Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac var tyvärr nere under själva lanseringen, men nu är sajten uppe och här är tråden där vi kan diskutera nya MacBook 13".

Apple lanserade alltså ersättaren till både iBook och PowerBook 12" idag: MacBook 13"

Uppdatering:

Fakta (inspirerat av MacRumors sammanställning):

1.83 Ghz Core Duo White, 10.795 kr inkl moms
-Skickas vanligen: 3 - 5 dagar
-60 GB 5400-rpm Serial ATA hårddisk
-Combo Drive

2.0 Ghz Core Duo White, 12.795 kr inkl moms
-Skickas vanligen: 3 - 5 dagar
-60 GB 5400-rpm Serial ATA hårddisk
-SuperDrive

2.0 Ghz Core Duo Black, 14.795 kr inkl moms
-Skickas vanligen: 3 - 5 dagar
-80 GB 5400-rpm Serial ATA hårddisk
-SuperDrive

Alla modeller:
-13" widescreen-skärm, 1280 x 800, blank
-Front Row och Apple Remote
-Inbyggd iSight-kamera
-MagSafe-kontakt
-Integrerad Intel GMA 950 graphics med 64 MB delat grafikminne
-mini-DVI med stöd för utökad skärmyta (dvs *inte* bara spegling)
-512MB 667 Mhz DDR2 SDRAM (PC2-5300)
-1 Firewire 400-port, 2 USB 2.0-portar
-Gigabit Ethernet
-Airport Extreme + Bluetooth 2.0 (EDR) Standard

Uppdatering 2:

Värt att notera:
- Skärmen är blank ("glossy") som på många PC-laptops (det är förövrigt ett nytt tillval för MacBook Pro också).
- Det går inte att få MacBook med 1 GB minne i en plats och den andra tom.
- Både iBook G4 och PowerBook 12" har försvunnit från Apple Store vilket gör att endast PowerMac är den kvarvarande PowerPC-macen (förutom servrar).
- MacBook är mer än bara en bara en ny iBook eftersom den också ersätter PowerBook 12". Det märks på proffsdetaljer som skärmdubblering och DVI. Därmed kan man anta att Apple inte kommer att lansera någon MacBook Pro 13".

Senast redigerat 2006-05-16 17:11

Alltså är det någon som har fått något grepp om vad den svarta MacBooken är av för matrial?

Ursprungligen av Falconix:

Alltså är det någon som har fått något grepp om vad den svarta MacBooken är av för matrial?

Plast.

"...a durable polycarbonate shell..."
Citatet hämtat från den här sidan: http://www.apple.com/macbook/design.html

Plast tror jag. Har inte sett något som tyder på något annat.

Själv har jag beställt en 1.83 och en vit 2.0. Hoppas på snabb leverans nu bara.

Ursprungligen av capojava:

Plast tror jag. Har inte sett något som tyder på något annat.

Själv har jag beställt en 1.83 och en vit 2.0. Hoppas på snabb leverans nu bara.

Och jag har beställt en vit 2.0/1GB/80GB. Hurra!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-05-16 17:37
Ursprungligen av thurfjell:

Och jag har beställt en vit 2.0/1GB/80GB. Hurra!

Har inte kört bärbart sedan PB 190!
Men det blir en så snart de levereras med installerat 10.5.

Ursprungligen av Le:

Har inte kört bärbart sedan PB 190!
Men det blir en så snart de levereras med installerat 10.5.

Om jag känner mig tvungen att uppgradera till 10.5, så kan jag köpa med studentrabatt (halva priset), så för mig var det ingen tvekan. Jag har väntat på den här datorn lääänge.

Ursprungligen av Le:

Har inte kört bärbart sedan PB 190!

Oj, 190 av allting. Sade du "aldig mer bärbart" efter den? Jag menar, med tanke på att det kanske är den sämsta bärbara knädator Apple gjort, bättre än 5300'orna enbart genom att den var billigare. Sprack din som många andra?

Nyare plast-knä-Macar är väldigt mycket bättre, så man behöver knappast vara rädd för sprickande plast numera, och inte mycket annat heller.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 16:56

Adrian klickade lite snabbare.

Materialet borde ju vara plast tycker man..

