Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trafikavgifter för webhotell & operatörer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Internettrafik kostar pengar - det är få privatpersoner som tänker på det när Bredbandsbolaget levererar en 10Mbit eller 100Mbit förbindelse direkt till lägenheten.

För oss som hyr plats i en serverhall är det däremot något att fundera över. Stora sajter drar mycket trafik och då blir det lätt dyrt. Den som tror att "fri trafik" på webhotell verkligen existerar har blivit lurad. En vän till mig blev avstängd från sitt hotell (Surftown) efter att hans sajt började dra för mycket trots avtal om "fri trafik".

Det vore intressant at höra om det finns fler som köper trafik och/eller driver stora sajter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-15 15:35

Mitt intryck är att oavsett var man köper sin bandbredd klämmer de alltid in nån lite klausul om att de kan stänga av en om man "drar för mycket". Där jag har min server på co-location idag lyder avtalet precis så att jag får dra så mycket jag vill, bara jag inte drar för mycket förstås

Nu har jag inte kommit upp i några stora volymer trafik än så att det har blivit något problem, servern kanske genererar i snitt 5-6GB/månaden så de har inte klagat men jag ser inte fram emot dagen när de börjar gnälla.

Vi har hela tiden ökat långsamt i trafikmängd och under April passerade vi 300GB på en månad för första gången. Så här ser vår utgående trafik ut:

-outgoing . . . . . . . . . . . . . . . 70% (213668 MB)
:: | | |-tcp . . . . . . . . . . . . . . . . 70% (213450 MB)
:: | | | |-http . . . . . . . . . . . . . . 49% (148802 MB)
:: | | | |-http-alt . . . . . . . . . . . . 7% (22937 MB)
:: | | | |-imap . . . . . . . . . . . . . . 5% (15162 MB)
:: | | | |-afpovertcp . . . . . . . . . . . 2% (6888 MB)
:: | | | |-smtp . . . . . . . . . . . . . . 1% (3089 MB)
:: | | | |-pop3 . . . . . . . . . . . . . . 0% (2776 MB)
:: | | | `-imaps . . . . . . . . . . . . . . 0% (1408 MB)
:: | | `-udp . . . . . . . . . . . . . . . . 0% (217 MB)
:: | | |-domain . . . . . . . . . . . . . 0% (214 MB)
:: | | |-net-assistant . . . . . . . . . . 0% (3119 kB)
:: | | `-ntp . . . . . . . . . . . . . . . 0% (26 kB)

Frågan jag ställer mig är hur mycket själva sajten väger in på, kanske går att minska trafiken lite den vägen?

Har du koll på hur mycket som kommer från databaserna i form av ren data?

Ursprungligen av Björnström:

Den som tror att "fri trafik" på webhotell verkligen existerar har blivit lurad. En vän till mig blev avstängd från sitt hotell (Surftown) efter att hans sajt började dra för mycket trots avtal om "fri trafik".

Du vet att du kritiserar din egen annonsör nu va?

Hur mycket trafik går åt till iDisk-tjänsten som ingår i Mac.se? Det var ju lite funderingar kring om det skulle gå åt massor med dyr trafik eller om det bara skulle röra sig om mindre mängder. Det vore intressant att höra hur det gått.

Av diagrammet så är det lite drygt 7Gb som mac.se's iDisk drar, vidare verkar mail-tjänsterna dra ~20Gb totalt.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Av diagrammet så är det lite drygt 7Gb som mac.se's iDisk drar, vidare verkar mail-tjänsterna dra ~20Gb totalt.

Jo, men det är ju utgående. Det går ju data in också.

1
Bevaka tråden