Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMB vs AFP i Linux.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på labba lite med nätverksöverföring för en blivande backupserver, har testat samba och netatalk i Debian testing, 2.6.15 kernel. Resultaten hittils är nästan skrämmande.

Kopierade 10.000 filer a 15byte över 100mbit.

Netatalk: drygt 1 minut.
Samba: drygt 11 minuter.

Skillnaden är slående, ska göra lite mera testande imorgon med större filer, ska även sätta ihop en LVM-volym med XFS eller ReiserFS och köra till o se om de blir nån skillnad.

Nån annan som kört smb/afp o har något att säga om resultatet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-28 15:19

Det här fick mig att installera netatalk. Jag återkommer vilken skillnad det blev för mig.

Det skulle kunna vara att det bara är något i inställningarna för samba som du behöver justera. Nu kopierade du väldigt många små filer, jag skulle gissa att du kanske får annorlunda resultat ifall du kopierar ett fåtal väldigt stora filer.
Jag antar att du kör kopiering av filer mac->linux eller tvärtom, det finns lite tips på följande sida:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051107090652912

Finns säkert en uppsjö sånt out on the Intarweb

Mjo, tanken var att fortsätta testandet idag med större filer men jag var tvungen att göra annat, får återuppta till veckan. Men det vore intressant med andra som provat och se deras resultat.

Jag har inga planer på modifiera OSX-installationer för att optimera samba-kopieringen, isåfall ryker den till förmån för AFP, om det visar sig snabbare även på större filer

Har ingen koll på hastigheter men vad jag märkte då jag först använde mig av samba under OSX var att det buggade väldigt mycket. Kör på en laptop som då går i viloläge fram- och tillbaka och då var det ett helvette med att den inte automatiskt mountade diskarna igen när jag startade. Sedan tuggade den flera minuter och sa att den inte hittar diskarna, efter det fick man mounta om.

Men sedan med netatalk så fungerar det perfekt, dock ogillar jag alla dirrar och filer som osx lämnar efter sig på linux-disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 18:48

Kopierade 10.000 filer a 15byte över 100mbit.

Samba: 05:36
AFP: 01:00

Från en gentoo linux p3 1Ghz 512 i ram och en usb2 disk till en powerbook 1,33 1,25 G i ram.

Över Samba? Var har du för konfiguration, hårdvara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 18:55

Var lite snabb där
Kör med detta i smb.conf

socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY

Intressant, jag har haft så mycke annat att göra på jobbet så ja har inte kunnat labba vidare nåt med detta i veckan. Förhoppningsvis blir de lite tid nång nästa vecka. Ska testa med ovanstående i confen då. Sen kopierade jag andra hållet, OSX -> Linux, men de borde ju inte spela nån större roll tycker jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-06 10:09

Nu har jag kopierat som dig OSX -> Linux och då blir resultaten annorlunda.

Kopierade 10.000 filer a 15byte

afp: 02:17
samba: 13:27

Kopierade en fil 2,01 GB

afp: 03:55
samba: 04:01

Kör du också ext3 som filsystem?

(Det här måste nästan vara en utav de datanördigaste trådarna här)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-06 10:51

Att lägga in
large readwrite = no i smb.conf på båda datorerna som föreslås på macosxhints hade motsatt effekt det gick slöare att kopiera den stora filen tog ungefär 05:30 så det tänker jag ta bort.

Nu har vi återupptagit. Tappade bort mig lite i confandet sen förra gången, så ja har gjort en fräsh install av debian. Kärnan är 2.6.16, filsystemet en LVM på 1.1TB, XFS

Kopierade 10.000 filer 15byte över 100mbit

afp: 01.29
samba: 13.10

Kopierade en fil 2,01 GB över 100mbit

afp: 3.16
samba: 3.40

debian-burken är en Celeron 2.8ghz, 1gb Ram.
MacOSX, 2x2ghz G5 2Gb Ram, internal SATA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-12 09:57

Trevligt. Då är väl slutsatsen att AFP är snabbare Filsystemen verkade inte göra någon större skillnad jag tror att anledningen till att det gick snabbare för dig är bättre hårdvara. (Eller en vass afp konf)

Senast redigerat 2006-05-14 17:35

Afp-confen är mer eller mindre standard, så de lär väl va hårdvaran de ligger i..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 13:13

Vore intressant att se vad en WinXP eller Linux burk presterar med SMB - dvs om det är OSX som har risigt SMB implantation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 13:14

Det vore även intressant att testa det hela i gigabith nät.

Ska flytta burken till gbit senare, då kommer ja prova

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 15:38

Vore även intressant med gigabit <-> gigabit OSX <-> OSX vs OSX <-> Linux över AFP.

1
Bevaka tråden