Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är väl macigare än att göra en logga i Pages?

Här är ett förslag på logga till allas vårat 99mac.

Senast redigerat 2006-05-15 22:33

Perfekt!

Stilren, Mac'ig. Way to go!

Irrelogical: Riktigt kul idé!

För att argumentera emot mitt egna förslag lite:

Originalförslaget har en speciell stil. Mitt förslag kör på ungefär samma stil som tre miljarders med andra macsidor redan gjort. Ur marknadsföringssynpunkt så funkar originalet bättre. Dessutom så funkar det mycket bättre på t ex tshirtar osv, för att inte tala om att det är mycket högre kontrast i det.

Men tack för den positiva responsen!

Är detta ironi?

Ursprungligen av sjovall:

Är detta ironi?

Nej, det är ett seriöst förslag på logga till 99mac.

OK. Sorry.

Problemet med just denna logotyp är att den är en "bild" istället för en form. Jag skulle helst se en tvådimensionell form som går att trycka med en eller två färger på visitkort och som går att exempelvis sy på en skjorta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-16 09:05

Jag tycker att iden med 99% var snyggt men texten passar inte lika bra. hade man kunnat få in 99mac på själva "tårtan" så hade jag nog gillat det mer.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-16 09:30

Skippa "tårtan" säger jag

Coolt med Pages ioförsig

  • Medlem
  • 2006-05-16 17:39
Ursprungligen av Ree_Tab:

Skippa "tårtan" säger jag

Coolt med Pages ioförsig

Dito. Skippa cirkeln.

Riktigt, riktigt snyggt!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-16 17:38

Ree_Tab:s förslag är nog det snyggaste förslag jag någonsin sett på 99mac, Glatt överraskad är jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 18:05

Det är ju cirkeln som gör loggan så fin.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-16 20:57

Skissade lite...

Ursprungligen av Fido:

Skissade lite...

Det här gillar jag. Men det känns lite som om 99 och mac.se glider isär lite och inte riktigt hör ihop. Man får känslan av att 99 bara är en fin bild bredvid det "egentliga" namnet mac.se.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 09:11
Ursprungligen av Fido:

Skissade lite...

Den gröna får mej bara att tänka på MacOS 8.5 som hade gröna skivor.

Verkligen fina förslag
Alla tycker jag passar in fint här, grönt behövs ju med lite här och där för att påminna om växtriket.

Måste säga att den gröna varianten var grymt mysig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 01:40

vadsägs om retabs version med grönt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 09:23

Herregud.. den här tråden är ett bra exempel på varför jag inte brukar fråga icke-proffs om feedback på design..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-17 22:50
Ursprungligen av Jogin:

Herregud.. den här tråden är ett bra exempel på varför jag inte brukar fråga icke-proffs om feedback på design..

Vänta nu. Vem är det du kritiserar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 23:47
Ursprungligen av Fido:

Vänta nu. Vem är det du kritiserar?

Allihop.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 08:10
Ursprungligen av Jogin:

Allihop.

Coolt.

Ursprungligen av Jogin:

Herregud.. den här tråden är ett bra exempel på varför jag inte brukar fråga icke-proffs om feedback på design..

Ursprungligen av Jogin:

Allihop.

Du är väldigt konstruktiv i din kritik. Mår man bättre av att vara dryg/elitistisk mot de som gör en logotyp för att de tycker att det är kul men inte har det som yrke?

Jag kanske borde införa samma stil på 99musik där folk lägger upp demo-låtar i varierande kvalité. Det finns inget mera effektivt sätt att döda folks skaparlust än att bara vara negativ utan att tillföra eller bidra med något konstruktivt.

(Vill bara klargöra att jag inte skriver detta i egenskap av moderator på 99mac, anledningen till att jag har "statusen" seniormoderator här är för att jag ibland deltar i diskussioner som rör administrering av alla 99-sidor. Detta inlägg är skrivet av mig som privatperson och är nödvändigtvis inte 99mac's officiella åsikt)

Senast redigerat 2006-05-18 11:44
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-18 11:47
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Du är väldigt konstruktiv i din kritik. Mår man bättre av att vara dryg/elitistisk mot de som gör en logotyp för att de tycker att det är kul men inte har det som yrke?

Jag kanske borde införa samma stil på 99musik där folk lägger upp demo-låtar i varierande kvalité. Det finns inget mera effektivt sätt att döda folks skaparlust än att bara vara negativ utan att tillföra eller bidra med något konstruktivt.

Men du, öppna ögonen va? Jag har redan bidragit med konstruktiv kritik till de logoförslag som har uppvisats.

Kommentaren du citerade var inte kritik mot någon logotyp, utan mot vissa som gett feedback i denna diskussion. Läs Danne Vs inlägg för vidare förklaring.

Tja, vad ska vi amatörer göra för att bli proffs? Jo, vi måste lära oss!

Learning by doing vetja!

Bäst att vi avskaffar alla amatörer på jorden.

Ursprungligen av Kristofer:

Bäst att vi avskaffar alla amatörer på jorden.

Precis! Ställ upp dom på led och knäpp dom en efter en bara!

Men vänta lite här nu va... :rolleyes:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 10:16

Visserligen är väl kanske inte en logga till just 99mac så himla viktig att "amatörer" inte ska få komma med förslag och synpunkter. Tvärtom. Det är t.o.m. lite kul.

Men i princip måste jag stödja Jogin fast han som vanligt uttrycker sig en aning tillspetsat.

En logotyp är i första hand ett "igenkänningstecken" som ska göra att folk känner igen avsändaren av allehanda kommunikationselement lätt och snabbt. Därför är det första kriteriet att en logga ska vara så originell som möjligt med hänsyn till en del andra kriterier (följer nedan). Om den är "snygg" eller inte har inget alls med saken att göra. Tvärtom kan det t.o.m vara bra om den är direkt ful.

Den ska spegla organisationens "karaktär" genom motivet, sin form och sina färger. Dessa tre faktorer ger nämligen betraktaren ett sublimt undermedvetet budskap, och för att det ska bli rätt måste man ha koll på bl.a. färglära, men ännu hellre ska man veta en del om kognitiv psykologi. Märk väl att människor använder sina ögon för att blixtsnabbt "värdera" sin omgivning. Vill man framstå som ett traditionellt (tråkigt?) företag, så ska loggan spegla detta. Vill man visa att man går utanför ramarna, så ska det synas det också. Detta är inget man lär sig genom "doing", utan genom "plugging".

Praktisk användbarhet: Som Martin påpekade i en annan tråd (?) så ska man tänka på kostnaderna när/om man ska använda loggan i olika sammanhang. Nuförtiden är det otroligt mycket lättare och billigare, men för bara ett halvt dussin år sedan så kostade en screentryckt t-shirt eller dekal en förmögenhet om den inte var gjord i ett fåtal färger och som "streck", dvs att den inte behövde rastreras. Nuförtiden kan man trycka i princip vad som helst ganska billigt, men det KAN bli skillnader i alla fall...

Sen skrev jag en del i Martins tråd i Loungen om att man inte ska presentera en logga rakt av utan att istället visa hur den komemr att se ut i sin rätta miljö. Först då kan man (t.o.m. proffsen) bedöma den bättre.

Poängen är i alla fall denna:

Det är oerhört mycket mer bakom "design" än vad "amatörer" tror.

Danne

Bevaka tråden