Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan det vara för fel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en fråga angående min Power Mac G5. Datorn startar inte då jag trycker på start knappen, den bara klickar till då jag trycker på knappen. Sen om jag håller in start knappen några sekunder börjar den lilla vita lampan på datorn lysa med ett stumt ljus. Förstår inte att datorn kan ha gått sönder för jag har bara haft den några månader och knappt använt den. Undrar nu om det kan vara något lätt fel som jag kan kanske åtgärda själv? Eller är det bra att skicka tillbaka den?
Tacksam för info!

Senast redigerat 2006-05-14 12:34

Hmm..detta problem har jag inte hört ang. så nya datorer, men du kan försöka med att:
1 Dra ur strömkabeln
2.Öppna datorn och ta ut det lilla batteriet som sitter nånstans på moderkortet
3.Ta loss massa kablar
4.Låta den stå ca 1 dygn
5.Sätta tillbaka allt som det tidigare var

Funkar inte det bör du kontakta Apple.
OBS!!! Detta kanske bryter mot garantin, jag har inte ordning på reglerna riktigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-20 23:58

Har du kollat att el-kabeln sitter i ordentligt?

  • Medlem
  • 2006-05-22 16:19

Hej,
försök hitta resetknappen på moderkortet, det är en liten "dutt", nästan som ett litet gummimembran. Du känner igen den direkt när du ser den. Tryck på den i en sekund med en penna eller liknande och starta sedan datorn.
/M

Senare G5or har inte en PMU-reset på moderkortet (har inte PMU, utan SMU), utan där räcker det att pilla ur strömsladden 2 minuter.

Detta gäller alltså "late 2004" och frammåt. Den första revisionen hade dock fortfarande PMU, och det sitter en liten knapp längst ner på moderkortet, under RAMet.

1
Bevaka tråden