:. buan

Ursprungligen av buan:

Adrian klickade lite snabbare.

Jag ville snabbt ut med en tråd där vi samlade allt

Inget riktigt grafikkort till nya iBooken (MacBooken). tråkigt mycket tråkigt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 17:05

A replacement for Stinky..

Ursprungligen av Johannes123:

Inget riktigt grafikkort till nya iBooken (MacBooken). tråkigt mycket tråkigt.

Intel GMA 950 är precis vad jag väntade mig. Samma som Mac mini Intel. HDTV är viktigast för mig - efter låg ljudnivå. Tror MacBook kommer att passa mig bra i alla fall - definitivt ett bättre pris än förra iBooken jag köpte (dual USB).
Trevlig observation: 6-pinnars FireWire ser det ut som (= inbyggd strömförsörjning).

Hoppas bara att denna nya inte stinker lika vidrigt som dual USB! Limmet till tangentbordet har angetts som boven - och ska ha blivit utbytt. Har skrivit e-brev till Apple och frågat - men aldrig fått något svar..
Kanske inget problem för de flesta - men jag har inte kunnat använda min över huvud taget de senaste åren. - Får ont i huvudet direkt.

:. buan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 17:02

Är det bara 60 GB respektive 80 GB och färgen som skiljer MacBook vit från svart? Allt annat tycks vara detsamma. Har någon läst något om batteritiden förresten?

Ursprungligen av Rajje:

Är det bara 60 GB respektive 80 GB och färgen som skiljer MacBook vit från svart? Allt annat tycks vara detsamma.

Verkar så.

Ursprungligen av Rajje:

Har någon läst något om batteritiden förresten?

6 timmar läste jag. (Ska tas med en smula energispararsalt förstås.)

Ursprungligen av Adrian B:

6 timmar läste jag. (Ska tas med en smula energispararsalt förstås.)

Var hittade du de uppgifterna?

I övrigt ska sägas att det var ett trevligt släpp. Integrerad grafik var lite tråkigt, men helt väntat. Spel har inte hög prioritet för mg, men det är inte heller helt borta ur bilden. Till allt annat än spel så lär grafiken räcka till väldig bra.

Sedan undrar jag ju som alla andra varför svart ska vara så dyrt. Är det bara ett sätt att pressa ut lite extra marginaler, eller har den någon dyr behandling för att undvika repor?

Edit: Går det att själv montera i mer minne?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Var hittade du de uppgifterna?

Hos Engadget:

Apple claims a six-hour battery life for the new models, though we imagine that's reduced substantially if you spend that time watching DVDs.

Ursprungligen av Adrian B:

Hos Engadget:

Apple claims a six-hour battery life for the new models, though we imagine that's reduced substantially if you spend that time watching DVDs.

MacBook offers up to 6 hours of battery life. (2.5 hours of DVD playback, 3.5 hours with wireless turned on.) Here’s how to squeeze out every last second of battery power when you need it.

Turn off AirPort and Bluetooth if you’re not using them
Disconnect peripherals not in use
Quit applications not in use
Eject CDs and DVDs not in use
Choose Energy Saver in System Preferences, click the Show Details button, and:
Select “Better Battery Life”
Set MacBook to sleep after five minutes (or less) of inactivity
Put the display to sleep after five minutes (or less) of inactivity
Check the box next to “Put the hard disk to sleep when possible”

www.apple.com/macbook/wireless.html

Batteri tiden

Ursprungligen av Rajje:

Är det bara 60 GB respektive 80 GB och färgen som skiljer MacBook vit från svart? Allt annat tycks vara detsamma. Har någon läst något om batteritiden förresten?

batteri tiden skulle vara något bättre än powerbooken,

  • Medlem
  • 2006-05-22 10:22

Är det någon som sett en MacBook inne i affär i Stockholm än? Vill klämma och känna.

/Quh

Ursprungligen av Quh:

Är det någon som sett en MacBook inne i affär i Stockholm än? Vill klämma och känna.

/Quh

Jag med!

Men hörni, hur många bärbara datorer i samma klass som macbook 13" kan man ha i knät en längre tid? eller föresten hur många bärbara datorer över huvudtaget går att ha i knät? min gamla skoldator kunde jag ha en stund i knät innan det började kännas lite obehagligt (kanske hade den i knät i 5 min).

