Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaffe i min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-15 14:39

Välte en mugg med kaffe mot baksidan av min MacBook Pro, dvs där lufthålen är. Stängde snabbt av den och drog ur batteriet. När jag ställde den på högkant så droppade det ur kaffe.... Nu står den på tork, tänkte ha den så i 2 dar eller nått sånt. Någon som har något tips? Är kaffe spill något man kan räkna med att hemförsäkrningen tar hand om? Jag har inte apple protectionplan.

Ursprungligen av kardan:

Välte en mugg med kaffe mot baksidan av min MacBook Pro, dvs där lufthålen är. Stängde snabbt av den och drog ur batteriet. När jag ställde den på högkant så droppade det ur kaffe.... Nu står den på tork, tänkte ha den så i 2 dar eller nått sånt. Någon som har något tips? Är kaffe spill något man kan räkna med att hemförsäkrningen tar hand om? Jag har inte apple protectionplan.

Apple Care skulle aldrig täcka något sådant. Det är nog drulleförsäkrignar som ibland följer med din hemförsäkring.

  • Medlem
  • 2006-05-15 14:48

Det är mycket möjligt att inget händer, förutom att det luktar kaffe om den. Om den är trasig tycker jag att du ska lämna in den hos en auktoriserad reparatör, och se vad de säger. Apple är inte petnoga vet jag av erfarenhet, även om de givetvis har en policy som säger annorlunda.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-15 14:58

Jag råkade välta en full kopp kaffe rakt över tangentbordet på min powerbook. Vände den upp och ner, låta det rinna ut samma väg som det kom in. Efter en stund vände jag tillbaka den. Då rann det ut lite ur ena luftutblåset... Men inget hände, dator luktade kaffe som fan ett bra tag också, gör den fortfarande om man nosar på touchpaden och magneten vid locket.

Öppnade powerbooken ett tag senare för att byta hårddisk. Då fick jag en lite otrevlig syn. Såg att kaffet runnit längs med dvdbrännaren, ut på ena sidan mot högtalaren och ut genom lufthålet och på andra sidan rakt mot nätdelen, men inte på, runnit ner vid batterianslutningen och runnit rakt genom kontakten, men bara vid ett utav stiften. Såg också att det runnit på kylflänsen ovanför processorn. Som tur var blev inget skadat alls under incidenten. Ibland har man tur.

Hade kaffet runnit på 2st utav stiften vid batteriet hade det nog gått åt helvete. Eller om det runnit ner på nätdelen.

Är datorn hel är det bara köra på. Är den inte det är det bara att hoppas på att Apple lagar den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 15:10

Tappade kaffe i min Thinkpad för några år sedan, la den på tork ett par dagar och sen var allt frid och fröjd..

Fram tills ca. 2.5 år senare då jag skulle lämna in den på garanti pg.a. att datorn krånglade rejält (tror inte det hade med kaffet att göra... då borde det märkts tidigare). , då vägrade de laga den för att de såg att det fanns fukt. :/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 15:11

Glöm inte att ta ur batteriet på en gång. Och dra ur strömkontakten. Burkarna brukar klara kortare överslag, det jobba är om det får ligga ström på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-15 15:15
Ursprungligen av Creops:

Glöm inte att ta ur batteriet på en gång. Och dra ur strömkontakten. Burkarna brukar klara kortare överslag, det jobba är om det får ligga ström på.

Problemet med att dra batteriet osv. är att det finns ett reservbatteri i datorn som är väldigt svår att komma åt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 15:11

Om det var socker i kaffet är det kört! Lämna in den direkt och meddela ditt drulleförsäkringsbolag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-15 15:26

Kaffet var vanligt hederligt mollbergsblandning utan nått annat, hoppas denna fina blandning är den bästa för datorer. Får nog kontakta försäkringsbolaget ifall datorn inte startar igång sen. Det jobbiga är att det var min flickvän som spillde kaffet inte jag, så jag hoppas att jag inte behöver blanda in försäkringsbolag mm.

Ursprungligen av kardan:

... Det jobbiga är att det var min flickvän som spillde kaffet inte jag, ...

Nu väntar alla med spänning: före detta flickvän, eller? Övervinner kärleken allt? Vem är älskling nr 1?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 16:18

Mycket mindre amp i klcokbatteriet så det brukar inte kunna orsaka så stora skador som ett "riktigt".

Många talar om att MBP lämpar sig för ägg&bacon-stekning.
Skall den också koka kaffet på morgonen bör man nog göra det i någon form av kanna man ställer på datorn.

(Förlåt, kunde inte låta bli)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-16 08:02

Häll två skopor zoegas mörkrost i tgtb, häll sakta vatten i kylflänsen på sidan, se färdigt kaffe komma ut ur DVDslotten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 08:36

Jag har dödat en PB 15" på samma sätt, bara några futtiga droppar Mollbergs på högerkanten genom gallret vid On-knappen. Om det varit Gevalia hade den nog klarat sig.

min flickvän sabbade min dator också. det var en svår tid.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-16 12:10

Förstår inte att ni tillåter detta, när min flickvän är oaktsam mot någon av mina macar hamnar hon på timeout och får använda en gamal compaq i ett par dagar för att tänka igenom sitt agerande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 09:13

Startade upp min macbook nyss, den verkar fungera som den ska. Skönt, jag har verkligen inte tid med att ha datorn på reperation mm.

kanske inte har med saken att göra men detta får mig att minnas när jag var hos en kompis för många år sedan och hans mor kom på besök och skulle vattna blommorna .. han sa nej .. men hon envisades och började gå runt i lägenheten och vattna ....

vi var ett gäng som satt och titta på hans nya tv .... han hade blommor precis ovanför tv och hans mor började vattna även dom .. men istället för att vattna blommorna så vattna hon rakt ner i TV !

BOOOOMMM ! VILKEN JÄVLA SMÄLL ! ...

vatten och teknik går inte ihop ...

1
Bevaka tråden