Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 2.0

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har nu 3.000 medlemmar och det firar vi med en rejäl uppdatering - massor av nya efterlängtade funktioner har tillkommit samtidigt som vi behåller vårt nu klassiska utseende.

NYA FUNKTIONER:

- Vårt nya Medlemsregister innehåller en massa roliga grejer. Till exempel så kan du nu söka efter andra medlemmar på den ort där du bor, du kan se en lista över dom som skapat flest inlägg på forumet, och även en slumpvis presentation av en "member of the moment". Vi tror att denna funktion kommer att bli välanvänd och mycket uppskattad.

För att se dom 25 första medlemmarna på 99mac klickar du enkelt här! (som exempel)

- Forumet skapar nu RSS/XML kod som kan läsas av en mängd applikationer. Inom någon vecka kommer vi presentera ett väldigt spännande applikationsområde!

- Med hjälp av s k "Stickies" kommer nu moderatorer och admins kunna skapa diskussioner som stannar överst i listan. Detta är en funktion som är väldigt bra för t ex forumregler och/eller "så här gör du" diskussioner.

- "Report post" funktion (inom kort: anmäl inlägg) som gör att medlemmar kan anmäla inlägg som inte hör hemma på 99mac direkt till moderatorn för forumet.

MINDRE UPPDATERINGAR:

- Du kan nu se namnet på den som skapat sista inlägget i listan över diskussioner.

- Listan över "dagens diskussioner" är nu flytande över 24 timmar, den nollställs inte vid midnatt.

- En ny liten pil:

gör att du kan hoppa till nya inlägg i en diskussion du tidigare läst. 99mac håller reda på vilka du läst och vilka som är nya...

- Det är nu möjligt att sätta titlar på enskilda medlemmar. Vi kommer att börja göra detta inom kort då vi hyllar alla switchers genom att sätta titeln "switcher" under deras namn!

[ 19. Januari 2003, 02:41: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Schysst, ser fram emot att få en rolig titel själv.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-19 02:49

Feta bananer! nu börjar de ju hända saker! ROLIGT ROLIGT!

Det här låter ju väldigt bra! Blev glad när jag såg Dagens aktiva med direktlänkar till senaste olästa!

  • Medlem
  • 2003-01-19 03:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
[b] - Det är nu möjligt att sätta titlar på enskilda medlemmar. Vi kommer att börja göra detta inom kort då vi hyllar alla switchers genom att sätta titeln "switcher" under deras namn!

Eller varför inte Troll på en del...

[ 19. Januari 2003, 03:30: Meddelandet ändrat av: nixon ]

"Hans Majonäs Honungen"...?

Så här på söndagsmorgonen är det ju en fröjd att kika in här och upptäcka alla dessa go´saker.

Kanonbra alltså!

Suveränt. Sveriges bästa forum blir bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 10:41

Snyggt. Mer lättöverskådligt.

Ett önskemål dock: Rubriken på diskussionen är lite svår att urskilja. Framför allt i listningen "Dagens aktiva diskussioner". Fet stil eller annan färg kanske?

Hmmm... Angående pilen:

1. Låt Tobot göra en ny, den nuvarande är apful.
2. Då jag klickar på pilen kommer jag till början av diskussionen. Klickar jag däremot på texten kommer jag till första olästa inlägg...

Edit: Annars är det jättebra med uppdateringarna!

[ 19. Januari 2003, 10:46: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

Wow, nu tappade jag geografin.
Har inte känt av alla nya saker men de jag sett tycker jag är mycket bra.

Det enda jag har prob med är alla "Re:" och den lilla fonten. Kanske lär mig att orientera mig efter en stund men jag föredrog nog den andra varianten.

Fråga: är det nödvändigt med "Re:" framför varje tråd som är besvarad?
Tycker det är mera utav en distration än hjälp för ögat.

Pilen om annat visar ju att tråden är besvarad, nicht war?

Tumme upp, än så länge

[ 19. Januari 2003, 10:55: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

PS: förbaskat söt "Report Post-ikon"

Riktigt roligt att kunna kolla runt på alla medlemmarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 11:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Riktigt roligt att kunna kolla runt på alla medlemmarna.

När man söker på tex "Göteborg" , får man bara de 60 första svaren, trots att det finns betydligt fler medlemmar registrerade med hemort Göteborg.

Någon annan som får detta fel?

