Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook som fryser, hårddisk trasig?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kommer ett ljud, som jag tycker låter som hårddisk, och under den tiden så är datorn mer eller mindre hängd.
Det är iaf två korta ljud och ett längre.
Kan det vara något annat? Eller är det dags att lämna hårddisken

Det låter som det. Min iBook upphörde sig ungefär så veckan innan hårddisken helt dog. Lyssna efter ljudet och försök avgöra varifrån det låter. Hårddisken finns i nedre vänstra hörnet.

låter som det kommer från det hörnet ja. Men diskwarrior hittar inget, så det verkar inte vara några problem med SMART iaf... men den kanske kan paja på andra sätt

Alla verktyg jag körde på min iBook visade att allt var fint. Hårddisken började dock låta alltmer och till slut började den skaka så kraftigt att hela datorn vibrerade. Någon vecka efter att ljudet uppstått gick hårddisken knappt att nå längre så datorn lämnades in för byte av den.

Ok, vilken hårddisk rekommenderas då? Eller är det vilket som?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-05-13 10:12

En 5400rpm (eller ev. 7200rpm) 2.5" IDE/ATA-disk med så mycket cache och utrymme som möjligt.
Inte lönt att köpa 4200rpm. S-ATA passar inte i iBooken.

Samsung Spinpoint 2.5" 40GB funkade fint för mig iaf, vet dock inte hur det är med andra hårddiskar.

I princip spelar val av märke ingen roll alls. Försök dock att ha minst 5400 RPM. Grundregeln är att en hårddisk som roterar snabbare i regel kan läsa och skriva information snabbare.
Förresten. Låter en hårddisk som roterar i 7200 RPM mer än en som roterar i 5400 RPM?

Ett gott råd är att försöka att ha en hårddisk som rymmer dubbelt så mycket som man tror att man behöver. Även om det kostar lite mer så vinner man på det i längden.

Angående cache så tror jag att iBook har 2 MB cache på hårddisken som standard. Mer cache är alltid bra.

Och som sagt så är det IDE/ATA-kontakten som gäller. Inte SATA.

Min prioritering skulle vara i ordningen utrymme, rotationshastighet och slutligen cache.

Enligt fysik så borde väl en HD på 7200rpm ha högre ton/pipigare än en på 5400rpm(den borde ha en lägre ton)
Det är en smaksak.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-16 21:38

Hej,
Jag har ett liknande problem med min PowerBook 12". Men det verkar som att det beror på ont om hårddisk utrymme, för den låser sig mest när det lediga utrymmet är under ca 4 GB. Jag har även varit ända nere till noll några gånger och det var lite nervöst. Kanske den fungerar bättre om du rensar upp lite? Min dator gjorde även något konstigt HD knarr i jämna intervall.

Hårddisken i min iBook gick kaputt i höstas efter 2,5 års användning. Köpte en ny 40GB intern, tyckte det var mest prisvärt. 2,5-tums hårddiskarna är ju katten inte billiga för det man får, i alla fall jämfört med standard-diskarna. Du kan hitta online-hjälp om du vill göra jobbet själv och spara de ca 1000 kronor det kostar att få den instatt. Men bara om du känner dig säker på hand.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-05-24 11:23

Kanske skulle starta ny tråd, men rubriken stämmer klockrent på mitt problem.

Detta hände i Januari i år på min 12" iBook; datorn totalhängde och vägrade göra ett sk*t, så jag brutalomstartade. "Hittar ingen systemdisk." Gick och la mig (det var ändå så sent) Dan efter funkar allt klockrent. Några dagar senare händer samma sak, så jag lämnar in och får moderkortet bytt. Så funkar det klockrent ...tills igår, då totalhängningen med påföljande "Saknar systemdisk" dyker upp igen. Vad? Nån timme senare bootar den som vanligt. Känns lite skakigt...

1
Bevaka tråden