Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotograf med Mac.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 14:01

Hej!

Nu har jag hittat hit! Är inte van att nätverka i forum på internet men har insett att det är framtiden. Jobbar ju i Mac dagligen som fotograf och detta är ju sättet att få kunnskap. Ska nog gå med i fler forum i andra ämnen som jag behöver kontakter och kunskap i.

Hoppas på att kunna ge och ta här.:)

Kolla in min hemsida om du är nyfiken.

www.artpaj.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 14:15

Välkommen till forumet du kommer inte bli besviken.

Välkommen! Kul med fler fotografer här (även om jag inte är någon professionell sådan ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 14:41

Kul att känna sig välkommen!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 17:17

Välkommen välkommen! Själv lite utav en hobbyfotograf (springer runt på Tokyos gator med min kära Canon EOS350d, eller KISS Digital N som den så kärt heter i Japan). Du kommer säkert att ha stor nytta av en trevlig skara mac-fantaster. På återseende!

Varm välkommen!

Själv har jag haft stor nytta och detta forum för mitt fotointresse.

Just kombinationen Mac och digital bildbehandling gjorde att jag blev en switcher

ru4real?

(Jag smygoutar min officiella switch i den har traden)

Hej!

Jag ar ocksa fotoentusiast (Nikon D100 sedan 2002) som fr.o.m. igaar har tagit steget mot Mac-varlden nar jag bestallde en iMac 20". Jag hoppas ocksa kunna dra nytta av kunskaperna i detta forum for att forbattra mina foton/datorkunskaper samt att sprida mitt lilla kunnande. Jag hoppas mycket pa aperture 1.1 och att det programmet skall kunna snabba upp min evighetslanga fotoprocessning (pga manga steg i flera olika program). Att det blev Mac nu ar en kombination av en massa faktorer som alla foll pa plats pa samma gang

- Har jobbat med OS X nagot ar och blev enormt positivt overraskad av detta OS
- Det var dags att byta dator.
- Flyttat till Singapore (darav avsaknaden av sv. bokstaver) med billigare elektronik. Dessutom innebar flytten att jag borjade om fran scratch utan nagra som helst datorprylar (forutom en portabel HD, mac-kompatibel forstas).
- Apple ger rabatt till anstallda inom universitetvarlden.
- Har drabbats av XP's lynnighet en gang for mycket. (Ja! Jag vet att XP kan funka bra, men mina erfarenheter med detta OS ar till storsta del negativa.
- Appleforumen saknar motsvarighet i PC-varlden nar det galler att hitta all information pa en plats, samt hur hjalpsamma folk ar.

Jag hoppas snart kunna visa Er lite bilder fran det vackra Singapore!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 13:00

en till

Hejsan - jag har varit medlem länge - men inte deltagit aktivt i diskussioner.... Kanske är dags nu. Fotograferar mer och mer mot betalning... använder Nikon D-70 och Macar förstås. Ett tag körde jag med Photoretouch som bildbehandlingsprogram - men är nu tillbaka till Photoshop. Har ännu inte bestämt mig för vilket arkiveringsprogram av alla digitala bilder jag skall ha (ja - jag vet att det finns flera trådar om det):-) - min hemsida visar lite av det jag gör - www.concult.com _ Håkan

BankedrydsFredrik: Under "international" i systeminställningarna kan man ändra till svensk layout på tangentbordet (trots att du har andra tecken på tangenterna) och på så vis få fram å,ä och ö.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

BankedrydsFredrik: Under "international" i systeminställningarna kan man ändra till svensk layout på tangentbordet (trots att du har andra tecken på tangenterna) och på så vis få fram å,ä och ö.

He he he! Tack for tipset, men jag sitter fortfarande i PC-trasket och vantar, vilket ar varfor min switch annu inte ar officiell. Det gar sakert att fa fram svenska bokstaver pa 400 MHZ-monstret jag sitter pa nu, men det blir inte manga inlagg till fran denna dator innan min nya, fina, vita dator anlander nasta vecka...

Jag bestallde aven Aperture 1.1, men det programmet kommer att droja ytterligare en manad, tyvarr. Fragan ar nu bara hur jag kan jobba med mina Nikon D100 RAW bilder innan Aperture anlander. Innan det problemet ar lost blir det inga bilder fran mig. Nagra forslag?

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

He he he! Tack for tipset, men jag sitter fortfarande i PC-trasket och vantar, vilket ar varfor min switch annu inte ar officiell. Det gar sakert att fa fram svenska bokstaver pa 400 MHZ-monstret jag sitter pa nu, men det blir inte manga inlagg till fran denna dator innan min nya, fina, vita dator anlander nasta vecka...

Jag bestallde aven Aperture 1.1, men det programmet kommer att droja ytterligare en manad, tyvarr. Fragan ar nu bara hur jag kan jobba med mina Nikon D100 RAW bilder innan Aperture anlander. Innan det problemet ar lost blir det inga bilder fran mig. Nagra forslag?

Själv använder jag bara iPhoto, men det kanske är lite för basic för dem som hållit på ett tag.

Ursprungligen av akerstrom:

Själv använder jag bara iPhoto, men det kanske är lite för basic för dem som hållit på ett tag.

Jag gillade iPhoto i några få sekunder, men sedan började bristerna med det programmet visa sig. Nu har jag använt Aperture i flera veckor och måste säga att det är ett fantastiskt program. Jag har fortfarande mycket att lära, men min arbetsgång har snabbats upp signifikant. Känner att jag inte kommer att sakna Photoshop särskilt mycket heller, då mycket av det jag gjorde där, kan jag göra snabbare och enklare i Aperture. Att gå tillbaks till iPhoto nu, med alla dess begränsningar, skulle inte vara möjligt.

Välkommen till 99mac Jens! Det finns en hel del yrkesverksamma fotografer på forumet. Jag jobbar som fotograf sedan ett par år tillbaks och sysslar mest med produktfoto och olika "events". Jag tycker om din stil och du har en del intressanta bilder på din sajt. Du får säkert stor nytta av forumet och vice versa!

Intressant att se medlemmar från både Japan och Singapore här! Blir lätt avundsjuk då mitt mål på sikt inom ett par års tid är att flytta till just Singapore.

1
Bevaka tråden