware?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 10:09

Du kan handla billigare från staterna.
Jag köpte en 1,2 GHz från OWC för ca 2000 kr inkl frakt.
Installerar processorkortet gör du själv.
http://www.macsales.com

PC-grafikkortet måste flashas om ifall det skall fungera i Macen. Men ditt Geforce2mx duger nog bra till det du vill göra på macen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 14:47

Bättre med mini. Ska man ha Quicksilver skulle nog jag försöka leta efter <MINST> den med dubbla 800Mhz processorer. Helst den med dubbla 1,25Mhz.

Får du ett bra pris på QS:en så skulle jag rekommendera den, de är fina maskiner som ofta bara tuffar på åren igenom.

Se bara till att uppgradera minnet till så mycket du har råd med så ska det fungera bra till de uppgifter du nämnde. Vänta med att uppgradera processor tills du fått en känsla för hur snabb den är i praktiken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-19 19:48

Priset är okej (max 2000). Sålde min (733 MHz, 768 MB) för drygt ett år sen för 3000:-. Den låter en del. Min stod på skrivbordet 1,5 m från mig. Fläktljudet irriterade mig mer och mer med åren speciellt när lägenheten var tyst. Många QS har haft dåliga nätagg. Mitt dog efter 42 månader. Ett nytt skulle gå på minst 1200:-.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-19 21:15

Hm. Min bättre hälft förstår inte alls tjusningen med att ha en till dator - i synnerhet inte om den väsnas. Får nog bli en mini som jag kan gömma nånstans. Inuti PCn kanske?

Ursprungligen av tomcat:

Ja, som sagt, hur bra är den? Klarar man sig med en sån som enda dator?
Till vardagsbruk hemma, alltså. Jag vill använda....
Photoshop, iLife, Internet, Mail och Messenger typ. Inget avancerat spelande.

Fick ett erbjudande om en 733 (768 MB ram, Superdrive 120GB disk) för ett par tusingar.

Den borde väl räcka till rätt bra för ovanstående?
(Så kan jag sälja pezen...)

Andra frågor:
Hur är ljudnivån?
Kan man byta Superdriven mot nån snabbare brännare (är det en "vanlig" 5,25-brännare)?
Om jag förstått det hela rätt så sitter det ett GF 2MX (32MB) som grafikkort i burken, räcker det för CoreImage och Quartz Extreme och allt vad det nu heter?
Är det vanlig VGA-anslutning på det kortet, eller måste man adaptra ihop nåt från ADC eller DVI etc?
Är det nåt mer jag bör tänka på?
Mycket frågor... Det var ett tag sen jag hade Mac sist

Jag har en 2002 QuickSilver 933 MHz.

*Fläktarna går lätt att byta (förutom PSU-fläkten, den är lite meckig) om man tycker de väsnas för mycket.

*Den optiska enheten är lätt byta. En Pioneer DVR100 för ca 400:- kanske?

*Grafikkortet är ingen höjdare direkt. Räcker inte till CoreImage etc.
Jag har ett AGP-grafikkort med ADC-utgång för Apple Cinema Display. Lite svårt att hitta ett tuffare AGP-kort med ADC-utgång. Alt. byta skärm. Det finns ju adapters med det är inget att rekommendera.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-29 12:47

Lite gammal tråd, men aja. En Quicksilver 733mhz duger som enda burk, har själv kört så. Men jag skulle rekomendera att byta ut ett 256mb minne mot en 512mb sticka så du får 1GB. (Finns bara 3st slots i burken, 3x256=768mb) Är mycket stor skillnad 512->768MB för mig, iofs är väl inte minnet största flashalsen men ändå, får datorn att känna sig mycket snabbare och kvickare. Annars funkar datorn mycket bra, lite högljudd bara. Inte världens snabbaste, men den funkar, det gör den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-29 13:33

Som gammal 733-ägare skulle jag också vilja göra ett litet tillägg. 733:orna var den minsta datorn i serien när den kom. Detta gjorde att i en del budgetburkar så använde man 5400 rpm-diskar som iofs funkar bra men är rätt söliga. Ett byte till en modern 7200-varvare gör faktiskt väldigt stor skillnad vid start och när man startar program.

För att få en QS 733 att leva OK några år framåt så skulle jag:

Byta hårddisk till en snabbarae 7200 rpm med 8 Mb cache
Mycket internminne (gärna 1,5 Gb som är max)
Gör en processoruppgradering, Sonnet 1,8 Ghz till exempel, gör underverk för maskinen
Ev. byt grafikkort till tex. ett begaganat Radeon 9000 AGP

Själv uppgraderade jag min QS med Sonnet´s dubbelpropp. Att gå från enkel 733Mhz till 2 x 1.8Ghz var ju som väntat en extremt stor prestandaförbättring. Nu rullar den på mycket, mycket fint:p

Ursprungligen av zightx:

Lite gammal tråd, men aja.

10 dgr. Gammal tråd?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-29 15:35
Ursprungligen av rickard1234:

10 dgr. Gammal tråd?

2006-05-17 han lär väl redan ha köpt den datorn, annars lär den väl vara såld. Om han fått ett erbjudande. Aja...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-06-01 15:14

Blev inget av med den affären, eftersom det involverade massa skickande till Skåne, vilket kändes lite för jobbigt. Vilket var tur, eftersom jag nu fått ett erbjudande om en annan QS - En 867 med 1 gig ram, 120+60 hårddisk. Vilket betyder att jag bara behöver köpa till en DVD-brännare.

Nån som vet något om omflashning av ett GF3-grafikkort (Ti500, 64 MB)? Hur gör man? Vore ju smidigt om man kunde använda det i Macen och slippa köpa ett nytt...

Det går att flasha om GF3-kort, men mig veterligen inte GF3 Ti, tyvärr.

En länk jag hittade, så kan du läsa själv: http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/flashing_pc_geforce3.html

1
Bevaka tråden