Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till internet i Frankrike - Help!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ar just nu i Frankrike hos min flickvans kompis. Hon har antligen fatt en MacBook Pro fran sitt jobb (som hon tjatat om ett tag nu)!

Problemet ar att jag inte lyckas koppla upp den mot hennes kabelmodem (sitter pa hennes gamla pc nu), och eftersom min franska ar obefintlig sa kan jag inte ta del av dom forum som finns som faktiskt verkar beskriva problem med detta internetbolag. Kompisen ar datoranalfabet sa hon klarar inte av att fixa det sjalv.

Jag skulle uppskatta om nagon som kan franska, eller har nagon annan bra ide kan hjalpa mig snabbt eftersom vi aker pa mandag igen!

Lite fakta:
- Internetbolaget heter "Noos" (www.noos.fr) och modemet ar ett "Motorola S5100E SURFboard Cable Modem".
- Fran PC:n verkar det vara en vanlig DHCP-uppkoppling, men nar man tittat lite narmare i installningarna verkar saker som certifikat och grejer inblandade.
- I hennes internetpapper hittar jag en sektion med anvandarnamn och losenord, sa jag har provat att gora en PPOE-uppkoppling, men det funkar inte. Papprena ar (for mig iallafall) valdigt otydliga och det verkar inte sta nanstans vilken typ av uppkoppling man ska anvanda.
- Googlar man pa t ex "noos connection macintosh" sa far man ett gang med traffar men jag forstar ingenting av dom, och noos verkar inte ha nagon supportsida pa engelska...

Please help!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-13 14:35

Utan att kunna franska undrar jag ett par saker:
- är det ett löst modem, låter nästan så, alltså inte inbyggt i någon annan dator, så du försöker köra något internt nätverk?
- Om man byter dator och har Telia som ADSL- leverantör, får man vänta någon timme innan man får en ny IP-adress. Men andra leverantörer är den tiden kortare, men hos noos kan den ju vara ännu längre. Så det gäller att vänta...
- sedan har du förstås valt rätt moden i systeminställningarna föst av allt?

  • Medlem
  • 2006-05-13 15:11

Jag har aldrig valt modem i systeminställningarna annat än när jag kopplar upp mig med telefonmodem.

Tack for svaren, nagra kommentar:
- Jag ska prova att lata datorn vara urkopplad langre. Har misstankt att det kan vara en idiotisk Telia-variant, men det ar ju sant att det kan behovas langre tid (har redan provat med en knapp halvtimme).
- Modemet kopplas upp med natverkssladd mot PC:n sa nagra drivisar lar inte behovas.
- Vad tror ni anvandare och losen behovs till da?

Modemet är inget telefonmodem utan ett kabelmodem. Jag hade själv ett Motorola Surfboard kabelmodem tidigare då jag hade Internetuppkoppling genom kabel-tv-nätet. Det är koaxialkabel in i modemet och sedan får man en vanlig RJ-45-kontakt som man ansluter en datorer, switch, router, gateway eller vad man nu vill ansluta.

I Systeminställningar gäller alltså samma vanliga inställningar för Ethernet.
Drivrutiner behövs naturligtvis inte heller.

Du har möjligtvis inte försökt att få översättning genom någon på plats?
Annars kan du använda dessa:
http://www.azoria.com/lexikon/
http://www.google.com/language_tools?hl=en (särskilt "translate a webpage)

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-14 11:03

Sorry friends! Glömde att modem inte bara är telefonmodem, det finns ju ADSL-modem. Det förändrar en del.

Jag hakar fast vid Telia-varianten. Det var ju så att när man hade kopplat ner ADSL-uppkopplingen tvingades man logga in igen nästa session. Därför behöver du användarnamn och lösenord.

Det KAN också vara som hos Bredbandsbolaget - du loggar in med användarnamn och lösenord första gången. Därefter aldrig igen. I så fall behöver du inte använda de uppgifterna.

Slutsats: du behöver veta mera om hur abonnemanget fungerar, kan inte kompisen översätta vad som faktiskt står i papperen?

  • Medlem
  • 2006-05-14 11:18

Ska du inte göra en PPPoE-uppkoppling från ADSL-modemet (med tanke på användarnamn och lösenord) ut till din ISP och mellan datorn och ADSL-modemet köra DHCP? PPPoE-uppkopplingen görs mha webbläsare där du skriver in modemets IP-nummer i adressfönstret och DHCP-kopplingen mellan modem och dator gör du sedan i systeminställningarna.

Tack for svaren igen. Idag kopplar jag ur pc:n fran natet och ikvall kopplar jag in macen. Hoppas att jag skriver nasta meddelande pa Macen!

Oui! Nu funkar det! Det var helt enkelt fasoner a la Telia. Varfor gor dom sa??

Tack for all hjalp!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-15 09:52

Dom kanske är trötta på att ha en massa kunder och försöker skrämma bort dem?
http://www.99mac.se/forum/images/smilies/rolleyes.gif
Hm, försökte få in en smiley, men det funkade inte.

1
Bevaka tråden