Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänkte priset på min MacBook innan leverans

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beställde en MBP 17" för lite mer än en vecka sedan. Har fortfarande inte fått den och nu har Apple varit roliga nog att sänka priset på den - i princip innan datorn kommit ut på marknaden..

har man nån rätt att få mellanskillnaden tillbaka?
det enda jag betalar mer än 1000 kronor extra för är ju att få den en vecka tidigare..

nån som varit med om samma sak? antar att det hänt förut..

Om de inte direkt vill ge dig mellanskillnaden tillbaka kan du utnyttja distansavtalslagen och returnera datorn.

Det enklaste är väl att ringa AppleStore och fråga vad som gäller.

Och om de inte ändrar priset på din beställning, så är det väl bara att avbeställa, och sedan göra en ny beställning.

tack för hjälpen..

förresten.. vad är det egentligen vi betalar så mycket exra för när det gäller till exempel min MBP 17" kontra de nya MB? Tittar man på prestandan så är ju inte skillnaden speciellt stor.. Uppgraderar man dem lite så är det ju nästan samma, bara skrämstorlek, grafikkort och utgångar som skiljer på allvar..

eller är det så stor skillnad mellan 2.0 och 2.16 MHz?

  • Medlem
  • 2006-05-16 17:38
Ursprungligen av ddworsky:

tack för hjälpen..

förresten.. vad är det egentligen vi betalar så mycket exra för när det gäller till exempel min MBP 17" kontra de nya MB? Tittar man på prestandan så är ju inte skillnaden speciellt stor.. Uppgraderar man dem lite så är det ju nästan samma, bara skrämstorlek, grafikkort och utgångar som skiljer på allvar..

eller är det så stor skillnad mellan 2.0 och 2.16 MHz?

Jämför pappersbilen Trabant (billig) med Volvo i aluminium (dyr).

Skärmen är mycket större, du får en expansionsport etc. Det finns en del skillnader, som vissa är beredda att betala för. Om du inte är det, bör du kanske avbeställa och skaffa en MB istället!

Ursprungligen av ddworsky:

tack för hjälpen..

förresten.. vad är det egentligen vi betalar så mycket exra för när det gäller till exempel min MBP 17" kontra de nya MB? Tittar man på prestandan så är ju inte skillnaden speciellt stor.. Uppgraderar man dem lite så är det ju nästan samma, bara skrämstorlek, grafikkort och utgångar som skiljer på allvar..

eller är det så stor skillnad mellan 2.0 och 2.16 MHz?

Det är inte lika stor skillnad som det var mellan iBook och PowerBook, men prestandan mellan MacBook och MacBook Pro är det stor skillnad på.

jorå, jag är beredd at betala..

behöver 17" till videoredigering, bara intressant att förstå hur prisskillnaden motiveras

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-16 18:15

Skillnaden är väl bara grafikmässig?

Tangentbordsbelysning på MacBooken... finns det verkligen? Det är ju en skillnad. Plus skärmalternativen man har till sitt förfogande (numera) när man köper en MacBook Pro.

Plus storleken och material på datorns case

Plus att man får en DVI->VGA-adapter när man köper MacBook Pro, man får ingen motsvarighet när man väljer MacBook:en - det får man köpa till extra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-16 23:26
Ursprungligen av ddworsky:

Beställde en MBP 17" för lite mer än en vecka sedan. Har fortfarande inte fått den och nu har Apple varit roliga nog att sänka priset på den - i princip innan datorn kommit ut på marknaden..

har man nån rätt att få mellanskillnaden tillbaka?
det enda jag betalar mer än 1000 kronor extra för är ju att få den en vecka tidigare..

nån som varit med om samma sak? antar att det hänt förut..

Pratade med Apple store idag. En vansinnigt trevlig tjej där. Och visst; jag - som också beställt en MBP men inte fått den - kommer att få tillbaka prisskillnaden. Eller får jag skicka tillbaka datorn och får köpa den nya uppgraderade. I mitt fall handlar det om en skillnad i processorhastighet på 0,17 Ghz, så då tar jag hellre mellanskillnaden i pengar än väntar ännu längre...

Ursprungligen av majo:

Pratade med Apple store idag. En vansinnigt trevlig tjej där. Och visst; jag - som också beställt en MBP men inte fått den - kommer att få tillbaka prisskillnaden. Eller får jag skicka tillbaka datorn och får köpa den nya uppgraderade. I mitt fall handlar det om en skillnad i processorhastighet på 0,17 Ghz, så då tar jag hellre mellanskillnaden i pengar än väntar ännu längre...

Även om det inte rör sig om många hertz så kan det nog göra en stor skillnad om du i framtiden säljer datorn begagnad.

Tänk på att det är två kärnor, så det är egentligen 0.17GHz*2=Nåt mattegeni får svara på det
Jo, en liten sklldnad gör ibland mycket för begagnadpriset.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-17 21:53

340 000 000 beräkningar per sekund är det väll?

Ursprungligen av sommer:

340 000 000 beräkningar per sekund är det väll?

Nej, men så många gånger hinner processorn uppdatera sig per sekund.
Oftast klarar en vanlig processor mer än 4 beräkningar per cykel skulle jag tro om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-17 22:43

jo det e sant, det skulle inte förvåna mig om den kan göra ännu mer med sina pipelines

1
Bevaka tråden