Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirportExpress tillsammans med Netgear Router

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-11 09:47

Hej!

Jag har en stationär Powermac G5 som är kopplad till internet via modem och en Netgear WGT634U router.
Jag har dessutom en Powerbook 12".

Jag har haft problem med att surfa trådlöst i vissa rum och köpte därför igår en Airport Express med Airtunes, dels för att använda som signalförstärkare till Netgearroutern och dels för att kunna skicka musik trådlöst från Powerbooken till stereon.

Musiken var inga problem att fixa (Assistenten för nätverk...), men "Inställninsassistenten för nätverk" eller vad verktygsprogrammet kallas hittade inte Netgearroutern eftersom den inte är från Apple.

Så frågan är:

Hur gör jag för att konfigurera Airport Express att funka som signalförstärkare åt Netgearrouterns nätverk (Hemmanätverk kallade jag det) så att jag får bättre internethastighet i vardagsrummet?

Mycket tacksam för svar.

mvh/Stefan:confused:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-11 09:53

Du ska aktivera WDS som huvudbasstation på din netgear och WDS som relästation på APX:en.

Jag trodde WDS-funktionen bara gällde mellan AirPort Express och AirPort Extreme.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag trodde WDS-funktionen bara gällde mellan AirPort Express och AirPort Extreme.

Apple garanterar bara att det funkar mellan dessa, men det går att få igång med ett gäng andra produkter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-11 13:59

Jaså. Nu har ju inte jag någon supererfarenhet av trådlösa nätverk, men jag trodde att WDS var en standárd.:confused:

Ursprungligen av Kasaen:

Jaså. Nu har ju inte jag någon supererfarenhet av trådlösa nätverk, men jag trodde att WDS var en standárd.:confused:

Du har helt rätt. Men olika företags implementationer av en standard behöver inte nödvändigtvis bli 100% kompatibla pga tvetydigheter eller rena buggar och misstag. Därför kan man göra det enkelt för sig och bara testa mot de egna produkterna.

"5. AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network."
http://www.apple.com/airportexpress/

1
Bevaka tråden