Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritisera designen på min nya hemsida

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Vet inte om det här är rätt forum, men det borde väl ha med grafisk produktion att göra?)

Jag håller på med en ny hemsida, och nu tänkte jag fråga här om jag är på rätt väg med den. Min nuvarande sida (www.acidphoto.com) känns gammel och jag gillar inte namnet nått vidare egentligen. Sen är den väldigt fulkodad, ful design och jobbig att uppdatera.

Nu har jag köpt domännamnet carlssonfoto.se och lagt upp en skiss på hur sidan kan se ut. Den är skriven i Xhtml och CSS.

Adressen: http://www.carlssonfoto.se

Saker som jag redan nu vet att jag ska ändra på:

- Riktig logga (den som ligger nu är bara text).
- Uppåtknapp i portfolion
- OnMouseOver på kategoribilderna så att dom blir skarpa och kontrastrika när man håller över (t.ex. har inte bestämt helt än)
- Jobb och Retuschering har jag inte ens börjat på.
- Bättre bild på mig på Om mig sidan
- Fixa Om mig texten så den blir mer organiserad.
- Om man förstorar texten blir menyn knepig (hur fixar jag det här?)
- I safari ligger högerdelen en pixel för långt åt höger så att mittenbordern blir 2px och linjen till höger försvinner. I alla andra webläsare som jag testat ser sidan bra ut.

Jag tar gärna negativ kritik så var inte rädda för att såga sidan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 22:43

Jag tycker du ska låta fotona ta mer plats - det är ju trots allt det du vill visa som fotograf.

Så, möjlighet att se lite större foton. Annars gillar jag när det är avskalat när det handlar om foton.

Lycka till!

Använd färger, spacingen måste ordnas till texten sitter klistrad i hörnen nästan, tänk 1024x768 iaf det finns mer utrymme att använda... kolla in www.templatemonster.com där finns mängder av inspiration och http://www.csszengarden.com/ som verkligen visar styrkan med CSS.

Lycka till!

/D

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 00:54

usch.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 01:48

Jag tycker inte att du ska använda så mycket färger när du ändå ska visa foton. Men olika gråa nyanser kanske inte skulle fela. Sen kan du faktist ge fotona mera utrymme som JohanB sa.

Kanske du kunde använda gyllene snittet för at dela upp mellan vänster och höger.

Sen så behöver det ju inte vara så fruktansvärt inramat. Kanske lite mindre av det skull snygga till det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 07:33

Jag gillar den enkla stilen. Här är mina tips:

Användarvänlighet:

  • Öka inte webbsidans minimistorlek (jag kan inte se 1024x768 samtidigt på min iBook). Om det känns för litet så gör hellre storleken flytande.

  • Markera på något sätt i menyn vilken sektion användaren är inne på

  • Låt undermenyn till aktuell sektion vara synlig så länge användaren är på sektionen (och markera vald undersektion)

  • Om undermeny- och huvudmenyalternativen är synliga samtidigt behövs ingen bakåt/upp-navigering och användaren sparar ett klick.

  • Att menyn inte fungerar när texten förstoras fixas med att dess div inte har specad höjd utan tillåts växa om menyn måste radbrytas.

  • När gästboken får mer inlägg - är det bäst att man kan scrolla hela sidan istället för att scrolla bland inläggen i en liten ruta.

Utseende:

  • Mer padding / marginaler för text och bild.

  • Gör så undermenyn till bildsektionen anknyter bättre till övriga designen, t ex genom att lägga den som en rad under huvudmenyn. Om du prompt vill illustrera alternativen med bilder kanske det är bättre att de bilderna dyker upp nånannanstans vid mouseover, eller som i idén nedan.

Idé:

  • Flytta upp huvudmenyn ovanför horisontalstrecket så att du kan...

  • Låta storleksförhållandet mellan vänster och höger ruta bero på sektionens behov. "Om mig" kan då t ex ha delaren längre till vänster än bildsektionen som kan ha mer plats för bilderna och kanske bara två-tre kolumner med tumnaglar i en smalare spalt till höger.

  • Undermenyer (dvs bildkategorier) kan ligga där nuvarande huvudmeny när man tittar på bilderna. När ingen bildkategori är vald kan de finnas i tumnagelsrutan ungefär som i ditt designutkast.

Om man ska vara noga...

Schyssta foton!

1
Bevaka tråden