Det är inte ett "fel" utan vi har ställt in det så för att spara lite serverkraft. Eventuellt så ändrar vi det snart.

Post a poll - knappen har original useendet antar jag...

Nu ser man ju sensate svaret på första sidan t.ex. Re: 99mac version 2.0 - eftersom detta är ett svesnkt forum vore det inte snyggt att ha den svenska förkortningen?
Ex:
Sv: 99mac version 2.0?

En tanke bara annars ser det bra ut med version 2.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 12:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det är inte ett "fel" utan vi har ställt in det så för att spara lite serverkraft. Eventuellt så ändrar vi det snart.

Inga problem! Kunde inte se mig själv nämligen.
Det drabbar ju bara Stockholm, Göteborg, Malmö där det är många personer på samma ort.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Post a poll - knappen har original useendet antar jag...

Nu ser man ju sensate svaret på första sidan t.ex. Re: 99mac version 2.0 - eftersom detta är ett svesnkt forum vore det inte snyggt att ha den svenska förkortningen?
Ex:
Sv: 99mac version 2.0?

En tanke bara annars ser det bra ut med version 2.

De flesta använder väl Re: i sina mail? Ganska så standard, är det inte?

När jag klickar på en tråd så kommer jag till det senaste inlägget trots att jag inte läst ett enda inlägg i den tråden tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 13:10

samtidigt som vi behåller vårt nu klassiska utseende.

Snälla... kolla Macnytt :rolleyes:

Nej, nej nej. Kolla inte macnytt. Den funktionen vill vi inte ha. I alla fall inte i grundutförande. Om man sedan själv kan välja detta så är det väl ok.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 13:30

men är inte de bra?
vill man ha brunt får man det, vill man ha blått får man det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-19 13:39

phpBB 2.0 är bra...

Jag tycker forumet har blivit rappare nu...
eller är det bara en inbillning?

Tycker inte vi ska ändra för mycket på forumets utseende, det har på något sätt blivit 99mac´s "varumräke".

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 13:52

Bra skjuts på svarstiderna!

Re: kanske skulle kunna ändras till > ?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Hmmm... Angående pilen:

1. Låt Tobot göra en ny, den nuvarande är apful.
2. Då jag klickar på pilen kommer jag till början av diskussionen. Klickar jag däremot på texten kommer jag till första olästa inlägg...

Edit: Annars är det jättebra med uppdateringarna!

Håller med David om ologiskt korsade funktioner på länkarna oläst/trådstart, eller skall det vara så, eller...

Dessutom undrar jag (gamla närsynta människa) varför fonterna blitt mindre i v2. Med Safari är det ok, men med IE och Chimera blir det att ta fram kikaren...

"Postapoll"-giffen fixas väl oxå, ser lite egen ut för tillfället?!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Post a poll - knappen har original useendet antar jag...

Nu ser man ju sensate svaret på första sidan t.ex. Re: 99mac version 2.0 - eftersom detta är ett svesnkt forum vore det inte snyggt att ha den svenska förkortningen?
Ex:
Sv: 99mac version 2.0?

En tanke bara annars ser det bra ut med version 2.

De flesta använder väl Re: i sina mail? Ganska så standard, är det inte?

Jag tycker att markeringen Re: är tämligen onödig. I diskussionsforum tar det inte så lång tid innan man får ett svar på en fråga eller ett påstående, och det är det hela diskussionsforumet bygger på. Alltså är Re: en redundant information, och bör tas bort. Dessutom försämrar den läsbarheten.

//Mikael

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
När jag klickar på en tråd så kommer jag till det senaste inlägget trots att jag inte läst ett enda inlägg i den tråden tidigare.

Det är ju alldeles utmärkt att det fungerar nu. Äntligen. Ve och fasa för att behöva bläddra sig igenom en lång tråd.

Men visst det kan ha sina nackdelar om man inte följt tråden tidigare. Denna funktion kanske uppmanar till att besöka 99mac konstant.

Vad jag förstår skulle man kunna ha tre olika lösningar samtidigt:

Gå till trådens början
Gå till senaste inlägget du läste
Gå till senaste inlägget

DET vore användbart, tycker jag.

//Mikael

Ja som det ser ut nu heter alla trådar "Re:" framför. Det stör bara, tycker jag.

För mig funkar inte tråd/senast inlägg.
Jag kommer alltid in på senaste inlägget.
Lite konstigt. Är jag ensam om det?
I sådana fall är det något med min browser.

Bevaka tråden