Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cam i mac messenger?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Någon som vet hur man kan få sin webcam att fungera med messenger?
Eller om det ska komma den nya versionen till mac också?

MVH

Peter

Microsoft har valt att inte stödja Mac med de funktionerna (konstigt eller hur?). Vad jag vet har Microsoft inga planer att stödja Mac inom den närmaste framtiden heller. Istället får man använda andra program som t ex Mercury.

Om man har en USB-kamera och tillverkaren till den inte valt att stödja Mac så finns ett projekt med drivrutiner:
http://webcam-osx.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-04 11:37

Det finns en klient som heter aMSN, som ska fungera alldeles utmärkt.

http://amsn.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-02 12:00
Ursprungligen av molia:

Det finns en klient som heter aMSN, som ska fungera alldeles utmärkt.

http://amsn.sourceforge.net/

Kanon, toppen. Min sambo är adopterad från Sydkorea och hennes familj där som hon fått kontakt med igen använder MSN messenger på Windows. Tack vare aMSN kan de nu fortsätta ha videokontakt med varandra. Underbart.

Senast redigerat 2007-07-02 12:27
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-02 12:06
Ursprungligen av molia:

Det finns en klient som heter aMSN, som ska fungera alldeles utmärkt.

http://amsn.sourceforge.net/

Tack ska du ha! Fungerar alldeles utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 07:20

Använder aMSN men då jag ska försöka få igång min iSight så står det:
"Typ: IP-Restrict-NAT.
Lyssnar: False.
Du är bakom en brandvägg eller router.
Webcamsn är laddad.
Capture extensions -QuicktimeTci- is loaded."

Gjorde då som det stod...öppnade portarna 6890-6900....funkar dock fortfarande ej? Det står samma sak..?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 22:39
Ursprungligen av Hilding:

Använder aMSN men då jag ska försöka få igång min iSight så står det:
"Typ: IP-Restrict-NAT.
Lyssnar: False.
Du är bakom en brandvägg eller router.
Webcamsn är laddad.
Capture extensions -QuicktimeTci- is loaded."

Gjorde då som det stod...öppnade portarna 6890-6900....funkar dock fortfarande ej? Det står samma sak..?

Samma här, lyckas inte heller få igång min iSight.
Är det någon som fått igång sin webcam med aMSN?

Ursprungligen av Hilding:

Använder aMSN men då jag ska försöka få igång min iSight så står det:
"Typ: IP-Restrict-NAT.
Lyssnar: False.
Du är bakom en brandvägg eller router.
Webcamsn är laddad.
Capture extensions -QuicktimeTci- is loaded."

Gjorde då som det stod...öppnade portarna 6890-6900....funkar dock fortfarande ej? Det står samma sak..?

Använder du en router?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 16:51
Ursprungligen av xrayed:

Använder du en router?

Jag har samma problem, och jag använder en router (Zyxel 660H Triple Play). Sen nätverkssladden in i airporten.

Har öppnat alla portar som man skulle öppna, och jag kan ta emot cam, men inte skicka..?

  • Medlem
  • 2006-04-15 21:44

Jag har använt min iSight till aMsn och det fungerar utmärkt.

Ursprungligen av _Christina:

Jag har samma problem, och jag använder en router (Zyxel 660H Triple Play). Sen nätverkssladden in i airporten.

Har öppnat alla portar som man skulle öppna, och jag kan ta emot cam, men inte skicka..?

Jag har en netgear MR814v2 router, jag gick in i admin och la till aMSN, start port (ex 6890), end port (ex 6900) och ip adressen för den aktuella macen under Port Forwarding, sen funkar det som en dans.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-12 23:17
Ursprungligen av thefinger:

...Eller om det ska komma den nya versionen till mac också?...

Vaddå den nya versionen till Mac? Mac-versionen är ironiskt nog NYARE än den nuvarande Windows-versionen, det kom en uppdatering ganska nyss. Syftade du på en klient identisk med den för Windows när du skrev det? Det lär dröja innan Mac-användare får tillgång till alla funktioner, åtminstone innan Microsoft utvecklar en sådan klient.

MVH
Vaiden

Ursprungligen av Vaiden:

Det lär dröja innan Mac-användare får tillgång till alla funktioner.

Om vi nånsin får det...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-12 23:20

Fieldy: Ja, min iSight fungerar utmärkt med aMSN (trots det väljer jag att köra med Adium).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 23:59
Ursprungligen av Vaiden:

Fieldy: Ja, min iSight fungerar utmärkt med aMSN (trots det väljer jag att köra med Adium).

Jag håller med... AdiumX är att föredra! Tänkte bara dela med mig av mitt fula tryne, till mina PC-vänner som inte har lyxen att använda iChat

Jag får "IP-Restrict-NAT"... men allt annat har jag fått att fungera. Vad har jag glömt att ställa in då?
Ska erkänna att jag inte känner mig helt hemma när det gäller brandväggar mm... om ni inte förstod det redan

(Jag använder en Airport Exreme och dess brandvägg)

Senast redigerat 2006-04-13 00:43

Seriöst så är just avsaknaden av en likvärdig MSN klient till Mac OS X som till Windows XP en mer förödande faktor än vad säkerligen många här tror.
För personer som har sin MSN igång dygnet runt och använder sig av allt från ljud till videochat, alla plugins, osv, för dessa personer (halv Sveriges ungdomar) så är inte MSN klienten som nu finns till Mac ett alternativ och att köra andra klienter är inte alltid ett naturligt alternativ heller, de vill kunna ha likadant som sina kompisar.

