Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enskild firma vs Aktiebolag

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har drivit en enskild firma i ett år ungefär, och jag har det som huvudinkomst. Det går faktiskt riktigt bra, så man ska inte klaga.

Jag har klurat på om det är värt att göra om företaget till ett AB. Jag har haft ett annat (orelaterat) AB tidigare och vet ungefär vad det innebär, men är inte så jätteinsatt i skatteregler mm iom att revisorn fixade det åt mig förut.

Frågan är - vad vinner man på att köra AB? Jag är medveten om att bolaget är en juridisk person, men pga att jag inte gör så mycket "riskjobb" samt bra konsultförsäkring så är den biten rätt ointressant. Det jag undrar är mer vad man har för ekonomisk vinning på det? Gör regler för bonus/utdelning att man kan ta ut mer pengar skattefritt / till lägre skatt jämfört med enskild firma? Och är det värt det extra jobbet/extra utgifter med bokslut, revisor som måste kopplas in mm motför fördelarna man får?

Visst, det hade varit skönt att "koppla bort" företagets ekonomi från min privata, det är inte speciellt kul att fixa deklaration, prel-skatt mm som det är nu.. men min fråga gäller alltså bara dom ekonomiska delarna

Vad tycker ni? Är det värt att ombilda till AB? Alla synpunkter väldkomna.

Det beror lite på om du tänkt låta företaget växa eller om du är nöjd med den storlek du har. Jag antar att din omsättning överstiger 20 basbelopp, så där blir enda skillnaden att du måste lämna in din årsredovisning (vilken är obligatorisk för AB) till Bolagsverket, samt att du måste ha en revisor.

Aktiebolag betalar 28% i bolagskatt, så det är ju lägre än vad du betalar nu, men detta är ju framförallt intressant om du vill investera i företaget.

Är du ofta sjuk så är det bättre att du har enskild firma, för då betalar försäkringskassan ersättning, jämfört med de första 2 veckorna för AB...bortsett från en karensdag förståss.

Senast redigerat 2006-05-10 15:01
  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-10 13:57

Rent skatteteknisk finns det i princip ingen skillnad mellan enskild näringsidkare och aktiebolag. Vill du investera i företaget och inte har ett AB kan du använda dig av expansionsfonder för att uppnå samma effekt som att inte ta ut vinsten i ett AB. När det gäller till exempel användning av periodiseringsfonder är det något mer förmånlig för enskild näringsidkare då den möjliga avsättningen av skattepliktig inkomst är 30% jämnfört med ett ABs 25%.

Bolagsskatten är 28% (källa: BL Info). Arbetsgivaravgifterna ett AB betalar är ca 1,5 procentenheter högre än enskild näringsidkares egenavgifter. (32,46 mot 30,71 vid noll (i praktiken en) karensdag).

Tillägg: Det enda som möjligen kan vara bättre med AB är om du vill ha t.ex. en sjukvårdförsäkring, det är mer förmånligt att ha en sådan när man har ett AB.

Ok, tack så mycket för infon.

Min tanke är att fortsätta som ensam arbetare i företaget, jag kan inte se mig anställa en massa folk eller skaffa bamselokaler mm inom den närmaste framtiden. Mao så har jag inte planerat några stora investeringar i företaget heller.. Jag har ju inte direkt stor produktionskostnad på det jag gör (programmering) eller behöver en massa maskiner i miljonklassen.

I det stora hela ser jag inte så stora fördelar med AB just av vad jag fått veta här, så det är frågan hur man ska göra. Man får uppenbarligen ta ut vinst upp till 60-70 tusen med 20% skatt istället för ~33%, vilket är bra.. men dom extra slantarna går nog till revisorutgifter ändå, så det är nog på ett ut.

En annan nackdel jag tänkte på är insynen - om man vill ha sin ekonomi privat är det bättre att ha enskild firma, alla bolagsuppgifter blir ju tillgängliga för allmänheten med ett AB.

