Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vann över Beatles!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.expressen.se/index.jsp?a=580896

Domaren var visst iPod-användare....

justitiemord

  • Medlem
  • 2006-05-08 15:38

Skönt. Man vill ju inte förknippas med ett företag som pysslar med varumärkesintrång...

Någon fick ett äpple i skallen. Och den här gången var det inte Newton.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-08 17:19

Tråkigt för Paul McCartney. "Yesterday, all my trouble seemed so far away"

Å Paul McCartney har ju problem med frugan också.... ingen bra månad...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 20:12

Att man bara har mage att ta upp domstolarnas tid med detta tjafs ...

Kommer ni ihåg när Microsoft stoppade Mike Rosofs hemsida mikerosof.com. För det var väl så det slutade?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 20:08

Tja, det är ju Jackson som äger rättigheterna till låtarna fortfarande, väl, så Cartney har väl inget problem med det här...

  • Medlem
  • 2006-05-08 20:10

Jackson har sålt tillbaka. Han är ju utfattig, stackarn.

  • Medlem
  • 2006-05-08 20:50

Skönt och bra att de där äckliga asen som plågat världen med sin "musik" inte vann.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-09 01:26

Hmm.
Den ursprungligaste idén med Beatles Apple-butiker var att allt i butiken skulle vara vitt. Endast vita objekt skulle säljas.

Var får jobs allt ifrån?!!

Antingen betyder vaumärkesnamn något, och är värt något, eller så gör det inte. Mångmiljonbråk antyder att det gör det. "Apple", första ordet i engelska bokstavsplanscher, är en typisk snillrik Beatles(mccartney)-grej. Därtill med en perfekt logga, som var tänkt att ersätta all information på skivetiketterna på The Beatles' (white albums) fyra sidor. Inga låttilar eller annan info.
Det är den här post-psykadeliska, självsäkra och logotyp-starka stil jobs kapat in på, vilket alltså var ok, kom de överens om (+ersättning), så länge de inte började med musik.

Om nu itunes helt tar över den digitala musikförsäljningen så skulle beatles tvingas sälja sina apple produkter genom ett annat företag som heter - apple. Hur gick det till måste de fråga sig.

Försök alltså hitta Beatles på itunes music store. I effekt är Beatles bromsade i sin försäljning, rockhistoriens (antar jag) enda band som inte någonsin behöver sälja sina plattor på nice price.

Spelar ingen roll? Skulle tro det. Och nu har en dummare, som sitter och slöklickar på sin ipod, trott sig vara vis. De kommer att överklagas och förlora, det är min gissning.
När får vi förresten se en ipod med intryckta serienummer och ljusgrå ingravings?

Lite funderingar som synes. Kom an nu. Låt mig höra den unisona cupertino-sekten.

Ursprungligen av boko:

Hmm.
Den ursprungligaste idén med Beatles Apple-butiker var att allt i butiken skulle vara vitt. Endast vita objekt skulle säljas.

Var får jobs allt ifrån?!!

Antingen betyder vaumärkesnamn något, och är värt något, eller så gör det inte. Mångmiljonbråk antyder att det gör det. "Apple", första ordet i engelska bokstavsplanscher, är en typisk snillrik Beatles(mccartney)-grej. Därtill med en perfekt logga, som var tänkt att ersätta all information på skivetiketterna på The Beatles' (white albums) fyra sidor. Inga låttilar eller annan info.
Det är den här post-psykadeliska, självsäkra och logotyp-starka stil jobs kapat in på, vilket alltså var ok, kom de överens om (+ersättning), så länge de inte började med musik.

Om nu itunes helt tar över den digitala musikförsäljningen så skulle beatles tvingas sälja sina apple produkter genom ett annat företag som heter - apple. Hur gick det till måste de fråga sig.

Försök alltså hitta Beatles på itunes music store. I effekt är Beatles bromsade i sin försäljning, rockhistoriens (antar jag) enda band som inte någonsin behöver sälja sina plattor på nice price.

