Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är din MBP?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ville bara veta hur många som har problem med sina MacBook Pro. Om det nu ska vara en sådan dyr och bra dator från Apple, ska den väl fungera. Då menar jag att den inte ska tjuta, eller bli kokhet!

Hoppas alla med MBP svarar, då blir svaret mer precist!! Tack!

samtidigt som jag surfar steker jag ägg & bacon på den.
perfekt frukost på sängen när man läser morgonnyheterna.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-09 01:59

MacBook Pro - nja. Snarare MacCook Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 02:40

min superdriver har lagt av.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 22:38

Grymt besviken..stekhet,tjutande samt skev (om det är locket eller chassit som "vridit"sig vet jag inte.....)Jag har en grym spis,behövde inte en till...
//Björn

Ursprungligen av MRT:

Grymt besviken..stekhet,tjutande samt skev (om det är locket eller chassit som "vridit"sig vet jag inte.....)//Björn

Jag, personligen, tycker inte att man ska få dessa fel när man köper en dator som kostar över 20000:- (upp emot 40) och är en professionell maskin. Jag tror Apple förlorat många trogna mac användare, speciellt dom som köper datorn enbart till jobbet. Tänk företag som blir tvungna att byta sina datorer, flera gånger om. Sedan MacBook Pro kommit i forumdelen här på 99mac har det nästan enbart varit inlägg men fel. Bara ett fåtal har inte mycket problem och jag är inte säker på att någon har en helt 100% maskin. Men 100% menar jag "normal" värmeutveckling så man kan ha den i knät och bara bli lite ljummen, absolut inget pipande, tjutande eller annat missljud.
Och att skruva tom inte är ordentligt isatta är ju bara pinsamt.
Om detta ska vara en Pro maskin, undrar då hur MacBook kommer att bli.
Ett fullt forum av fel i alla fall.

Suverän burk, lite missljud men vadå, ställ den bredvid en PC... 99,99 % nöjd

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-09 23:52

Min MacBook är finfin! Inget tjut, och samma temperatur som min gamla PB G4 1.5.

Fint ihopskruvad är den också.

Alla har tydligen inte problem, eller så skiljer sig toleransnivån rejält...

Ursprungligen av akesson:

Min MacBook är finfin! Inget tjut, och samma temperatur som min gamla PB G4 1.5.

Fint ihopskruvad är den också.

Alla har tydligen inte problem, eller så skiljer sig toleransnivån rejält...

Ja, vem vet... Men kul att du fick en perfekt dator!!

tror ofta att våra förväntningar och erfarenheter skiljer sig mycket åt. jag är själv väldigt känslig för ljud och märker det omedelbart - helst efter att ha haft en iBook G3 som var absolut knastyst. sen är det ju så att oftast hör man bara dom som klagar. de andra är ju nöjda och söker sig inte till klagforum

hur som helst - jag märker att min nya macbook pro har ett litet irriterande ljud - inte tjut utan mer "sirr"...väldigt lågt metalliskt...jaja - har precis fått den och får väl känna av...i övrigt är den fantastisk. visar den för mina kollegor (PC) och ögonen trillar ut när man visar front row...photobooth etc etc

51 grader varm blir min på undersidan när jag har laddaren inkopplad.
Ska man behöva acceptera 51 grader?

ojj...känner precis att min är vääääldigt varm på undersidan :eek:

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 17:49

Har haft min i några dagar nu och utan laddaren blir den inte speciellt varm. Däremot hörs det ett konstant lätt sus från fläktarna. Med eller utan laddare i. Det är inte speciellt störande men min tidigare 12"/867 G4 var i alla fall helt tyst ibland. Så ej denna. Inget tjut eller andra av de kvalitetsproblem som dryftats tidigare. Serie W8609...

