Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple lansera en uppdaterad MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har haft en hel del problem med min MBP (två reparationer etc.) och var därför ganska trött på den när jag ringde Apple Store förra fredagen. Efter en stunds samtalande med flertalet personer så kom vi fram till att de skulle beställa en ny dator åt mig. Vi talade lite om hur lång tid det skulle ta, och "eftersom datorerna görs i Kina" så skulle det ta minst en vecka innan jag kunde ta emot den nya.

Nu har jag fått ett trackingnummer, och till min stora förvåning så ser jag att det första stoppet har varit Holland (inte Kina). Kan det vara så att de försöker skicka mig en reparerad MBP istället för en ny? Spåren borde väl börja i Kina om inte annat?

Mattias -

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-11 09:48

Apple har väl sitt europalager i Holland. Det är därifrån allt skickas, även om det tillverkas i Kina.

Jo, men när jag beställde min MBP från början så visade trackingnumret att den startade sin färd i Kina... borde inte den här också gjort det? Och när jag pratade med Apple Store så sa ju även de att den skickas från Kina?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-11 13:05

Jasså.

Då kan du bortse från mitt inlägg.

Argh... man blir inte klok på det här. Ska titta ordentligt på datorn när jag tar emot den. Jag kommer inte att acceptera några repor etc... Dessutom så har ju varje ny dator ett unikt serienummer, vilket är lätt att få fram under systeminformationen i OS X. En utbytesdator har ju inget riktigt serienummer utan någon textsträng (..seumb... nånting har jag för mig). Om serienumret ser bra ut, och datorn ser bra ut, samt om den FUNKAR bra, så är det ok. Allt annat = pengarna tillbaks och jag köper en annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 13:18

ang att datorn dök upp i holland är att den först skickades antingen med flextronics eller k&n där du inte hade möjlighet att spåra paketet. Nu är den i tnt´s händer och du lär ha den imorgon om den åker därifrån ikväll lyckodig

Ursprungligen av Costas:

ang att datorn dök upp i holland är att den först skickades antingen med flextronics eller k&n där du inte hade möjlighet att spåra paketet. Nu är den i tnt´s händer och du lär ha den imorgon om den åker därifrån ikväll lyckodig

Den lämnade Holland igår kväll. Så vi får väl hoppas på att den kommer idag (eller troligare imorgon eftersom den inte är incheckad i Sverige än vad jag kan se). Det här verkar vara den senaste händelsen.

10 maj 2006 - 23:11, Eindhoven - Shipped From Originating Depot

Hur som helst låter det mer betryggande nu när jag fått höra vad du (Costas) vet. Det enda som jag stör mig på är att det på Apples egna trackingsida står "W787*****/REP" under "Your PO Number"... Men det kanske inte har med saken att göra.

Ursprungligen av mac-tias:

Det enda som jag stör mig på är att det på Apples egna trackingsida står "W787*****/REP" under "Your PO Number"... Men det kanske inte har med saken att göra.

Är det bokstäverna REP du "stör dig på"? Jag skulle gissa att det bara betyder att det finns ett reparationsärende som ligger till grund för den här försändelsen.

  • Medlem
  • 2006-05-11 14:10

Alternativt skickades de direkt från Kina i början när det var brist på dem och nu när Apple fått upp ett lager så skickas de från Holland?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Alternativt skickades de direkt från Kina i början när det var brist på dem och nu när Apple fått upp ett lager så skickas de från Holland?

Vi får hoppas att det är något sånt!

Citat:

Är det bokstäverna REP du "stör dig på"? Jag skulle gissa att det bara betyder att det finns ett reparationsärende som ligger till grund för den här försändelsen.

Ja, det är det jag stör mig på. Förhoppningsvis är det så, men man vet aldrig med Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 21:42

hoppas du fått den

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-11 22:13

REP står för replacement. Min REP-dator skickades från Kina, det gick i mina fall utmärkt att följa dem hela vägen på tnts hemsida. Leveransen tog 5 arbetsdagar båda gångerna.

Ah, nu har jag fått den. Den funkar utmärkt, har inga problem alls. Nu återstår bara att kontrollera värmeutvecklingen. Återkommer om det blir något problem!

Tack för alla tips och tankar om Apples beteende vid leveranser av replacement-datorer

Återrapportering... datorn fungerar... UTMÄRKT. Underbart, hade nog inte pallat mer strul som sagt. När jag säger att jag inte har några problem, så menar jag verkligen det. INGA problem. Inget tjut, inga värmeproblem, inga skeva tangenter... etc...

Datorn blir något varm när man laddar den, men så fort laddningen är klar så går den ner till normal temperatur igen. Vilket är runt 45 grader enligt CoreDuoTemp (version 0.4).

Provade att maxa bägge processorkärnorna (två terminalfönster med "yes > /dev/null" i tio minuter. Kom upp i 80 grader celcius, vilket snabbt droppade till 55 grader efter någon minut efter avslutandet.

Jag är nöjd. Äntligen. Låt oss hoppas att det fortsätter i samma riktning

Det som hade varit intressant är att se lite statistik (inte massa screenshots); vad är genomsnittlig drifttemp vid "normal" load (typ surfa, maila etc.) och vid extrem load (matematik, grafik etc.). Finns det någon sådan sammanställd som tar flera modeller/exemplar i beaktning?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-14 02:30
Ursprungligen av tobhas:

Bra tanke, men jag vill se sammanställd information. Statistik över tiden med flera datorer som underlag, och resultatet i EN graf typ... eller liknande.

1
Bevaka tråden