Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min PB ligger i koma

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-09 21:58

Plötsligt somnade den bara. Mitt i ett email. Kan inte starta om med knappen/knapparna. Kan inte stänga av den genom att ta ur batteriet och dra ur nätsladden. Den bara fortsätter att vila och pulsera med dioden som en levande. Skulle precis beställa en macbook, men har en hel del jag behöver i den....

Hur gör jag?!

Det är en pb G4/400mhz titanium. Första G4:an alltså. Ja, den har varit med ett tag och kan säkert behöva vila, men va fan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uhm.. Fortsätter vilolampan om du tar ut batteriet o rycker strömmen? Verkar creepy isåfall

Den PowerBooken har ett inbyggd reservbatteri och överlever alltså utan nätström och batteri. Det ska dock ta slut efter ett par minuter.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 08:32

Testa att dra ur batteriet och elsladden och låt den dö sedan testar du att koppla in elen och se ifall den vill starta. Ifall den inte reagerar alls så vet jag inte vad som kan vara fel.

Mvh Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-10 10:40

Den kan vakna om du matar in en CD, testa det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-10 11:08

Låt den stå utan ström i en 20mins, då töms reservbatteriet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-10 19:17

Tömde reservbatteriet. Lampan slocknade. Startar ändå inte; reagerar inte på knappen alls. Det ligger redan en DVDskiva i den så det går inte att mata in nån. Särskilt inte nu när den inte ens är i viloläge...

Vafan gör jag?

Kan man koppla hårddisken till en annan dator och kopiera den?
Är denna dator - som jag tänkt ha som webbserver - helt slut nu, eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-12 14:05

Låter som något rejält har gått sönder.
Du kan ju lämna in den för en undersökning på vad det är som är fel. Brukar kosta en 500:- om den skickas till Stockholm.

Nej det finns en sak att göra, återställ PMU (Power management Unit) Detta händer jämt på min Lombard, och beror på taskigt batteri. Återställer den och sen laddar jag batteriet, funkar klockrent.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-16 23:40
Ursprungligen av ghost9999:

Nej det finns en sak att göra, återställ PMU (Power management Unit) Detta händer jämt på min Lombard, och beror på taskigt batteri. Återställer den och sen laddar jag batteriet, funkar klockrent.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Underbart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Där gick den igång. Fabtastiskt. Jag älskar er allihop, kära mac-vänner!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men just nu särskilt Ghost-vännen.

Men vad händer nu? På macforum sa de att klockbatteriet kunde vara slut, att det är därför detta händer. Borde man ändå byta det? Eller kommer det snällt att funka nu?

Ursprungligen av majo:

Men vad händer nu? På macforum sa de att klockbatteriet kunde vara slut, att det är därför detta händer. Borde man ändå byta det? Eller kommer det snällt att funka nu?

Nej det dör helt efter några år ( eg. 4 ihoplödda små batterier ) - läs följande tråd som jag skapade den 16 mars 2004 efter att ha hittat vad som var fel med Titanium Powerbooken:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=41882&highlight=VL2330

Kort version är att PMU-batterierna behövs för att det stora batteriet ska kunna ta emot ladding, när spänningen blir för låg i dessa så räcker det inte ens med att köra med enbart nätdelens 220 volt. Det går att köra utan de 4 ihoplödda PMU batterierna ( 220 volt ) men då fungerar inte den interna klockan som den ska, dvs. datum stämmer då inte längre. Bilder och beskrivninga hittar du i länken.

Olle

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 00:04

Tack, Olle!
Jag lämnade in den. Den kan vara trevlig att ha i fungerande skick även min nya macbookpro kom idag....:cool:
Underbar, helt enkelt.

Vore kul att höra vad det sedan kostade att få det bytt - skulle gissa på att det inte blir under 2.000 kronor inkl. batteripacket. Har för mig att dom för jobbet tar 840 kronor i timmen och sedan så kan nog batterierna kosta strax över tusenlappen.

1
Bevaka tråden