Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel på DNS:en

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-11 17:08

Hej.
Jag har en .se domän med div subdomäner (på loopia). Nu har jag ett problem med att få kontakt med ena subdomänen, och när jag pingar den
ping sub.domän.se
står det
PING domän.se

den vägrar pinga subdomänen eller va som nu händer, jag har loggat in på loopia och kollat att subdomänen är inställd på rätt ip-adress.

Nu till det riktigt dryga, om jag loggar in på en dator på skolan kan jag komma åt subdomänen.
Finns det någon DNS cache som vägrar ge upp och fatta att det är ny ip...

Vad göra?

/sommer

Jo, all domäninfo är ju cachad i DNS-er här o var.. Kanske är de nån DNS på den uppkoppling där de inte funkar som är trög o inte har uppdaterat infon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-11 18:09

Jomen....vad jag vet så ska du inte kunna pinga en subdomän direkt. Det är liksom ingen "riktig" domän med egen IP och DNS och grejer och kanske just ordet "domän" som förbryllar. Du ska - helt riktigt - få den "riktiga" domänen när du t.ex. pingar, men hitta subdomänen när du gör en http-request, dvs går dit med en webbläsare.

PS: Tror jag missuppfattade. Menar du att du inte kommer åt subdomänen med en vanlig webbläsare hemma, men på skolan?

I så fall, se Johans svar. När jag hade Bredbandsbolaget kunde det ta över en vecka innan jag kunde komma åt nya domäner, medan alla andra runt i världen kunde efter någon dag.

Mja, du har nog inte helt rätt Danne. Vilket svar man får beror lite på hur PTR (Reverse Lookup) är konfat för den domänen. Sen, visst kan en subdomän vara "riktig" den kan ju ha ett helt annat ip-nummer än sin "mammadomän"

Men, för att få de rätt är det ju enklast att se vilket ip som svarar när man pingar, reverse lookup är ju inte så viktigt när de bara handlar om att surfa.. Så får du svar från rätt ip ska de ju fungera.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-11 21:59

jag har hittat boven, det är bredbandsbolagets primära dns som inte fattat grejen, dock funkar den sekundära, skumt det där.
Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden