Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stressa processorn till max?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 12:33

Hallå!

Har haft en MBP i två veckor och är rätt nöjd. Värmen är lite jobbig ibland, speciellt med strömsladden i, men kör man trådlöst så funkar det att ha den i knäet. Dock är den långt ifrån sval och jämfört med t.ex. IBM R40 är den rena elementet - även om man kanske inte kan jämföra maskinerna med varandra. Hur som helst, med iTunes, Firefox och Transmission igång ligger min temp runt 60 grader (coreduotemp) men jag skulle vilja pressa processorn till max och se vilka värden jag får ut då. Är det någon som har förslag på program som belastar processorn till max för att mäta detta?

Hilsen
/H

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 12:46

jag har följt problemet med värme på nätet lite halvhjärtat, och det de flesta raporterar är att problemet är pga för mycket kylpasta mellan processor och fläns. enligt service-manualen ska man visst använda tjocka lager kylpasta, medans allmänn kunskap säger att man ska använda så lite som möjligt.

Folk som provat med rätt mängd kylpasta har beskrivit runt 15 grader lägre temp, så det kanske är något att titta på?
jag rekomenderar dig dock att ta in datorn på ett service-center och inte göra det själv.. tänk på garantin

gällandes maxa processorn, sök på versiontracker, har hittat en hel del olika sådana program, fast har dock inga länkar att ge dig. :/

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 13:27

Som någon tipsade om i någon annan tråd testade jag "yes > /dev/null" i två terminalfönster och lät dom gå ett tag, körde lite Photoshop och iTunes under tiden för att ytterligare pressa till 100%. Dock gick temperaturen bara upp till 70 grader och när jag avslutade terminalen så sjönk temperaturen ner till drygt 60 igen. I och för sig var det någon fläkt eller liknande som drog igång på högersidan när det låg på 100%, men den lät inte så farligt. Det känns ändå inte som att jag vill lägga ut några tusenlappar på att få mindre kylpasta och en 15 grader kallare dator. Och nej, jag har ingen lust att göra det själv

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 14:15

tja, altså apple har börjat inse att dom e fulla eller nåt, och kommer (snart?) fixa det gratis
ring apple-supporten o gnäll och hänvisa till att du läst på nätet att det är för mycket kylpasta så fixar dom det åt dig

och 15 grader kallare dator kanske inte är jättemycket, men 70 eller 55 grader är ganska stor skillnad..

Finns ett enkelt sätt att stressa processorn. Google Earth, den får fläktarna på min PB att gå nonstop. Kombinera det med en sådär 10 öppna flikar och en tre fyr olika fönsteri firefox. Firefox brukar få min processor att gå upp till 70 % efter ett tag,

Följ utvecklingen i terminalen via kommandot "top".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-15 15:25

60-70grader?! Jag som stressar upp mej hemma när tempen på min hembyggda peze går upp till 45...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-15 16:39

Instruktioner finns här:
mbpro.info

Håll ner musknappen i Firefox så lär datorn, pga en ful bugg som aldrig tycks bli fixad, få jobba ihjäl sig. Fläktarna på min PowerMac G5 börjar jobba efter några sekunder. Du kan alltid tejpa fast musknappen om du inte vill sitta och hålla ner den hela tiden

1
Bevaka tråden