Än så länge är det bara ungefär 10% som anser att de inte har några problem alls. Alltså tycker 90% att deras dator har fel.
Ni får ta denna statistik hur ni vill.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 22:01

Tror inte denna tråd är helt representativ

det "tror" inte jag heller

i övrigt känner jag klart av värmeproblematiken OCH ett irriterande elektriskt högfrekvent surr men ibland försvinner det - ofta i samband med att jag öppnar program eller är aktiv i allmänhet!?

Jag la en röst på Varma problem, men skulle gärna ta tillbaka den om det gick. Upplever det inte som ett problem, förutom en latent oro över hur länge tygen håller. Min MBP är stabil, gedigen och tyst plus den absolut rappaste datorn jag använt.

Alltså, området ovanför mina funktionstangenter kan bli riktigt skållhett men jag är riktigt, riktigt nöjd med datorn för det.

precis - där bränner man sig nästan!

Ursprungligen av hedelina:

Alltså, området ovanför mina funktionstangenter kan bli riktigt skållhett men jag är riktigt, riktigt nöjd med datorn för det.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 08:08

Det är väl där "kylrören" går? ovanför t-bordet mot skärmen? För övrigt blir min inte alls lika varm på undersidan längre, efter några dagars användning. Var det månne något som skulle köras in innan normalläge inträder?

Inte för att säga "vad var det jag sade", men jag avstod från mbp när den kom och köpte en beg 15" pb g4 som jag visste var en fungerande modell utan värme/ljudproblem. Jag var klart intresserad av mbp men utgick efter tidigare erfarenheter från att sådana här problem skulle dyka upp. Egentligen helt absurt att det ska visa sig stämma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-11 11:39

Var precis i kontakt med Apple och de sa att varmen var normal och att den inte var gjord for att ha i knaet, endast pa ett plant underlag. Ang. pip-ljudet sa sa han pa supporten inte sa mycket. Det han forsokte salja in mig pa var att allt var OK och inget att oroa sig for.
Efter en del overtalning och support killen pratade med sina kolleger sa kom de fram till att den skall in pa service (mycket markligt med tanke pa att allt var OK nagra minuter innan). Far hoppas att problemen loser sig efter reparationen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-13 12:15

jag röstade varma problem utan att egentligen fundera mycket på vad för varm är. Min blir så pass varm att det inte är riktigt bekvämt att jobba med den liggande mot låren. Idag laddade jag ner en tempmätare för processorn, och utan större belastning, 8.3% (mail, camino, plus lite annat smått) ligger temperaturen på 65 grader.
Ni som röstat varma problem, vad är varmt för er ?

/thomas

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 12:28

varmt?
Om det här stämmer verkar det inte speciellt varmt

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-13 20:57

Du måste starta om datorn och programmet. En känd bugg som drabbar vissa.

Mer info finns på webbsidan http://www.mbpro.info (som jag var med och skapade).
Bidrag gärna med temperaturstatistik efter instruktionerna.

Jag har värmen och tjutandet lite då och då. Men det som stör mig mest är att locket ser lite skevt ut när den är stängd, att det böjer sig lite lätt uppåt ut mot hörnen på framsidan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 03:58

min brann upp nu är den döööd jag ringde apple och undrade hur varm blir en mbp dom ville inte svara ok nu är så här jag brände mej just på min och mina fingrar är alldes röd och datorn är stendöd !!
det var hellt tyst i luren
coolt tänkte jag jag ska lämna in den på måndag det blir kul och veta vad dom sjäjer

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-15 10:28

Har också lämnat tillbaka en död dator, misstänker värme men man vet ju inte. Keep us posted..

Har MBP blivit kallare och tystare nu? Har de bytt revision? Har den uppdaterats till det bättre så man slipper oroa sig vid ett möjligt kommande köp?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 16:35

Min är fortfarande inte speciellt varm. Kanske är kylpastan juste applicerad, kanske det beror på något annat, inte vet jag men missnöjd är jag inte. 41° 10% CPU.

Min är varm och har processorljudet. Inget som stör mig extremmycket men så fort det dyker upp en lösning på ljudet så knackar jag på dörren.

Bevaka tråden