Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som är sugen på lite PC-slakt i TV?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick detta mail:

Citat:

Hej
Jag heter ******** och jobbar med ett tv-program som heter Login som ska sändas i SVT i höst. Vi letar nu efter en/två datorkunniga personer som kan tänka sig att medverka i ett inslag. Vi söker dels någon som kan lyfta fram PC:ns fördelar jämfört med Apples Mac (personen får mer än gärna ogilla Mac) och dels någon som tycker precis tvärtom och kan förklara varför.

Känner du dig träffad eller vet någon annan som skulle passa bra, hör av dig till mig så snart som möjligt!

Om det är någon som känner sugen på att vara Mac-ambassadör så kan ni PM:a mig så kan jag ge er kontaktinformation. Det skickades dock ut till en mängd studenter så det finns ju risk att ni inte får vara med.

/Anders

mac-ambassadör=pc-slakt?

varför måste så många macanvändare göra pc vs Mac till ett skyttegravskrig?

Ursprungligen av art vandelay:

mac-ambassadör=pc-slakt?

varför måste så många macanvändare göra pc vs Mac till ett skyttegravskrig?

Det var inte min mening att någon skulle ta formuleringen "PC-slakt" på allvar. Som du själv skriver så skrev jag "Mac-ambassadör" längre ned.

Så.. innan någon fler irriterar sig på min formulering: Jag menade inte allvar med PC-slakt.

Nu var det avklarat.

Förresten så verkar det vara ett program som produceras i Umeå, och mailet skickades ut till studenter vid Umeå Universitet, så jag gissar att de vill ha lokala förmågor.

/Anders

Hjälp...

Seriöst, PC-nissen kommer ju att få storstryk. (om det bara är en vettig människa som representerar oss äpplen).

Vilka argument kan komma?

Inga program (bootcamp för bövelen)
Designad bögdator (har jag fått höra, men egentligen är de bara avundsjuka)
Dyr (doh, vaio. dessutom så behöver man ju inte köpa den om man inte vill)
Falsk trygghet (samma i windows, brandväggen är ju dunderbra!)
"Sektvarning" (steve ballmer, jag säger bara steve ballmer)
Ingen billig hårdvara (tja, man får ju vad man betalar för)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 11:09
Ursprungligen av irrelogical:

Hjälp...

Seriöst, PC-nissen kommer ju att få storstryk. (om det bara är en vettig människa som representerar oss äpplen).

Vilka argument kan komma?

Inga program (bootcamp för bövelen)
Designad bögdator (har jag fått höra, men egentligen är de bara avundsjuka)
Dyr (doh, vaio. dessutom så behöver man ju inte köpa den om man inte vill)
Falsk trygghet (samma i windows, brandväggen är ju dunderbra!)
"Sektvarning" (steve ballmer, jag säger bara steve ballmer)
Ingen billig hårdvara (tja, man får ju vad man betalar för)

Men... Nu är det ju ingen idé att göra programmet längre. Lär bli ganska mycket spel mot ett mål...:D

Största och kanske enda nackdelen med Mac är som jag ser det att Macanvändarna är infernaliskt indoktrinerade, så där vinner pc'n pluspoäng

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-05-09 13:16

Största nackdelen med Mac torde väl vara just Bootcamp. Varför skulle man vilja framhäva att det är positivt att kunna köra windows crap på en mac i ett pc->mac krig? Världens bästa operativsystem med den bästa och snyggaste hårdvaran skall väl inte behöva framhäva windowz som ett +.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 13:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Största nackdelen med Mac torde väl vara just Bootcamp. Varför skulle man vilja framhäva att det är positivt att kunna köra windows crap på en mac i ett pc->mac krig? Världens bästa operativsystem med den bästa och snyggaste hårdvaran skall väl inte behöva framhäva windowz som ett +.

Nej, det har du rätt i. Men iom BC så har ju OSX ett rejält övertag vad gäller mångsidigheten. Hur många OS kan en Win-burk köra jämfört med en Mac.

Ursprungligen av Kasaen:

Nej, det har du rätt i. Men iom BC så har ju OSX ett rejält övertag vad gäller mångsidigheten. Hur många OS kan en Win-burk köra jämfört med en Mac.

Alla - 1

Det enda operativsystemet en "grå" X86-burk kan köra (utan hack & dyl) är just OS X. Fast iofs så tillför ju OS X rätt så mycket...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 19:06
Ursprungligen av Kasaen:

Nej, det har du rätt i. Men iom BC så har ju OSX ett rejält övertag vad gäller mångsidigheten. Hur många OS kan en Win-burk köra jämfört med en Mac.