Kanske är svårt för vissa att ens tänka sig in i det, men jag tror att om MSN Messenger skulle släppas i samma version samtidigt till Mac OS X och Windows XP så skulle det ge enormt mycket för Mac OS X plattformen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Seriöst så är just avsaknaden av en likvärdig MSN klient till Mac OS X som till Windows XP en mer förödande faktor än vad säkerligen många här tror.
För personer som har sin MSN igång dygnet runt och använder sig av allt från ljud till videochat, alla plugins, osv, för dessa personer (halv Sveriges ungdomar) så är inte MSN klienten som nu finns till Mac ett alternativ och att köra andra klienter är inte alltid ett naturligt alternativ heller, de vill kunna ha likadant som sina kompisar.

Kanske är svårt för vissa att ens tänka sig in i det, men jag tror att om MSN Messenger skulle släppas i samma version samtidigt till Mac OS X och Windows XP så skulle det ge enormt mycket för Mac OS X plattformen.

Haller med! Detta borde ligga i Apples eget intresse om man vill fa kids att ens borja tanka "Appletankar". Lekte lite med en iMac paa ett applecenter och upptackte att kameraprogrammet hade en hel del kul effekter. Gaar dessa effekter att "skicka" med iChat? Det vore ju grym Mac-propaganda ifall man kunde anvanda dessa effekter aven till en PC-anvandare (eller det kanske man redan kan, vad vet jag? ) och nar kompisarna imponerat fragar hur man gjorde, sa svarar man bara "kopte en Mac!"

Hälften utav Sveriges ungdomar? Jag hade gissat på ungefär 90-95%, MSN är sjukt populärt.

Ursprungligen av irrelogical:

Hälften utav Sveriges ungdomar? Jag hade gissat på ungefär 90-95%, MSN är sjukt populärt.

Ja men som är avancerade användare, hehe

Skulle uppskatta det till c:a 95% precis som du, annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 18:28

MSN är skit. Alla pezetomtar som har fått en jobbpeze använder MSN till allt.
- Det har jag på min MSN är standardsvaret. De vet inte vad mailprogram är, de vet inte skillnad på att vara på nätet med en browser, eller att läsa sin förbannade hotmail eller glo i sin jävla MSN-låda.
MSN är en styggelse och borde förbjudas.
Många tycks tro att allt finns på MSN.
MSN är nyckeln till allt.
Fy fan sånt nys.

För att inte tala om Google. Det finns såna som på fullaste allvar skriver med Google.com som en källa när de lämnar in skolarbeten.

Sen måste jag erkänna att idén med att koppla ihop personlig blogg med IM är riktigt bra. Att koppla sin mailadress däremot är lite sådär, men med utökat stöd för adressboksintegration så kan det bli mumma.

Allt är inte tokigt med MSN, men en hel del kan förbättras.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 19:52

Idén med snabbmeddelanden är bra, men det borde INTE få kontrolleras av en ett centralt företag på det här viset.

Tänk positivt - hur skulle det ha sett ut om e-posttrafiken också kontrollerades av microsoft?

Go Jabber!

(ehh, hotmail?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 22:34

Hotmail är bara ännu en kass webbmailtjänst bland alla andra, men tack vare standarder kan ju även hotmailanvändare kommunicera med de som använder gmail eller valfritt e-postprogram, pga att det hela är en öppen standard.

Jag menade snarare att det inte vore önskvärt att all e-posttrafik passerade genom microsofts servrar med deras egna stängda protokoll, som MSN Messenger gör idag.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 11:19

Jag går in i "Airport administratörsverktyg"
väljer "portkoppling"
klickar på lägg till
skriver "6890" i "allmän port"
datorns ip (tror att det är det iaf) 10.0.1.2 i "privat adress"
skriver "6890" i egen port"

osv. med alla tio portarna.

Vad gör jag för fel?

Hur "lägger jag till" aMSN i admin?

Finns det inget web gränsnitt för Zyxel 660HT ? Det är i router inställningarna du ska "port mappa" portarna 6891 - 6899 för aMSN till datorn du har camen på. Oftast når man routern på 192.168.1.0 och loggar in med Admin som användare och password som lösenord.

  • Medlem
  • 2006-05-13 11:58

Jag hittar inte rätt i min Zyxelrouter (P335WT). Jag kan aktivera portar som ska blockeras, men inte öppna portar som ska stängas?!? Brandväggen är aktiverad.
Jag hittar heller inget om Port forwarding.

Microsoft håller väl på att göra ett helt nytt protokoll för sin webbkamera funktion? När den är klar så kommer det att släppas till Macen också, samtidigt som Pc, därav dröjer det så länge.

Bevaka tråden