Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betala för iMac G5 20'' ny från affär?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vissa affärer har fortfarande några exemplar av iMac G5. Frågan är vad som är ett vettigt pris. 20" iMac Intel kostar ju 17.795 på AppleStore. Så vad tycker ni man borde få ge för en iMac G5 20''? 15.000?

(Vissa av oss måste vänta med Intel tills Adobe CS3 kommer om ett år ungefär. Tills dess blir det G4 och G5. )

Senast redigerat 2006-05-15 19:35
  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 19:36

Jag tycker nog det prinicpiellt är fel att köpa något med G5 idag. Visserligen förlorar man säkert lite i prestanda med rosetta men hur mycket betyder det i kronor? det är ju temporärt. Max till våren 2007 och det lilla jag kört (lite Photoshop och Acrobat std.) tycker jag inte det verkar vara en smart investering med något annat är Core Duo. Kanske de som lever på att utföra sitt jobb med CS sviten tänker annorlunda men som sagt. Hur mycket är det värt?
Är det några nyttoprogram som absolut INTE fungerar?

Ursprungligen av kjelle:

Jag tycker nog det prinicpiellt är fel att köpa något med G5 idag. Visserligen förlorar man säkert lite i prestanda med rosetta men hur mycket betyder det i kronor? det är ju temporärt. Max till våren 2007 och det lilla jag kört (lite Photoshop och Acrobat std.) tycker jag inte det verkar vara en smart investering med något annat är Core Duo. Kanske de som lever på att utföra sitt jobb med CS sviten tänker annorlunda men som sagt. Hur mycket är det värt?
Är det några nyttoprogram som absolut INTE fungerar?

Att köra Adobe CS2 genom rosetta är på en Core Duo ungefär som att jobba på en G4 1GHz . . . inget jag vill sitta och bli tokig på i ett år framåt. Jag jobbar väl ungefär 3-4 timmar om dagen i CS2. Så min fråga kvarstår.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 20:42
Ursprungligen av Stefan Swales:

Att köra Adobe CS2 genom rosetta är på en Core Duo ungefär som att jobba på en G4 1GHz . . . inget jag vill sitta och bli tokig på i ett år framåt. Jag jobbar väl ungefär 3-4 timmar om dagen i CS2. Så min fråga kvarstår.

Då är det därför jag tycker som jag gör då kanske. Jag som tidigare var van vid 867 12" PB.
Då känns inte MBP 2.0 med rosetta så himla seg direkt.

Ursprungligen av kjelle:

Då är det därför jag tycker som jag gör då kanske. Jag som tidigare var van vid 867 12" PB.
Då känns inte MBP 2.0 med rosetta så himla seg direkt.

Inte bara det. En 7200rpm SATA-disk och ett mycket snabbare grafikkort gör ju iMac'en en aning piggare än en gammal PowerBook, trots rosetta (den har ju snabbare systembus också). Men om man kör en 1.5GHz G4, med 2GB ram och en 7200rpm hårddisk så är det ett kliv bakåt att köra Adobe CS2 på en Intel-mac.

Fråga: Har iMac 512MB på moderkortet och två lediga minnesplatser?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 11:34
Ursprungligen av Stefan Swales:

Fråga: Har iMac 512MB på moderkortet och två lediga minnesplatser?

Nej. iMac G5, sista modellen, har en minnesplats för expansion.
512MB på moderkortet och max 2GB i expansionen ger 2.5GB. Det är maximalt minne.
Jag köpte precis några nya av den modellen.
14630:- inkl 2.5GB Ram (+moms). Hyggligt pris i alla fall.

Jag resonerar som du. Max prestanda i Adobe CS som är vårt verktyg. Nu. Inte om ett år. Datorerna är i alla fall omoderna om några månader, även om man köper det senaste, som i detta fall är långsammare...

Tillägg: Dessutom behöver jag tillgång till Classic i ca 8-9 månader till. Surt, men nödvändigt för produktionen.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Nej. iMac G5, sista modellen, har en minnesplats för expansion.
512MB på moderkortet och max 2GB i expansionen ger 2.5GB. Det är maximalt minne.
Jag köpte precis några nya av den modellen.
14630:- inkl 2.5GB Ram (+moms). Hyggligt pris i alla fall.

Jag resonerar som du. Max prestanda i Adobe CS som är vårt verktyg. Nu. Inte om ett år. Datorerna är i alla fall omoderna om några månader, även om man köper det senaste, som i detta fall är långsammare...

Tillägg: Dessutom behöver jag tillgång till Classic i ca 8-9 månader till. Surt, men nödvändigt för produktionen.

2.5GB räcker mer än väl.
(Jag undrar förresten hur större byråer och tryckerier gör nu, kommer de sitta med sina PowerMac'ar tills nästa sommar när CS3 kommer? iMac är ju perfekt för såna som mig [pytteliten reklambyrå]. Men att Adobe är så sena med Universal Binary är ju ett stort problem för många, fast det kan ju diskuteras i redan existerande trådar om ämnet.t.ex. : http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95507 )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-15 19:43

Det finns dom som gladeligen skulle köpa en G5. Den är och kommer med största sannolikhet att förbli helt virusfri. Betala vad dom begär och var glad och nöjd med din nya Mac.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 19:54
Ursprungligen av Yes:

Det finns dom som gladeligen skulle köpa en G5. Den är och kommer med största sannolikhet att förbli helt virusfri.

Till skillnad från en iMac med intel eller? Vad grundar du det på?

Ursprungligen av Yes:

Betala vad dom begär

Varför då? Jag försöker alltid pruta.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-15 20:19

Jag betalade ca 15800 för min.

Ursprungligen av MacJake:

Jag betalade ca 15800 för min.

Det är ju bara drygt 10% priskillnad mot nya.
Det som skiljer dem åt är väl i stort sett att processor och grafikkort är dubbelt så snabba i nya iMac (ja inte i rosetta då förstås, som ju är dilemmat här). Men sen är kanske de andra komponenterna lite ändrade, t.ex. så brukar ju skärmarna blite snäppet bättre för varje generation osv. Så jag skulle inte vilja betala mer än ca 80% av iMac Intel, alltså lite drygt 14.000 för en iMac G5.

Senast redigerat 2006-05-15 22:31
1
Bevaka tråden