Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router utan brandvägg ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 08:39

Finns det router utan brandvägg ?

Det är omständigt att hålla på ändra advancerat inställningar i router.
Jag vet att det finns DMZ, men det är bara för en dator.
Några av mina dator har egna brandväggar.
Att hålla på datorns brandvägg och routerns brandvägg är inte så kul.

Varför finns det ingen router utan brandvägg ?

Det är väl bara att avaktivera brandväggen i routern, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 09:10

Jag har letat i två olika D-Link modell (setup) att stänga av helt, finns inte.

Eller har jag missat ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-12 09:12

Om du har en Router för att använda NAT så blir det nästan automatiskt en typ av brandvägg.
Om du absolut inte vill ha det så får du skaffa dej en switch.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 09:18
Ursprungligen av Creops:

Om du har en Router för att använda NAT så blir det nästan automatiskt en typ av brandvägg.
Om du absolut inte vill ha det så får du skaffa dej en switch.

Men en switch kan inte användas ihop med ADSL modem i nätverk med flera dator.
Måste ha router, eftersom jag har bara en IP nummer från Telia

Märkligt att tillverkaren inte tänkt på det att det finns marknad router utan brandvägg....

Men vad är det du vill åstadkomma?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 09:27
Ursprungligen av irrelogical:

Men vad är det du vill åstadkomma?

Numera har ju varje dator egen brandvägg (i min nätverk), det blir ju jobbigt hålla på "dubbla brandväggar". Dvs öppna vissa portar, peka om o.s.v. i varje brandvägg

Jag tycker det borde räcka med brandvägg i varje dator istället.

Jag har 7 st dator !

Ursprungligen av REP:

Numera har ju varje dator egen brandvägg (i min nätverk), det blir ju jobbigt hålla på "dubbla brandväggar". Dvs öppna vissa portar, peka om o.s.v. i varje brandvägg

Jag tycker det borde räcka med brandvägg i varje dator istället.

Jag har 7 st dator !

Iofs så skadar det ju inte med dubbla brandväggar, men finns det inget alternativ i routern för att "öppna allt"? Min router släper igenom allt som standard, har svårt att tänka mig varför någon annan inte skulle göra det.

Vad är det för router du har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 09:43

Min är D-Link Gamer Router
http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJQSNvhLPG3yV3oVIp/hK4vPJMlN6dl6js=

Men det spelar ingen roll.
Finns det verkligen router utan brandvägg, eller stänga av brandvägg helt i router ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-12 09:45

Det är omöjligt att få till en sådan konfigration. Du kommer fortfarande behöva NAT och eftersom du skall låta folk på internet komma åt dina burkar så måste det finnas översättnings regler. Annars kommer inte routern veta var den skall skicka paketen. Jag tror du får gilla läget eller byta DSL operatör som kan ge dig fler publika ip-adresser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 10:03

Tack för alla svar från er.

Tydligen går det inte alltså.
Router kan väl jobba utan brandvägg ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-12 10:15
Ursprungligen av jawa:

byta DSL operatör som kan ge dig fler publika ip-adresser.

Det är drömmen för mej !
Ha flera publika ip-adresser

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-15 12:24
Ursprungligen av REP:

Det är drömmen för mej !
Ha flera publika ip-adresser

Skaffa BBB

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 16:41
Ursprungligen av Bijan:

Skaffa BBB

Plötslig känns Telia ADSL så mycket omodernt !
Man vill ha flera IP nummer.
Jag bor utanför Uppsala, så det är inte enkel få fiberoptik....:'(
Eller finns det ADSL med flera IP nummer ? (har inte kollat upp, har för mej...)

Jag har fortfarande inte förstått om det är så att det som standard är spärrade portar i din router, stämmer detta? Det är väl bara att öppna upp alltihop! Stäng av allt vad paketinspektion och dito prylar heter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-12 10:44

Jovisst kan en router jobba utan en brandvägg men det kommer inte bli mycket smidigare för dig att stänga av vissa brandväggsfunktioner. Du kommer ändå få krånga med översättningsregler. Tex vi förenklar det lite att ge ditt nätverk 3 noder din brandvägg och 2 datorer. Du har en publik internetadress 10.0.0.1 och två interna 192.168.0.1 och 192.168.0.2 och eftersom du aldrig kan routa dessa adresser på internet så har du problem. Där kommer din router in och löser detta åt dig och översätter din utgående trafik så att du enkelt kan komma åt det vill ha till webben men om jag förstår dig rätt så vill du ha det så att all inkommande trafik stoppas av klienternas brandvägg. Här har du inget att vinna på att stänga av brandväggs funktioner. Paketen kommer inte komma fram ändå. Eftersom du har 7 burkar så kommer inte brandväggen/routern veta vart den skall göra av paketen även om du öppnar för allt det ända som routern vet är det det är han som är 10.0.0.1 samt att han har ett datorer bakom sig men han vet inte vart han skall skicka det. Därför måste du sitta och peka ut vart olika portar skall gå. Tex ftp port 21 skall skickas vidare till 192.168.0.1 och du kan aldrig peka ut att port 21 skall gå till någon annan dator eftersom port 21 är upptaget. Så då får du välja någon annan port tex 22000 och skicka den till 192.168.0.2 därför kommer inte öppna allt fungera.

Puh det blev lite långt men jag hoppas att du förstår.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-13 13:06

Grundproblemet med den här tråden är begreppsförvirring till stor del. Router är normalt en burk som skickar paket mellan olika subnät utan att förändra avsändaradressen osv, medans det som kallar gateway eller router för hemmabruk är något helt annat. Den översätter dina interna adresser till en publik och håller reda på vem av dina interna burkar som har anropat vilken med vilken avsändarport så då kan den sen skicka svaren från internet till rätt intern burk. Den processen kallas för NAT och har alltså ingenting gemensamt med det man i vanliga fall kallar router. Så lösningen är att fortsätta köra med portforward i din NAT-burk eller så byta till isp med fler publika adresser som tex Riksnet som jag har

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 17:08

Japp bredbandsbolaget har adsl och de erbjuder fler ip-adresser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 17:36
Ursprungligen av jawa:

Japp bredbandsbolaget har adsl och de erbjuder fler ip-adresser.

Tack !
Jag ska kolla upp mera om olika leverantörer som erbjuder flera IP nummer via ADSL... (jag var lat att inte kolla, ville få info från er...):">

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 18:47

BBB ger inte äkta ip nummer till kunder för de med ADSL.
Vad jag läst, så ger de DHCP till kunder.
Fem st ip nummer får man, men DHCP !
Kanske okey för mej, men äkta är det inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:44
Ursprungligen av REP:

BBB ger inte äkta ip nummer till kunder för de med ADSL.
Vad jag läst, så ger de DHCP till kunder.
Fem st ip nummer får man, men DHCP !
Kanske okey för mej, men äkta är det inte.

Jag vet inte vad som krävs för att kalla ett IP-nummer för "äkta". Finns säkert något RFC dokument.
Man får 5st publika dynamiska IP-nummer. Och kör man en server så spelar det ingen roll, då man troligen inte stänger av maskinen. och gör man det så finns det alltid DynDns.org

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-25 18:31

Man kan även ha DCHP som garanterar samma ip hela tiden men det är väl bara ett fåtal företag som erbjuder det.

1
Bevaka tråden