Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 2.0

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
För mig funkar inte tråd/senast inlägg.
Jag kommer alltid in på senaste inlägget.
Lite konstigt. Är jag ensam om det?
I sådana fall är det något med min browser.

Samma sak här, kommer alltid till sista inlägget.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-19 15:58

Klickar jag på trådens namn kommer jag till senaste inlägget. Men om jag klickar på den lilla blå pilen kommer jag till första post.
Som jag läste det trodde jag att det skulle vara tvärtom.
Kör med Safari.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Klickar jag på trådens namn kommer jag till senaste inlägget. Men om jag klickar på den lilla blå pilen kommer jag till första post.
Som jag läste det trodde jag att det skulle vara tvärtom.
Kör med Safari.

UNDER DAGENS AKTIVA DISK:

Klickar man man på den blå pilen skall man komma till första nya inlägget i tråden, sedan tidigare "session" (efter att t.ex. ha stängt ner browsern eller uppdaterat "nya inlägg visning").
Klickar man på trådens titel skall man komma till senaste inlägget i tråden.

Verkar dock som att "hoppa till nya inlägg" (blå pil) inte funkar i Safari. Har testat i Navigator och IE också, och där funkar det.

UNDER FORUM-INDEXSIDAN, Senaste inlägg:

Klickar man man på trådens titel kommer man till just senaste inlägget i tråden.

UNDER RESP. FORUM:

Klickar man man på trådens titel kommer man till första inlägget i tråden.

Och nu är frågan, är detta det mest optimala?

[ 19. Januari 2003, 16:58: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
När jag klickar på en tråd så kommer jag till det senaste inlägget trots att jag inte läst ett enda inlägg i den tråden tidigare.

Det är ju alldeles utmärkt att det fungerar nu. Äntligen. Ve och fasa för att behöva bläddra sig igenom en lång tråd.

Men visst det kan ha sina nackdelar om man inte följt tråden tidigare. Denna funktion kanske uppmanar till att besöka 99mac konstant.

Jag gillar det inte.. Ok om jag kan välja, men nu kommer jag ALLTID till sista inlägget.

- Jag ska titta på funktionen med den blå pilen, det är möjligt att infopop uppdaterar forum-programvaran om det är en bugg. Eller så hittar jag ett vettigt svar.

- Angående "re:" framför inläggen så gäller: "it´s not a bug - it´s a feature!"

Allvarligt talat: om det här är dom enda problem som finns just nu så verkar uppdateringen ha fungerat bra. Jag satt i fem timmar igår kväll och installerade om programvaran och alla tillägg. Det verkar som om vår optimering av databaserna har gjort att forumet går betydligt snabbare dessutom.

Nu vill jag ha feedback på vårt nya medlemsregister - visst är det coolt? Eller är det något man använder en enda gång och aldrig igen?

[ 19. Januari 2003, 19:07: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-19 19:10

Skön uppdatering.
Men länkarna i "Dagens Aktiva Diskussioner", kan man inte få dom, som tidigare, i bold variant? Ser bättre ut tycker jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
-

Nu vill jag ha feedback på vårt nya medlemsregister - visst är det coolt? Eller är det något man använder en enda gång och aldrig igen?

Martin, det är stört coolt. Kul att kunna surfa runt och kolla vilka vi är och var vi bor och vad vi postat. Senaste medlemmar har ju iofs funnits i en mindre variant men nu kan vi se de fem(?) senaste. Också vilka som postat mest. Även om jag själv aldrig kommer att hamna där.

Member of the moment - kul men vad är det? Hur väljs den ut?

Synd det där med bara 60 visningar, jag blev otroligt sugen på att ta reda på om det var fler Mac-användare i Göteborg än i Stockholm. Är det månne så att goa gubbar kör Mac ?
Själv är jag ensam medlem ifrån Torshälla, kallt och ensamt......

Jag testar att öka den till 150 då. Vänta 30 sekunder...

Klart.

Verkar vara 50/50 GBG / STHLM fast det är väl en del förortskungar som saknas vid en stockholmsökning.
Funderar på att sätta mig på torget i Torshälla med min iMac och ett bensindrivet elaggregat, det kanske skulle öka antalet användare i min byhåla !

Jag tror på Umeådominans innan 2004. :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
De flesta använder väl Re: i sina mail? Ganska så standard, är det inte?

Är det? Lika många jag mejlar med får jag svar med "Sv:" i ämnsraden. Varför rätta oss efter en sådan standard. åga vara lite egna och använd mer svenska.

Jag tycker bara att det skulle bli lite trevligare inget annat.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Lika många jag mejlar med får jag svar med "Sv:" i ämnsraden. Varför rätta oss efter en sådan standard.

För att slippa störiga ämnesrader i stil med denna:
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Ang. hemsidan!