Nåja, ska klura vidare, tack för alla synpunkter.. Fler synpunkter är välkomna också

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-10 15:00

Förstår inte riktigt det med 20% skatt istället 33%? Hur menar du då?

Ursprungligen av Khedron:

Förstår inte riktigt det med 20% skatt istället 33%? Hur menar du då?

Nä, det var någon som nämnde det, jag har inte kollat upp än hur regeln fungerar exakt. Det verkar som att man får ta ut en aktieutdelning varje år på max 60-70kkr (vet inte exakt siffra) som beskattas med 20% istället för normal skatt.. vilket i sin tur innebär några tusen extra i fickan. Det är visst något som är nytt för i år, jag ska kolla upp det lite bättre.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-10 15:45

Ah, okej. Utdelningsreglerna är mycket "om", "men" och "när" (som allting annat när det gäller skatt).

Det du hänvisar till är den nya s.k. schablonregeln som säger att det är bara 20% skatt på utdelning upp till 150% av inkomstbasbeloppet året före beskattningsåret (hängde du med där? ). För utdelning under 2006 innebär det att det är 20% skatt på utdelningar upp till 1,5 x 43300 = 64950 kr. (Egentligen är det lite mer "om" i dettta men för de flesta fåmansbolag är det så det ser ut.

Ah, ok.. Tack för att du redde upp det! Men att iaf ha dom slantarna över att lägga som utdelning varje år bör ju inte vara några jätteproblem, så det låter ju som att det ska gå att utnyttja den regeln

En positiv sak med AB iaf. Fler, någon?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 22:01

Hej Kermit!

Den största fördelen med AB är väl om man ska utöka företaget och investera mycket. Och att det kan vara lättare att hålla isär företagets och den privata ekonomin.

Helt klart blir det lite mer administration med AB. Kan var bra om man annars har svårt med det;)

Mitt tips till dig efter att ha läst tråden är att vara kvar i den enskilda firman.

Jo, en annan sak också. En del uppdragsgivar kräver ibland att man har AB. Till exempel den större svenska företagen (Volvo, Ericsson etc.). Men det är ju en bedömning du får göra om du tänker ta sådana uppdrag.

//tm

Ursprungligen av toastmaster:

Hej Kermit!

Den största fördelen med AB är väl om man ska utöka företaget och investera mycket. Och att det kan vara lättare att hålla isär företagets och den privata ekonomin.

Helt klart blir det lite mer administration med AB. Kan var bra om man annars har svårt med det;)

Mitt tips till dig efter att ha läst tråden är att vara kvar i den enskilda firman.

Jo, en annan sak också. En del uppdragsgivar kräver ibland att man har AB. Till exempel den större svenska företagen (Volvo, Ericsson etc.). Men det är ju en bedömning du får göra om du tänker ta sådana uppdrag.

//tm

Hej!

Jo, det är enklare att "slappa" med administrationen med enskild firma, med AB är man lite mer piskad att hålla ordning.. På gott och ont antar jag

Det där med att man håller isär privat och företag är något som nämnts tidigare, men det är faktiskt en trevlig sak - en deklaration med typ några enstaka saker att skriva under motför att sitta en månad med och slita sitt hår är skönt

Visserligen har jag redan jobbat mot stora kunder (bl a Volvo just nu faktiskt), men det är ofta via en underleverantör.. Dvs någon får jobbet av Fetingbolaget(tm) och hyr in mig för att producera. På så sätt är man ofta skyddad via de man jobbar åt. Däremot har du en bra poäng i att det är "seriösare" att ha AB. Vad lägger man helst ut jobb på, Konsultbolaget AB eller "Hemfixarfirman, c/o Mamma & Pappa, Källarvåningen 1.. Sätt gärna in pengar på mitt personkonto direkt!" :rolleyes: . Nåja, man har ju ett gäng inarbetade kunder och får bra med uppdrag iaf, så det verkar ju inte spela SÅ stor roll.. Men visst ser det bättre ut att ha AB, samt om man ska gå på stora kunder direkt (=$$$) så är det nästan ett måste.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-10 23:26

Egentligen är det lite märkligt att de stora drakarna tycker att ett AB är mer seriöst. Om ett AB gör bort så sig ekonomiskt är pengarna att avkräva slut när bolagets pengar är slut. En enskild näringsidkares pengar tar ju inte slut på samma sätt, om man inte drivs till personlig konkurs och det tror jag varje egenföretagare gör allt för att undvika. (Enligt resonemanget att det torde inte vara lika känslofullt att tvångslikvidera sitt AB, även om det säkert är tufft nog.)

