Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac hänger sig ?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 18:20

Har haft min Intel iMac nu i 2-3 månader och har fungerat klockrent. För någon dag sedan när jag skulle öppna en .rar fil i unrarX så hängde sig datorn så jag inte kunde göra någoting. Trodde detta bara var någon program fel och provade ett annat upp packnings program som fungerade. Nu idag skulle jag bränna ut lite saker i Toast, när jag lägger in filen så hänger sig datorn helt här också .

Någon som har en aning vad som kan vara fel ?
Dessa program har funkat felfritt sedan inköp av datorn tills nu.
Hoppas någon har en lösning på detta jobbiga problem

Senast redigerat 2006-05-15 19:17
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-15 18:42

Åh!

Exakt samma problem som jag har! Har haft min Intel iMac 20" i 2-3 månader nu och igår hängde sig hela datorn när jag försökte rara upp en film. Blev fruktansvärt frustrerad självklart...

Tyvärr har jag ingen lösning då jag har samma problem, men tack för att du också har problem Hehe, så jag hoppas någon kan lösa detta. Har lite andra problem med min dator också, lite synd faktiskt..

Jag använde UnRarX jag med när jag försökte rara upp en DVD-film kanske jag ska tillägga.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:45

Uppdatering!

Ursprungligen av dayweed:

Åh!

Exakt samma problem som jag har! Har haft min Intel iMac 20" i 2-3 månader nu och igår hängde sig hela datorn när jag försökte rara upp en film. Blev fruktansvärt frustrerad självklart...

Tyvärr har jag ingen lösning då jag har samma problem, men tack för att du också har problem Hehe, så jag hoppas någon kan lösa detta. Har lite andra problem med min dator också, lite synd faktiskt..

Jag använde UnRarX jag med när jag försökte rara upp en DVD-film kanske jag ska tillägga.

Det måste vara den senaste uppdateringen. Exakt samma hände mig! (med UnRarX)
Trodde så klart att det var rar-filen som var korrupt och slängde den.
Samma sak hände nästa försök med rar. Drog hem ett annat program som funkar.
Känns dock tråkigt, har kört min 20" iMac sen januari utan häng.
Fick hålla in startknappen tills den stängs av. Sen starta.

Starta om i Safe mode. En omstart, tvingad om det behövs, håll ned shift-tangenten efter startljudet, släpp shift-tangenten när du ser äpplet och radarbilden. Efter denna uppstart gör du en ordinär omstart utan några tangenttryckningar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-15 19:09

Om jag har förstått det rätt:

Starta om i Safe mode genom att hålla in shift när man hör startljudet. Sedan starta om igen normalt?

Vad är det man ska göra i Safe mode?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-15 19:19

Startade om datorn i Safe mode nu och försökte rara upp en annan film. Samma problem.
... ingenting jag skulle göra för i Safe mode..?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 19:37

Nej jag blir heller inte av med problemet av att prova det med Safe mode.

Dayweed: har du provat att bränna i Toast ? eller du kanske inte använder det programet.

Min 20 tums intel hängde sig ett par gånger då jag försökte öppna en divx med tillhörande subtitle i mplayer

whats goin on

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-15 22:27

Inte jag heller, tror jag. Det underliga är, nu har min skärm slutat flimra som den gjorde förut. Helkonstigt.

Speffy: Nej, jag har inte provat. Kan ju prova rippa en nu ikväll och se om den hänger sig, för din skull.
Jodå, klart jag använder det!

zingoalla: Otur!
Jag hörde av en kompis som sade: Nu är Macintoshdöden här igen. Han kanske har rätt?

Helskumt nu då att våra IntelMacar plötsligt ska dö då vi spelar upp, bränner eller rarar upp det vi behöver.. Hmm..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-15 22:36

Uppdatering eller vad man ska säga:

Provade att bränna en film i formatet .img eller så var det .iso . . Men jag kan säga att datorn hängde sig ganska så rejält!

Inte bra..

Ursprungligen av dayweed:

Uppdatering eller vad man ska säga:

Provade att bränna en film i formatet .img eller så var det .iso . . Men jag kan säga att datorn hängde sig ganska så rejält!

