Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBP brände märken i bordet

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 19:40

Satt för en gångs skull och tittade på DVDn (inga andra program än DVD-spelaren var igång) på min MBP och efter någon timme tog jag en liten paus och kom tillbaka ca 10 minuter senare för att märka att det luktade bränt någonstans. Trodde att det var någonting utomhus så jag lutade mig ut ur fönstret men kände ingenting. Går tillbaka till datorn och ska flytta datorn så att jag ser skärmen liggandes och då sitter datorn fast i bordet!
Rycker till den lite och ser då att det har bränts märken i bordet och märket följer exakt den lycka som finns på baksidan av datorn. Jag vet inte vad som finns i lyckan men antar att det är batteriet?

Kör med sambons iBook nu tills någon berättar vad jag bör göra. Ringa Apple antar jag för det här är verkligen inte OK.
Det luktar verkligen bränt om bordet och det är ett jävla snyggt bord som är förstört!!

Ska klura ut hur jag lägger upp bilder sedan visar jag upp det.

Du ska absolut ringa Apple.
http://www.apple.com/contact/phone_contacts.html

Bilder lägger du upp genom att bifoga dem när du skriver ditt inlägg. Använd t ex Jpeg-bilder som vardera får vara max 146,5 kB stora.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 19:59

bilder

Man ser inte så bra på bilden men snett ner till vänster om blixten så är det en hel del streck som är inbrända.

Man ser inte så bra på dessa bilder tyvärr men förutom det vita så är ytan helt skrovlig och om man tittar på själva "ådrorna" i trät så är det näst intill svart, alltså helt brännt och det luktar som om någon tänt eld på en pinne. Luktar visserligen ganska gott men vafan, märkena går inte bort och min sambo kommer att bli asförbannad och ta ut det över mig (hon var väldigt nöjd när vi hittade det här bordet).

EDIT: Försökte ringa Apple men dom öppnar inte förräns på måndag. Funderar på att ringa dom i USA, jobbet betalar telefonräkningen ändå. Fan vad sne jag är nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-13 20:20

Vilken tajming. Jag har suttit och läst om värmeproblemen i Macbooken mest hela dan, just för att jag har samma problem själv. Det var snack om att stämma Apple (en användare på somethingawful hade blivit kontaktad av en advokat), och de magiska orden "fire hazard" kom på tal, men sköts snabbt ner eftersom de flesta tyckte att det inte var en chans att datorn kunde bli så varm. Jaja, du har ju lyckats bevisa att det är möjligt.

Om du höll på att ladda batteriet och använda dvd-spelaren, i kombination med att Apple tror att mer kylpasta betyder bättre kylning, så har man ju definitivt en varm liten plåtburk. Man blir ju så lack att de efter så många år inte fattar hur man ska sätta dit en klutt kylpasta. Ska det vara så dyrt att utbilda någon kines att göra det rätt?

Funderar för övrigt på att sätta dit lite Arctic Silver 5 efter att jag får tillbaka skiten från Applecare-nissarna (hdd'n kajkade ihop). Jag har ju inte lust att vänta på att Apple ska erkänna detta felet (de tog ju sin tid med iBook-logikkorten som jag drabbades av). Alternativt så kommer de aldrig erkänna något fel (som ack så många användare här på forumet kan intyga). Och så fort de inte passar apple så är det munkavel som gäller. De har ju börjat radera alla trådar som har med deras klantiga kylpasteapplicering att göra.

Iallafall, synd på ditt bord. Personligen skulle jag nog inte vara trevlig att tas med över telefon om det hänt mig. Give them hell! och du kan hälsa att de kan fixa värmen i min dator när de ändå är igång

Lycka till och håll oss informerade!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-13 20:32

Det ser ut som att du tappat plupparna i framkanten. Kan det vara så att det blivit för tätt mellan datorn och bordet? Trots allt blir det en rätt kraftig värmeutveckling om inte datorn kommer upp de millimetrarna...sedan kan det också bero på lacken i bordet, en del lacker är mycket känsliga för värme.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 20:42
Ursprungligen av Picasso:

Det ser ut som att du tappat plupparna i framkanten. Kan det vara så att det blivit för tätt mellan datorn och bordet? Trots allt blir det en rätt kraftig värmeutveckling om inte datorn kommer upp de millimetrarna...sedan kan det också bero på lacken i bordet, en del lacker är mycket känsliga för värme.

De plupparna som finns i varje hörn? Alla sitter kvar och om jag sätter datorn på bordet och tittar längs bordkanten så ser jag väggen på andra sidan så den står några millimeter över bordet.
Jag funderar lite på vad som hade kunnat hända om jag haft en duk på bordet. Jag är helt övertygad om att den hade tagit eld då. När det kommer till lacken så har jag ju haft min PB12" på samma bord och den blev exakt lika varm. Denna datorn har också stått på samma bord flera månadet utan tidigare problem. Det enda som var igång var DVD-spelaren och jag hörde ingen fläkt dra igång eller något. Läskigt det här, ska kolla med Apple på måndag.

Man ska inte köra utan gummifötterna, de finns av en anledning. Det är inte svårt att ersätta dem. Jag har tipsat om LiquiSole förut, funkar bra, sitter bättre än gummifötter. Annars kan man leta upp vanliga gummifötter, vilka som helst som passar någorlunda.