Fast vad vet jag, när det gäller det större drakarna (i mina fall AstraZeneca och Fortum) så har det varit via mellanhänder....

Jo, håller med. Jag tror det har att göra med gamla värderingar.. Förr i tiden var det väl mindre gynnsamt skattemässigt mm att ha enskild firma än AB, dock enklare administrationsmässigt, så många hade enskilda firmor för "hobbyverksamheter". Personer som ansågs seriösare och satsade fullt ut startade AB, men nu för tiden spelar det ingen större roll vilken företagsform man har, det är i stort sett samma skatter mm oavsett. Jag tror lite av det tänket sitter kvar fortfarande.

Det är iofs mest en gissning, men det kan vara något åt det hållet. Många verkar koppla ihop enskild firma med källarverksamheter fortfarande.

Nåja, om man ska försöka sammanställa det som diskuterats hittills:

Fördelar enskild firma:
* Kräver inget startkapital
* Behöver inte revisor
* Folk har inte insyn i företagets ekonomi
* Bättre regler vid sjukdomsfrånvaro

Nackdelar enskild firma:
* Inte juridiskt skyddad
* Privata ekonomin och företagets ekonomi är samma

Fördelar AB:
* Juridiskt skyddad
* Separerad ekonomi från privatekonomin
* Anses seriösare av kunder (=fler jobbmöjligheter)
* Lite extra pengar i fickan pga bonus/aktueutdelningsregler
* Förmånligare sjukvårdsförsäkringar

Nackdelar AB:
* Kräver startkapital + kostnaden för att starta bolaget
* Alla har insyn i företagets ekonomi
* Revisor måste kopplas in = ökade kostnader för administration

Har jag missat nåt?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 06:40
Ursprungligen av Kermit:

Jo,
...
Fördelar AB:
* Juridiskt skyddad
...
Har jag missat nåt?

En bra sammanställning, föruom det om juridiskt skyddad om du menar dig som ägare. Så var det förr. Numera har aktieägare, styrelse och vd ett betydligt större personligt ansvar.

Det är inte speciellt stor skilnad mellan de olika bolagsformerna längre.

Lev väl
//tm

Ursprungligen av toastmaster:

En bra sammanställning, föruom det om juridiskt skyddad om du menar dig som ägare. Så var det förr. Numera har aktieägare, styrelse och vd ett betydligt större personligt ansvar.

Det är inte speciellt stor skilnad mellan de olika bolagsformerna längre.

Lev väl
//tm

Det är väl en väldigt stor skillnad om "något händer" och företaget sätts i konkurs. Förutsatt att du skött din bokföring och att skatterna är betalda kan du gå från konkursen med din egen ekonomi relativt orörd. Som enskild firma är du rökt på alla möjliga sätt om det smäller.

  • Medlem
  • 2006-05-11 09:51

Kermit,

den insyn du listar under negativt är ofta den faktor som gör att AB verkar seriösare.

/hpe

Toastmaster: Hmm, detta var nytt för mig. Självklart vet jag att man inte är helt ansvarsfri, men vad är det för regler för detta som ändrats?

hpe: Hmm, jo, antar att du har rätt faktiskt. Det verkar som att företag kollar upp varandras ekonomi direkt ett samarbete eller liknande är ens påtänkt, så visst känns det säkert tryggare att arbeta ihop med någon som man vet har det gott ställt / går bra, än ett företag man inte vet någonting alls om.

1
Bevaka tråden