Inte bra..

Nåt skumt med DvD-brännaren i IntelMacen, min ratade helt plötsligt en massa CD-skivor, och nu är den helt väck. OsX hittar den inte. Om man startar med XP hittar XP brännaren, men inga filer finns på skivorna jag matar in. Kan bara mata ut skivor i XP nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 22:49

Det var i formatet .img jag också skulle bränan och datorn hängde sig totalt här också.
Mycket märkligt att samma fel kan komma hos alla andra så helt plötsligt när det funkat bra innan.
Får hoppas att apple åtgärdar detta fel på Intel 20" imacarna snarast.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 23:05

LOL Som Windozeanvändare (blä) tycker jag det är lite ironiskt att bli så uppspelt över att ens dator hängt sig två gånger Min Dell hänger sig två gånger per timme, iaf när jag inte kör Linux.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:49
Ursprungligen av SeBBBe:

LOL Som Windozeanvändare (blä) tycker jag det är lite ironiskt att bli så uppspelt över att ens dator hängt sig två gånger Min Dell hänger sig två gånger per timme, iaf när jag inte kör Linux.

Jag har betalt 20lax för att slippa det. Annars hade jag kört en billig Dell

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 21:37
Ursprungligen av Jordi:

Jag har betalt 20lax för att slippa det. Annars hade jag kört en billig Dell

...

Jag betalade 13 för min Dell. Den har väl skramlat på hyfsat i tre år nu och står sig specmässigt bra mot iMac. Det är en 2.4 GHz P4, 512 MiB RAM, 370 GiB HDD, ATI Radeon 9700 128 MiB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-16 11:58

speffy: Ja, det är ganska märkligt. Men det tyder ju bara på en sak.. Att det har blivit fel på senare tid, alltså att de inte upptäckte det från början osv. Ändå bra att vi nu upptäcker detta så att man kan åtgärda det senare.

Alltså: Datorn hänger sig (fryser till) när jag försöker bränna en DVD-film i antingen formatet .img eller .iso .. Samma sak händer om jag försöker rara upp en DVD-film i UnRar X eller något annat uppackningsprogram.

bruksarn: Ja, jag vet inte. Detta har ju inte hänt tidigare.. Hmm! Jag körde med Boot Camp förut och allt var frid och fröjd men sen beslutade jag mig att avinstallera det.. Hm, låter ju väldigt konstigt.. Att XP hittar XP-brännaren men inga filer finns på skivorna. Ska lämna in min iMac i slutet av maj månad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-16 11:59

SeBBBe: Det handlar inte om att bli uppspelt över att datorn hänger sig två gånger. Det handlar om att datorn hänger sig när man försöker rara upp en fil i ett uppackningsprogram eller att försöka bränna en DVD-film i Toast. Klart man blir uppspelt, jag blir snarare förvånad och lite förbannad över detta.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:08
Ursprungligen av dayweed:

SeBBBe: Det handlar inte om att bli uppspelt över att datorn hänger sig två gånger. Det handlar om att datorn hänger sig när man försöker rara upp en fil i ett uppackningsprogram eller att försöka bränna en DVD-film i Toast. Klart man blir uppspelt, jag blir snarare förvånad och lite förbannad över detta.

Nej, jag vet ju det iofs... Men det var ändå lite kul att läsa:D Småfnittrade lite för mig själv.

Oj vänta! Windows krashar. I'm going do

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:38

dayweed: testa att packa upp i Rar Expander för det fungerar bra för mig

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-16 19:53

Samma här, varken Mplayer eller UnrarX fungerar. Totalhängning. Däremot har jag också provat Stuffits Rar Expander som Speffy nämnde, och kommit fram till att det går väldigt mycket fortare att packa upp med det.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 20:56

Jag packar upp med Gumby, som kan en himla massa och är snabbt.
Känns inte bra ändå om inte Toast funkar som det ska.
Undrar om Apple får reda på dessa problem? Känns inte som att de
testar dessa program.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-16 21:06

Jordi! Våra datorer kom ju med samma plan, eller hur? Alltså är våra datorer identiska och då självklart med samma problem! Har också payat runt 20k för min, och detta hade jag gärnat fått slippa liksom.