Eller "bränner" man sig så fort man placerar den i knät?

Är det inte rätt självklart att det blir varmt (?) Värmen måste ju ut, (kan ytterst lite om sånthär så jag försöker inte låta som en expert) men används inte chassit på bärbara datorer för att leda ut värmen (en del av värmen iaf). äsch! I alla fall så skrämmer värmen inte mig! Den är gjord för att sitta/ligga på ett hård underlag.

Ursprungligen av Peacegrove:

Eller "bränner" man sig så fort man placerar den i knät?

Jag skulle rekommendera en Laptop Cooler, jag är väldigt nöjd med min i alla fall.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-22 14:10
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle rekommendera en Laptop Cooler, jag är väldigt nöjd med min i alla fall.

Någon som vet om man kan köpa den eller någon liknande bra inom Stockholm? 400:- ville misco ha med frakt..

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-22 14:16
Ursprungligen av j0ppe:

Någon som vet om man kan köpa den eller någon liknande bra inom Stockholm? 400:- ville misco ha med frakt..

"Butikslager: Finns i Lidköpingsbutiken och Brommabutiken." Står det... (http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=84922)

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-22 15:10
Ursprungligen av JonasV:

"Butikslager: Finns i Lidköpingsbutiken och Brommabutiken." Står det... (http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=84922)

Ja och både Lidköping och Bromma känns lite avlägset Hade hoppats på något ställe inne i stan.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-05-22 19:48
Ursprungligen av Quh:

Är det någon som sett en MacBook inne i affär i Stockholm än? Vill klämma och känna.

/Quh

Macoteket får in sina MacBooks den 10/6.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 13:57
Ursprungligen av Roxtroem:

Macoteket får in sina MacBooks den 10/6.

Det finns MacBook på Macoteket i Stockholm för den som vill glo.

  • Medlem
  • 2006-05-16 17:03

Hade samma fråga som Rajje,

prisskillnaden känns konstig. Speciellt som det kostar 490 kr att nolla ut skillnaden.

Någon som vet om det skiljer något mer?

/hpe

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-05-16 17:08

1.83 och 2.0

Är det värt mellanskillnaden i pris?

Kan tillägga att Superdrive är ingenting jag bryr mig om.

Jag har uppdaterat mitt första inlägg i tråden, men det är värt att poängtera att detta alltså är uppföljaren till både iBook och PowerBook 12". Det kommer alltså inte att komma någon MacBook Pro 13" eftersom det inte behövs nu när MacBook har DVI och skärmdubblering. PowerBook G4 är också mycket riktigt bortplockat från Apple Store numera.

Ursprungligen av zamson:

1.83 och 2.0

Är det värt mellanskillnaden i pris?

Kan tillägga att Superdrive är ingenting jag bryr mig om.

Tror inte hastighetsskillnaden spelar någon roll. (Men när du börjar ta backup så kommer du att önska att du hade superdrive (om du inte har en extern DVD-brännare förstås).)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 17:18

Blinka, blinka lilla..

Ursprungligen av zamson:

1.83 och 2.0

Är det värt mellanskillnaden i pris?

Kan tillägga att Superdrive är ingenting jag bryr mig om.

Det hänger väl mest på om man vill ligga på topp eller inte.
För vanligt joxande betyder det ju inte så mycket - men för mig så skadar det inte alls med lite extra kraft. Grafiken hjälper dock till med HDTV. Mitt fokus ligger på ljudnivån - och där är det väl frågan om man märker någon skillnad alls..
Mac mini G4 är alldeles för högljudd för mig - idle är rätt ok, men man behöver ju bara knata in på en sajt med lite reklamtjofräs för att fläktuschlingen ska skena upp i max p.g.a. 100% CPU load, vilket inte sker med en PC och Windows XP.

Det jag inte gillar med nya MacBook är att skärmen är glossy. Tycker en av de främsta fördelarna med LCD är att man slipper det mesta av eländigt blänk (skiljer mellan olika modeller). Har dock inte kört någon glossy IRL, dock - så det lär ju visa sig vad man tycker..

:. buan

Bevaka tråden