Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänger ni av era Powerbooks/Macbook Pros?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 10:41

Jag har haft en Powerbook 15" (1,25ghz, den hade inte hårddiskar som låste sig om datorn rörde sig) sedan sommaren 2004. Har nu beställt en Macbook Pro 17" som jag hoppas kommer till helgen.

Min powerbooks hårddisk brakade efter 1 år, fick den utbytt på garantin. Innan detta stängde jag i princip aldrig av datorn utan satte den bara i Sleepmode och släpade med mig den. Jag flyttade på den väldigt mycket då jag har den hemma och på jobbet. Jag misstänker att det var detta som orsakade hårddiskkrashen. Efter krashen stängde jag alltid av datorn varje gång jag flyttade den.

Är de nya diskarna bättre? Är problemet löst med krashade hårddiskar pågrund av förflyttning?

mvh
Jonas

Jag har aldrig haft det problemet. Min nuvarande pb är två år gammal, och den stänger jag bara av när jag åker på semester. Hemma och på jobbet följer den mig var jag går. Detsamma gällde min Pismo som jag hade i tre år; i princip var den aldrig avstängd. Jag hade inga hårddiskproblem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 10:55

Härligt för dig, jag hade väl otur kanske. Den borde ju stänga av och låsa diskarna i Sleepmode.
Men efter krashen blev man lite rädd för att flytta den... Nojig Det är ju lugnt så länge de pajar inom ett år iofs.. )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-11 10:57

Samma här!
Både Wallstreeten (när den fick OSX) och min 1GHz Alubook stängs aldrig av utan sätts i vila.
Har heller aldrig drabbats av diskproblem.

Det är nog mer oturen som gjort att du fick diskproblem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 11:06

Det här låter ju bra. Synd att jag hade otur tidigare. Men skönt att man vågar testa o köra nonstop-computing igen

Jag håller med om det.
Ha redan haft flera bärbara först en Wllstreet sen en prismo sen en Ibook och i slutet en Powerbook g4 12". Jag bruka aldrig stänga av datorer sätter de bara i viloläget. Mina Hårddiskar krashade aldrig. Det är mer att du hade otur.
Jag rekommenderar köp dig en extern Hårddisk och gör då och då en backup så att du ha kvar dina viktigaste filer.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-11 11:07

Hårddisken stannar helt i viloläge, så det gör ingen skillnad för dess livslängd om du använder viloläge eller stänger av datorn vid förflyttning. Dina hårddiskkrascher har alltså inte berott på viloläge i kombination med förflyttning.

Viloläge är ju kanonbra, datorn är alltid redo när man fäller upp locket. Jag stänger aldrig av någon av min PowerBook eller MacBook Pro, det behöver inte du heller göra.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 11:15

Hurra! Det här låter fint. Hoppas bara man inte får otur en gång till...

På tal om den nya MBP 17" som är på väg till mig. Damn, va långsamma TNT verkar vara, kan de verkligen ta två dagar att SKICKA den från Amsterdam? Nej, det verkar som om det går riktigt långsamt det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 12:45

Var bara noga med att hårddisken verkligen varvat ner innan du lyfter iväg datorn. En av mina vänner var lite hastig när han skulle iväg och lyckades krascha sin hårddisk. Han lyfte iväg datorn innan locklåsknappsdioden (kommer inte på rätt ord) hade börjat pulsera.

Datorn kan vara alldeles för tyst och i vissa ljusförhållanden kan det vara svårt att se att den verkligen gått i vila...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 13:51

Jag stänger heller aldrig av min PowerBook utan bara sätter den i vila. Har inte stängt av den på 414 dagar nu Inga hårddiskproblem på den tiden! Ibland loggar jag ut som användare om jag inte vill att klåfingriga människor ska störa mitt arbete.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 14:43

Sedan skickade jag tillbaka min första MBP just för att den startade i stängt läge. Tydligen ett problem som har dykt upp hos flera personer, så det kanske kan vara bra att kolla hur den sköter sig först. Annars får man den kända Afterburner-effekten med en glödhet MacBook Noob bak i väskan...

Jag kör bara vilo-läge (PB G4 1 Ghz).
Däremot brukar jag logga ut innan jag stänger locket. Är drabbad av att datorn inte alltid skärmen slår på när jag kör igång den men det verkar bara ske när jag går i vila på aktivt användarkonto. Därav denna in- och utloggning.

1
Bevaka tråden