Spelar ingen roll? Skulle tro det. Och nu har en dummare, som sitter och slöklickar på sin ipod, trott sig vara vis. De kommer att överklagas och förlora, det är min gissning.
När får vi förresten se en ipod med intryckta serienummer och ljusgrå ingravings?

Lite funderingar som synes. Kom an nu. Låt mig höra den unisona cupertino-sekten.

Apple Computer har ju som sagt redan betalat Apple Records 26 miljoner dollar.....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-05-09 07:20

Detta är ju ett så solklart intrång så jag förstår inte hur många kalsonger domaren fick byta för att kunna krysta fram den här skruvade utgången...

Ursprungligen av bollman:

Detta är ju ett så solklart intrång så jag förstår inte hur många kalsonger domaren fick byta för att kunna krysta fram den här skruvade utgången...

Tydligen hade Beatles-Apple fått se iTunes Music Store innan alla andra utan att ha några invändningar. Jag kommer aldrig bli riktigt klok på advokater...

Beatles who?

Om man tänker strikt enligt avtalet så tyckte jag mig läsa att dom inte fick sälja lp, ep, Cd, band, etc. men MP3 spelare och MP3 fanns inte i deras värld då avtalet skrevs. Eftersom avtalet inte täckte upp elektroniskt lagrad musik så har inte Apple music inget att ta på. Hade dom valt att formulera sig på ett allmänt giltigt vis som många patent ansökningar är skrivna på så hade det täckts. T.ex. Apple Computer får inte sälja, producera, distribuera musik för något annat syfte än att göra reklam för Apples Computer". Kan säkert fixas till bättre.

Men den största anledningen är att bara en idiot kan ta miste på Apple och Apple. Dessutom så köper den lilla skaran Beatles fans inte skivorna för att det står Apple på dom.

Sen om Jobs har snyltat på Beatles musikbolags renomé så borde man ha reagerat mer kraftfullt. Jag tycker bara att man försöker sätta sitt namn i strålkastar ljuset.

Ursprungligen av bollman:

Detta är ju ett så solklart intrång så jag förstår inte hur många kalsonger domaren fick byta för att kunna krysta fram den här skruvade utgången...

Har du läst avtalet och domen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-09 10:13

Kanske det, men jag menar att om du tillverkat skruvmejslar under namnet En Svensk Tiger & Son, och sedan en vacker dag upptäckte att det enda sätt du kunde få dina skruvmejsalar distribuerade var genom en järnhandelkedja som råkade heta En Svensk Tiger & Son, så skulle du ju inte hoppa bredbent av glädje.
Om de dessutom kommit överens med dig att inte sälja järnvaror, utan gummiankor som de ursprungligen lovat...

Hur lång tid tar det nu innan skivbolaget försöker dra Apple till domstol igen igen? Tre år? Det kommer säkert att hända.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hur lång tid tar det nu innan skivbolaget försöker dra Apple till domstol igen igen? Tre år? Det kommer säkert att hända.

Det är lite som ett barn som hela tiden frågar: Kan jag få godis? Kan jag få godis? Kan jag få godis? Kan jag få godis? ... Hela tiden, ända tills föräldrarna släpper till och köper en påse till ungen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 16:09

Samtidigt som John Lennons Änka mfl stämmer Apple Computer kör denna Buss omkring i USA... Med Lennons Logga tillsammans med Apple Computers
http://edcommunity.apple.com/gallery/student/collection.php?collectionID=11

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-11 16:12
Ursprungligen av Hogge:

Samtidigt som John Lennons Änka mfl stämmer Apple Computer kör denna Buss omkring i USA... Med Lennons Logga tillsammans med Apple Computers
http://edcommunity.apple.com/gallery/student/collection.php?collectionID=11

Sådan är kapitalismen. It's nothing personal - just bizniz.:p

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 21:07
Ursprungligen av mjg:

Sådan är kapitalismen. It's nothing personal - just bizniz.:p

Men syftet verkar vara bra, man åker runt till skolor i utsatta områden och låter ungar få undervisning i musik och chans till att spela och göra musikvideos och konserter.

1
Bevaka tråden