Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är uppgraderade g4:or okej?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 17:46

Ska köpa en uppgraderad G4 400 till 1gb, är det problem med den uppgraderingen, eller brukar dom funka bra , hur mycket är okej att köpa den för. obs processorn är bytt till 1gb

Senast redigerat 2006-05-10 18:07
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-10 17:49

Uppgraderad till 1 GB? Vad menar du? Är det minnet som är uppgraderat så är det inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 18:04

Sorry processorn menade jag.

Ursprungligen av plank:

Sorry processorn menade jag.

Själv har jag en g4 400 uppgraderad 1,2 ghz. Den ångar på utan problem. Lika underbart stabil före såväl som efter uppgraderingen så det är nog inget problem.

Uppgradera om du kan, blir ryslig skillnad.

med 1.2GHz så kommer OS X att kännas riktigt trevligt

Det jag skulle ifrågasätta är om det blir så mycket bättre som det låter som. Jag har köpt en del processoruppgraderingar, vissa har varit meningslösa, andra betydande förbättringar. Allt beror på var systemet har sina flaskhalsar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 07:11

Jag har nyligen köpt en OWC Mercury Extreme 1,2 GHz processoruppgradering till min PM G4 DA. Det gjorde en väsentlig skillnad jämfört med den 733 MHz som jag hade i förut. Om man går från en 400-MHz-processor så blir skillnaden enorm.

Kortet har stöd för deep sleep och har 2 MB L3-cache. En stor L3 cache är viktigt på en PM G4 som har långsam systembuss. En fördel med just den här modellen med Motorola/Freescale 7455-processor är att man slipper uppgradera firmware. Nackdelen är att fläktarna låter en del.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

Det finns även billigare modeller typ 933 MHz som också är köpvärda för dig med en 400 MHz G4.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-14 11:41
Ursprungligen av Macus:

Jag har nyligen köpt en OWC Mercury Extreme 1,2 GHz processoruppgradering till min PM G4 DA. Det gjorde en väsentlig skillnad jämfört med den 733 MHz som jag hade i förut. Om man går från en 400-MHz-processor så blir skillnaden enorm.

Kortet har stöd för deep sleep och har 2 MB L3-cache. En stor L3 cache är viktigt på en PM G4 som har långsam systembuss. En fördel med just den här modellen med Motorola/Freescale 7455-processor är att man slipper uppgradera firmware. Nackdelen är att fläktarna låter en del.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

Det finns även billigare modeller typ 933 MHz som också är köpvärda för dig med en 400 MHz G4.

Har en 733 qs som jag behöver ha upp till minst 800,eftersom pluggarna i musikprogrammet behöver det,såg att du köpte din i staterna ,hur långt tid,hur mycket exakt kostade det med 1,2 an,och är den lätt instalerad?
plank Ps din brevlåda är smock full!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 13:45
Ursprungligen av plank:

Har en 733 qs som jag behöver ha upp till minst 800,eftersom pluggarna i musikprogrammet behöver det,såg att du köpte din i staterna ,hur långt tid,hur mycket exakt kostade det med 1,2 an,och är den lätt instalerad?
plank Ps din brevlåda är smock full!

Min OWC G4 1,2 GHz-processor kostade exakt 229 dollar. Frakten gick på 31,72 dollar, totalt 261,72 dollar, vilket omräknat till svenska kronor blev 1996,42 kronor. Jag har ännu inte fått någon faktura från Tullverket. Men det är väl stor risk att jag får en sån på ett antal hundralappar.
Det brukar komma nämligen.

Jag betalade med VISA och tog frakten via FedEx. De levererade hem till min hemadress, och som tur var gick jag hem på lunchen och kunde ta emot paketet. Jag beställde på helgen och fick paketet på onsdagen veckan efter, vill jag minnas.

Jag har handlat många gånger från OWC. Det har aldrig varit några som helst problem.

http://www.macsales.com

Ps. Jag har rensat lite i postlådan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-14 09:41

Har en 733 qs som jag behöver ha upp till minst 800,eftersom pluggarna i musikprogrammet behöver det,såg att du köpte din i staterna ,hur långt tid,hur mycket exakt kostade det med 1,2 an,och är den lätt instalerad?
plank Ps din brevlåda är smock full!

Kan intyga att skillnaden kan bli enorm. Slängde in en Sonnet 1.4 ghz i en av mina g4:or 400 sawtooth.

Vad skulle det kosta att hotta up en Cube och vilka hastigheter på procesorn finns då att tillgå? Kan man skruva sådant själv ?

Ursprungligen av Olle@mac:

Vad skulle det kosta att hotta up en Cube och vilka hastigheter på procesorn finns då att tillgå? Kan man skruva sådant själv ?

Jag har för mig att ska man uppgradera en cube nämnvärt så blir man sittandes med en fläktkyld version av kuben och då är den liksom ingen cube längre. Även om den går fortare så har den förmodligen förlorat all sin sexappeal (eller appeal jallafall )
Jag tror det blir både billigare och bättre att köpa en begagnad mini istället och så låter du cuben göra nåt den är bra på förutom att pryda sin plats....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 13:03
Ursprungligen av Olle@mac:

Vad skulle det kosta att hotta up en Cube och vilka hastigheter på procesorn finns då att tillgå? Kan man skruva sådant själv ?

OWC har uppgraderingar för kuben med 2x1.6GHz samt 1x1.8GHz G4-processorer. "Professional installation is highly recommended."
Här finns allt du behöver veta om att uppgradera kuben: http://cubeowner.com/kbase_2/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 14:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Vad skulle det kosta att hotta up en Cube och vilka hastigheter på procesorn finns då att tillgå? Kan man skruva sådant själv ?

OWC har tagit över Powerlogix, så du kan även köpa deras större "hus" till kuben från OWC. Det ger en bättre kylning även utan fläktar. Finns i vitt, svart och genomskinlig akrylplast.

http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/CUBEKITCLR/

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 21:31

Tänkte uppgradera en gammal sawtooth g4 400mhz med en Powerlogix 1.6ghz.. någon som har ngn erfarenhet av den cpun?

http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S1600AG/

/Glawe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 12:19

Hur mycket låter fläktarna? Jag antar att de inte bör monteras bort...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 13:56
Ursprungligen av C-mon:

Hur mycket låter fläktarna? Jag antar att de inte bör monteras bort...

De låter mindre än den 60 mm-fläkt som sitter monterad som original på 733 MHz-modellerna.
Den avlägsnas vid uppgraderingen.

Men om man går från en 400 MHz PM G4, som inte har någon cpu-fläkt i originalutförande, så blir det en högre ljudnivå än tidigare.

Egentligen så ska man montera dit fläktarna efter att man har monterat CPU-kortet. Då blåser fläktar mot öppningen mellan CD-ROM-enheten och PSU:n. Det gäller DA och QS-modellerna.
Men det är så besvärligt att skruva fast fläktarna i efterhand eftersom DIMM-modulerna och grafikkortet sitter ivägen. Sätter man dit fläktarna i förväg så kommer man inte åt den ena skruven som håller processorn. Jag valde därför att sätta fläktarna mitt på kylflänsen. Så nu blåser fläktarna mot sidan på PSU:n. Det kan ge en något högre ljudnivå. Men jag kan nog leva med det.

På tidigare modeller, där processorn har en annorlunda placering på moderkortet, är det nog lättare att skruva fast fläktarna i efterhand.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-23 23:03

Jag vet inte hur just den här modellen är, men jag vet att det har varit mycket kvalitetsproblem med tidigare modeller av Powerlogix processorer.

Tänk på att just den här modellen enbart fungerar med äldre PM G4:or med 100 MHz systembus.
Du kan m a o inte ta med dig processorn ifall du byter till en QS.

1
Bevaka tråden