Man kan väl köra hyffsat många linux-distar på Mac? (utan bootcamp)

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 17:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Största nackdelen med Mac torde väl vara just Bootcamp. Varför skulle man vilja framhäva att det är positivt att kunna köra windows crap på en mac i ett pc->mac krig? Världens bästa operativsystem med den bästa och snyggaste hårdvaran skall väl inte behöva framhäva windowz som ett +.

Möjligheten att kunna köra Windows är ett plus därför att man kan förvandla sin Mac till en PC när som helst. Och sedan tillbaka till en Mac. Om man inte är nöjd med OS X (ingen kommentar...) eller vill köra Windowsprogram så kan man alltid göra det. En enorm trygghet för switchare, och bekvämt för många macfrälsta.

Ursprungligen av MatsOlov:

Största nackdelen med Mac torde väl vara just Bootcamp. Varför skulle man vilja framhäva att det är positivt att kunna köra windows crap på en mac i ett pc->mac krig? Världens bästa operativsystem med den bästa och snyggaste hårdvaran skall väl inte behöva framhäva windowz som ett +.

Varför skriver folk windowz och dyl? Dyslexi eller ett märkligt sätt att vara nervärderande?
Seriöst ser jag inget behov av ett datorkrig. Jag ser inte att någon plattform har något stort övertag över den andra.

  • Medlem
  • 2006-05-09 21:28
Ursprungligen av Code Red:

Varför skriver folk windowz och dyl?

Eftersom den här tråden redan lever så farligt – bara någon nämner "plattform" eller "vs." eller "fördelar gentemot ..." hotar kriget att dra igång – så ska jag kapa den och istället återge något jag läste någonstans: Varje gång ett z ersätter ett s blir en ängel överkörd av en buss.

Ursprungligen av Code Red:

Varför skriver folk windowz och dyl? Dyslexi eller ett märkligt sätt att vara nervärderande?
Seriöst ser jag inget behov av ett datorkrig. Jag ser inte att någon plattform har något stort övertag över den andra.

Jag skriver windoze därför att det är en så sövande plattform...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-10 18:13
Ursprungligen av Code Red:

Varför skriver folk windowz och dyl? Dyslexi eller ett märkligt sätt att vara nervärderande?
Seriöst ser jag inget behov av ett datorkrig. Jag ser inte att någon plattform har något stort övertag över den andra.

Ett annat sätt att skriva är "Windos" men kanske inte alla unga hänger med där. Jag har mött PC nissar som inte vetat vad DOS är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 13:18

När jag har hört PC vs Mac-fighter i media brukar Windows-försvararen alltid bara dra upp gamla fördomar (tex "inga program", samtidigt som Mac-förespråkaren alltid lyfter fram designen som det bästa argumentet.
Båda sidorna dåliga alltså och fighten lär sluta med "om man vill ha design, så satsa på Mac, annars på PC".

Skulle jag argumentera för Mac, skuller jag inte ens nämna designen - för det är ju inte alls det som gör Mac så bra. Det är bara en bonus - och pratar man om den tror alla att designen är det enda Macen har ...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-09 14:34

Som en person som också fick detta mail så kan jag säga att jag kommer inte att ställa upp det då detta enbart verkar som om SVT personen vill ha ett ordbajsar krig. De personerna som jag tror kan vara bäst lämpad för detta är enat min moder eller en kolega till henne. bägge två vältaliga över 40, kvinnor och tycker om mac så kan dom få prata med spel fantasterna

Det hade varit bättre om SVT hade gjort ett djupare jobb där man t.e.x. följer dator ovana och vana användre från olika ålders grupper 3 mac, 3 pc. sedan har en debatt med dessa 6 och två experter. Kanske också förklara skilnader på pris,utbud, historia interjuva återförsälljare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 14:52

Det låter ju som en mycket bättre idé! Sätt ett gäng som är totalt nollställda framför Mac respektive PC och be dem göra ett antal uppgifter utan någon som helst support. Då ser man ju iaf vilken av plattformarna som är bäst ur ett nybörjarperspektiv.

Jo. Det verkar som om dom vill ha ett litet plattformsbråk i TV-rutan.

Det hade varit grymmt kul att se en mer djupgående analys som den som tok beskriver, problemet är väl att hitta människor som aldrig sett en dator förr. Det kan inte finnas många under 50 år som aldrig använt en dator.

Ytterligare ett skäl för att jag tycker man borde ha bättre koll på vad licenspengarna används till. Vill de köra ett program som dissar Mac och höjer PC till skyarna så får de helt enkelt söka sig någon annanstans. Mina licenspengar ska de inte få använda till det.

ok, bra.

1
Bevaka tråden