Eller man kan kanske få bot på detta på annat sätt? (utan att manuellt redigera det)

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-20 09:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- Angående "re:" framför inläggen så gäller: "it´s not a bug - it´s a feature!"

Väldigt trevligt med nya features på 99mac. Det är kul med uppdateringar och förbättringar. Men det där var nog den sämsta "feature" jag sett på länge! Är det bara jag som tycker att den ska bort? Det kommer ju stå "Re:" framför alla diskussioner, eftersom inget lämnas orört i mer än 5 minuter på 99mac. Jag ser absolut ingen vits med det. Jag blir bara irriterad. Är jag den enda som känner så, eller är det läge för en omröstning?

edit: skrivfel

[ 20. Januari 2003, 10:49: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Under dagens diskussioner listas inläggen ungefär så här:

Re: Safariproblem

av Mikael Svensson (4) 20. Januari 2003 09:23

Jag tycker att länken skall utföras i fetstil (som den gör på andra ställen och som den gjorde i förra versionen). Jag tycker också att uppgiften om antalet inlägg i en tråd skall föras till själva tråden och inte till den som gjort senaste inlägget. Precis som de flesta vill jag också att Re:-markeringen tas bort.

Något så här skulle jag vilja ha det alltså:

Safariproblem (4)

av Mikael Svensson 20. Januari 2003 09:23

//Mikael

Hugin: jag tittar på det där till en mindre uppdatering senare i veckan. Inget att hetsa upp dig för.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-20 10:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hugin: jag tittar på det där till en mindre uppdatering senare i veckan. Inget att hetsa upp dig för.

Tack.

  • Medlem
  • 2003-01-20 12:32

jag tycker synd om mig som bara har 10.1.5 och därmed stängs ute från alltmer jaguargodis. Även den här lilla finessen alltså.
B

Baron: visst kan du använda 99mac fast du har MacOS X 10.1.5?

  • Medlem
  • 2003-01-20 13:26

nej, de enda funktionerna - om vi pratar om den här lilla tingesten som ligger i listen och visar senaste inläggen mm - jag får fram är "uppdatera", "avsluta" och om "99.mac..." och det är bara de två sistnämnda som fungerar. Jag vet inte om jag har missat något in installationen, men jag tror inte det

Eller vad har jag att förvänta mig efter vilken sorts installation? hjälp mig gärna - det verkar vara en finfin pryl!

B

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- Listan över "dagens diskussioner" är nu flytande över 24 timmar, den nollställs inte vid midnatt.

Bara denna förändring är värd en applåd i sig, det har varit irriterande förut när det nollställdes varje midnatt.

En liten detalj bara: borde det inte heta något annat nu? Typ "Aktiva diskussioner" eller "Senaste diskussionerna" eller nåt sånt? En väldigt liten detalj i sammanhanget...

Min "dagens aktiva" sida uppdateras inte med senaste inlägg överst, är detta avsiktligt?

... och min har en fem minuters fördröjning jmfrt med 99mac.app...

/Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 08:20

99mac.com använder väl fortfarande Microsoft-IIS/5.0 på Windows 2000? Lite pinsamt kanske?

Kolla här!

[ 21. Januari 2003, 08:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

... varför står det "November" vid statistiken på startsidan (http://99mac.com)..?

/Bosse

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dr. Feelgood:
... varför står det "November" vid statistiken på startsidan (http://99mac.com)..?

/Bosse

Förstasidan kommer att förändras och ersättas med en PHP/MySQL baserad version. Statistiken kommer att fungera på ett annat sätt då.

Rutan är borta nu.

[ 21. Januari 2003, 09:44: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
99mac.com använder väl fortfarande Microsoft-IIS/5.0 på Windows 2000? Lite pinsamt kanske?

Kolla här!

Det har aldrig varit en hemlighet att vi kör 99mac på Win2k Server. Vi har problem med att flytta tjänsten till våra 2st G4 Servrar som stått i webhotellet sedan i November.

Men det är en annan diskussion och den som vill diskutera det får starta en diskussion under "feedback".

  • Medlem
  • 2003-01-21 11:04

Hur kommer det sig att inlägg inte dyker upp direkt i de senase diskussionerna?

Vad har "Re:" för funktion. Resultatet är att man antingen är tvungen att läsa ut ordet "re" ett par hundra gånger, eller försöka ignorera det. Dumt.

När man läser en tråd, så kommer man alltid till det senaste inlägget, oavsett om man har läst de tidigare eller inte. Kan vara lite jobbigt.

Vad är det som har förändrats? Är det en ny version av UBB?

Jag börjar faktiskt sakna gamla "Dagens aktiva" lite nu. Pilen är OK, men det var överskådligare när man "bara" såg det senaste inlägget i varje diskussion. Att bläddra igen flera sidor för att se vad som hänt i vissa trådar är mindre kul...
Och så röstar jag också för fetstil på länken (inte namnet) och ett snart avskaffande av Re:-kladdet.

Bevaka tråden