Det låter ändå lite extremt att den skulle bränna fast i bordet, men det är väl en av nackdelarna med metallskalet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-13 20:45

Ring Apple!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-13 21:19

Hur varm blir den egentligen? Lämna gärna lite statistik till http://mbpro.info/
Jag är också nära vän med killen som skapade siten. Är det okej om vi publicerar dina bilder på sidan (om det blir aktuellt)?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 21:34
Ursprungligen av tobhas:

Hur varm blir den egentligen? Lämna gärna lite statistik till http://mbpro.info/
Jag är också nära vän med killen som skapade siten. Är det okej om vi publicerar dina bilder på sidan (om det blir aktuellt)?

Jadå, publicera gärna men låt mig gärna ta bättre bilder först. På dessa bilder ser det mest ut som om lacken har smält men om man tittar i verkligheten så är det verkligen svarta brännmärken under de sprickor där lacken har smält (och även på andra ställen). Har försökt att få bort det vita och det går inget vidare men även om det skulle gå så vore bordet fortfarande förstört. Riktigt irriterande det här, själva bordet är väldigt dyrt och jag antar att Apple inte ersätter något sådant? Om jag har tur så får jag en ny dator med extra minne som plåster på såren eller vad brukar hända?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-13 21:37

Ta gärna bättre bilder, jag ger honom länkarna till dessa så länge. Du får min e-postadress via privatmeddelande.

Vad är det för träslag i bordet? Jag har ett bord av nåt obskyrt exotiskt träslag där det blir brännmärken om man placerar en kopp te utan underlägg.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-13 22:03
Ursprungligen av ghost9999:

Vad är det för träslag i bordet? Jag har ett bord av nåt obskyrt exotiskt träslag där det blir brännmärken om man placerar en kopp te utan underlägg.

Låter riktigt exotiskt? Vad är det för träslag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-13 22:20

Det går att få bort fula vita märken med ett fint slippapper 4-500, sedan tar man teakolja och smörjer in där man slipat, det blir som nytt. Om skadan inte gått ner under lacken vill säga.

Oavsett om Apple ersätter bordet eller inte så bör du ta upp händelsen med ditt försäkringsbolag.

Liknande märken får man ju i alla bordsskivor som är lackade på gammalt vis.
Det brukar räcka med att inte ha underlägg under tekoppen eller kaffefaten, som nämnts av ghost9999.
Inte lämpligt att ställa en varm dator på ett sådant bord helt enkelt. Inget konstigt med det.

Olja tar antagligen bort fläcken, om den inte försvinner av sig själv.

Oavsett bord tycker jag att det ska gå att ha en dator på det. Man ska väl inte behöva veta vad det är för träslag för att våga ställa sin dator någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-14 21:58
Ursprungligen av kitesurf:

Liknande märken får man ju i alla bordsskivor som är lackade på gammalt vis.
Det brukar räcka med att inte ha underlägg under tekoppen eller kaffefaten, som nämnts av ghost9999.
Inte lämpligt att ställa en varm dator på ett sådant bord helt enkelt. Inget konstigt med det.

Olja tar antagligen bort fläcken, om den inte försvinner av sig själv.

Betänk att en kopp kaffe eller te kan ge upphov till svåra brännskador, är det rimligt att jämföra det med en dator som indirekt marknadsförs som knävänlig?

  • Medlem
  • 2006-05-15 01:36
Ursprungligen av JockeBo:

Betänk att en kopp kaffe eller te kan ge upphov till svåra brännskador, är det rimligt att jämföra det med en dator som indirekt marknadsförs som knävänlig?

Får man svåra brännskador av att ha en kopp kaffe mot knät?

Om datorn inte blir över 2-300 grader, tror jag inte det är någon större risk för brand.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-15 17:09
Ursprungligen av stfm:

Får man svåra brännskador av att ha en kopp kaffe mot knät?

Om datorn inte blir över 2-300 grader, tror jag inte det är någon större risk för brand.

Jag har inte vågat balansera en kopp med nybrygt kaffe på knät, på tok för varmt för att hålla händerna mot koppens sidor en längre stund är det helt klart.

Detta är ju rent tragiskt, Apple bör ta sitt ansvar och ersätta skadorna, samt åtgärda problemen. Börjar nästan fundera över om företaget ifråga kommit fram till att nästa innovation är datorn som även kan tjänstgöra som varmhållningsbricka o.dyl. Mycket trist att deras första modell med Intel har blivit en så defekt produkt.:(

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-05-15 12:17

Har du pratat med Apple ännu? Är nyfiken på att höra vad de säger..

Intressant, Ett träbord verkar uppfylla deras rekommendationer om hur en "Portable" dator (obs. ej "laptop") skall användas.

"Using Your PowerBook When you’re using your PowerBook or charging the battery, it is normal for the bottom of the case to get warm. For prolonged use, place your PowerBook on a flat, stable surface. The bottom of the PowerBook case functions as a cooling surface that transfers heat from inside the computer to the cooler air outside. The bottom of the case is raised slightly to allow airflow that keeps the unit within normal operating temperatures. In addition, the computer vents warm air from the back of the case."

Från manual (sid 74): http://manuals.info.apple.com/en/PowerBookG4_15in_DblLayerSuperDrive.pdf

1
Bevaka tråden