Jag vet inte riktigt.. Vet inte om man kan gå ned någon version eller sådär.. Jag ska i alla fall lämna in min dator efter ett LAN-party jag ska på snart så får vi se vad som kan åtgärdas! Gör du också ett försök, att lämna in din.. För såhär kan det ju inte vara.

SeBBBe: Jovisst är det kul att småfnittra åt andra att deras datorer har fel men du sitter ju ändå vid Windows eller hur var det?

Speffy: Rar Expander har jag också provat. Samma resultat tyvärr. Stuffit Expander menar ni, eller är det det andra programmet Rar Expander?
Jag får ett felmeddelande om jag använder Stuffit Expander. Kanske inte gör på rätt sätt.. Jag vet inte.

Wow! Jag kunde rara upp en film (4 GB DVD-film) med Stuffit Expander nu. Coolers.

Senast redigerat 2006-05-16 21:43
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-16 21:22

Stuffit expander menade jag såklart. Mina problem har kommit efter senaste säkerthetsuppdat.

  • Medlem
  • 2006-05-16 21:26

lämna in.? det lär ju vara relaterat till nått i mjukvaran eftersom det börjat klydda sen uppdateringen..
själv har jag packat upp flertalet gig och bränt flera img-filer sen uppdateringen.. men jag kör en 17", så det verkar ju vara relaterat till 20"arna bara..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-16 23:00

Ja, lämna in. Får se om det blir värre. Jag hade tänkt göra det först när min bildskärm börja fippla ur, men nu verkar det ha lugnat ner sig.
Hm, jo det kan ju vara så.
Just nu verkar allt lugnt. Ska prova imorgon att bränna en DVD-film så får vi se om det kraschar igen eller inte.

Wojpa: Samma här, mina problem har uppkommit efter den senaste säkerhetsuppdateringen som kom för ett tag sen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-16 23:02

Bra det då, men det är fortfarande en PC.

Nu verkar allt lugnt för min del i alla fall ...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 05:58
Ursprungligen av dayweed:

Bra det då, men det är fortfarande en PC.

Nu verkar allt lugnt för min del i alla fall ...

Till skillnad från imacen som är en PC med EFI och MacOS?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-17 09:40

Exakt.
Vi säger såhär. Båda är en PC, men den ena har ett uselt operativsystem. Inte för att Windows är dåligt, men Mac OS X är det ju definitivt inget fel på.
Either way, PC med en P4 är fortfarande en PC i mina ögon även om iMacen har Intel-själ i sig nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 17:53
Ursprungligen av dayweed:

Exakt.
Vi säger såhär. Båda är en PC, men den ena har ett uselt operativsystem. Inte för att Windows är dåligt, men Mac OS X är det ju definitivt inget fel på.
Either way, PC med en P4 är fortfarande en PC i mina ögon även om iMacen har Intel-själ i sig nu.

Vem har sagt att jag inte har Mac OS X på min PC? *blink* *blink* Numera går det ju också. Eller så kanske jag har Linux (vilken iofs står sig slätt mot OS X, iaf på en persondator).

Men jag sa aldrig att jag tycker om min PC, bara att den står sig bra mot en splitterny iMac, vilket är lite anmärkningsvärt. Dock är den minst sagt plastig, stor och ful men ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 10:24
Ursprungligen av speffy:

Har haft min Intel iMac nu i 2-3 månader och har fungerat klockrent. För någon dag sedan när jag skulle öppna en .rar fil i unrarX så hängde sig datorn så jag inte kunde göra någoting. Trodde detta bara var någon program fel och provade ett annat upp packnings program som fungerade. Nu idag skulle jag bränna ut lite saker i Toast, när jag lägger in filen så hänger sig datorn helt här också .

Någon som har en aning vad som kan vara fel ?
Dessa program har funkat felfritt sedan inköp av datorn tills nu.
Hoppas någon har en lösning på detta jobbiga problem

Det låter ju som om du har problem med disken eftersom båda sakerna innebär en hög diskaktivitet. Har du provat felsöka disken med skivkontroll?

Bevaka tråden